Citat:
Ursprungligen postat av
Rektangel
Mer realistiskt är väl att jämföra detta med sjukpenningen eller föräldrapenningen?
Varför ska dessa hanteras av en statlig myndighet men vi ska ha en privatiserad där sosseriet har en monopolsituation och ett flertal a-kassor som knappast drivs rationellt och enbart gynnar deras egna och utesluter andra som trots allt betalt in till systemet via arbetsgivaravgifter?
Sjukpenning får du enbart om du anses tillräckligt sjuk i Försäkringskassans ögon. Den stora parten blir utförsäkrade. Föräldrapenning gäller enbart för föräldrar och jag som ej har barn ser ju inte det som min rätt att kunna göra anspråk på saker som barnbidrag etc. även om jag tycker att föräldrar kan bekosta sina barn själva men det är en annan fråga som inte bör diskuteras vidare här.
Båda exemplen som du nämnde är inget som man per automation har rätt till utan det ska prövas. Rätt till A-kassa ska ju givetvis även det prövas av A-kassan i fråga men har man uppfyllt alla kriterier så kan de inte neka någon till skillnad från FK eller andra sorters försäkringsbolag då du säkrar din rätt genom en månatlig summa.
Staten ska inte ge räkmacka till de som inte kan vara solidariska nog att betala en struntavgift. Sen tycker jag att den struntavgiften bör bakas in i arbetsgivaravgiften men det är heller ingen fråga för den här tråden och ansvaret där ligger på politikerna och inte den enskilda individen som i detta fall med A-kassa.
Ska vi börja lätta på regler idag så måste man ju kompensera alla de som sedan decennier tillbaka varit medlemmar i eller nyttjat sin rätt till A-kassa genom återbetalning av 9 månaders medlemsavgift för kvalificeringstid samt betala mellanskillnad för de som brukat delar eller alla sina 100 första dagar om vi ens ska vara nära begreppet ''rättvisa''. Detta skulle kosta åtskilliga miljarder och skulle givetvis kunna vara en trevlig sorts ''skatteåterbäring'' för alla de som tagit det säkra före det osäkra...