2020-03-31, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Data är tagen från Worldometers data. Funktionen för 10-100 fall är y=3,12e^0,2676x. Dvs en fördubbling var 2,6 dag. Kurvan viker av tydligt efter 100 fall. Enligt funktionen ska vi ha 295 fall idag.

Fast nog påverkar antalet smittade ovan x antal dagar/veckor, innan nämnda dag (295 idag)?

Frågan är om inte antalet smittade bör vara en parameter, inklusive dagar från smitta till död.

Fast då blir det förstås rätt avancerat.
Citera
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Löfven håller pressträff, idag, 13:30.

Edit: Med Hallengren och Lövin.
Senast redigerad av intermittentexplosivitet 2020-03-31 kl. 12:01.
Citera
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Tro mig, jag har lyssnat på de flesta både nyhetssändningar och forskningsrapporter från hela världen. Är det något som är tydligt så är det hur mycket Sverige försökt tona ned allvaret för sitt folk jämfört med de flesta andra länder.

Just på grund av att så många svenskar/myndigheter/politiker, likt dig, låtsats som det regnat sedan första början av det här så står nu t.ex. vårdpersonal utan skyddsutrustning, folk går på barer, åker till skidorter, gamla är ute bland folk som vanligt osv osv.

Resten av världen bara häpnar över Sveriges nonchalanta attityd till det här viruset. Självklart kommer det kosta oss många fler liv än vad som hade varit nödvändigt ifall vi tagit det på allvar tidigare.

Jag och flera andra har sedan Januari (när Tegnell & co fortfarande sade att risken för att smittan ens skulle nå Sverige var obefintlig) förutspått exakt det vi ser nu, men pågrund av trögfattade, naiva idioter likt dig själv så ignorerades detta och vi står nu med byxorna nere.

Du kan ju se hur desperationen börjar växa inom t.ex. vården här: https://www.facebook.com/groups/2667429480032681/

Att smittan sprider sig kan ju inte ens Putin eller Xi göra något åt trots att de är likgiltiga för folkets dagliga behov.
Här i Sverige är det mest egoismen som försämrat läget. Jaag måste ta mig en öl på puben. Klart att Jaag skall åka till stugan på Gotland och smitta alla på Systemet. Mycket Fiskmåsar inblandade.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Fakta talar emot dig, ( vem är förvånad) du är bara ett känslomässigt vrak som seglat ner i depressionens djup...

Sverige avviker inte på något sätt i fråga om smittade eller dödstal, det finns många länder som har mindre, många länder som har fler....att vi skulle klara oss helt tror du väl inte.

Kina borde ställas till svars efter det här, de ska betala fullt ut för vad de orsakat.

Kom med den "faktan" då. Är det någon som framstår som ett totalt nervvrak så är det du.

Ta något lugnande och håll käften nu. Ni förnekare har orsakat tillräckligt med skada för vårt folk redan.
Citera
2020-03-31, 12:00
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 223355
Och Flashbackspöbeln tuggar fragma i takt. Någon källkritik är inte relevant för dem.

Nej, de plockar hejvilt bland olika källor och lägger ihop detta till ett mönster som stödjer deras katastrofbild.

Sjukvårdens kapacitet är ett problem och globalt kommer USA att ha ett gigantiskt problem. Vi ska inte vifta undan verkligheten, men jag har oerhört svårt att se det på annat sätt än att katastrofpostarna tycker att det är spännande.
Senast redigerad av HerrGickhan 2020-03-31 kl. 12:05.
Citera
2020-03-31, 12:00
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Enligt FHM är Astma hos Svenskar inte att betrakta som en riskgrupp.. Men i andra länder anser man det..Men Svenskar med astma är nog lite starkare än andra länders innevånare..eller hur ?

Svenskaa är ju lite bättre än alla andra..ex så behöver vår vårdpersonal inte ens använda skydd, Barn smittar inte och allt annat som FHM gått ut med..Dessutom så nådde Sverige sin Peak 11/3 eller senast 12/3 enligt Tegnell Så nog är svenskar av ett mycket hårt virke..
Hårt virke brukar gå av med tiden och Sverige är inte riktigt ett land med hårda typer som fixar mycket svårare tillstånd. När jag ser en svensk uthärda alla klimat, gå med allvarligare stukningar, bära dubbla kroppsvikten och se ut som friska vårvindar när de är som sjukast, då kommer jag tro att de är tuffare. Snarare mer bortskämda än andra och överlever därför. Privilegier, inte seghet.
Citera
2020-03-31, 12:01
Medlem
849 personer med covid-19 har dött i Spanien det senaste dygnet, uppger myndigheter för El Pais.

De senaste dagarna har landet haft fler dödsfall per dag än Italien, som tidigare varit det värst drabbade landet.
Citera
2020-03-31, 12:01
Medlem
Igni-ferroques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gwildor
FHM avböjer att svara?? Vad fan sysslar de med?

Det här är en trådsanning som upprepas in absurdum. Om ni kollar in SVT Play och vetenskapens världs avsnitt om Coronasmittan så svarar Tegnell. Naturligtvis är det så att labben testar så mycket det bara går.

Sedan finns det vissa länder som har en större grundkapacitet(tex Sydkorea), men en sån här kapacitet trollar man kanske inte bara fram på en månad. Det krävs lokaler, utrustning, personal...
Citera
2020-03-31, 12:02
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Angående ökningstakt. Vill bara påminna om att sedan vi hade totalt 10 döda för 12 dagar sedan, så har ökningen i antalet döda legat på ganska konstant drygt 26% per dygn.

Detta är matematisk fakta som inte går att snacka bort. Så rent matematiskt borde ca 43 nya dödsfall rapporteras idag.

Nu får vi hoppas att det inte blir så, allt under 25-30 skulle vara en framgång.
Citera
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Kom med den "faktan" då. Är det någon som framstår som ett totalt nervvrak så är det du.

Ta något lugnande och håll käften nu. Ni förnekare har orsakat tillräckligt med skada för vårt folk redan.

Fakta finns på alla sidor som visar statistik för Corona, du sa ju att du följde med? lol

"vårt folk" nä det är nog rätt svårt för nån att identifiera sig i samma grupp som du.
Senast redigerad av Draken55 2020-03-31 kl. 12:06.
Citera
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Igår vid lunch räknade jag regionernas avlidna från pressmeddelanden från deras egna hemsidor och då var siffran 163. Exakt samma hade C19.se. vid samma tid. Så den här sidan är den mest korrekta.
Det är så vitt jag vet den enda sajten(C19.se) som uppdaterar regelbundet dygnet runt.
Tack för svaret då vet jag.
Citera
Medlem
Dscims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Klockan 13.30 håller statsminister Stefan Löfven (S) presskonferens tillsammans med vice statsminister Isabella Lövin (MP) och socialminister Lena Hallengren (S).

Jaha vad ska svetsarn och kråkan säga?
"Tvätta händerna "Vi är förberedda att vidta åtgärder" samma skitsnack som varje gång tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in