2020-03-31, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Ja, du ser. Du har haft tur i livets lotteri.

Som ett generellt konstaterande avseende just materiell standard så stämmer det ja.
Citera
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Nej. Det är du och de andra förnekarna som, med era lögner och vidriga girighet, kommer bära ansvar för att folk kommer dö som flugor i det här landet.

Hoppas det känns bra.

Flugor, dom är väl mer värda än du är?

Du är bortom all hjälp med det ursäktar inte ditt beteende. Du är själv ansvarig för ditt äckliga sätt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
"Plattat till kurvan"? Haha är du på riktigt? Ta en titt på kurvan igen efter klockan 14 idag och återkom ifall du fortfarande tycker den ser platt ut. Är du dum på något sätt eller litar du bara blint på Tegnells lögner?
Är det lögner han framför som privatperson eller som företrädare för myndigheten?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Should you wear a mask? Here's what a UW epidemiologist says
Today, 05:14 AM
https://komonews.com/news/coronaviru...miologist-says

Han säger i korthet: Ja, bär mask, men om brist på N95, så gör egen mask av t ex en handduk. Många smittar före symptom sätter in, så det kan hjälpa att förhindra smittspridning.
Takk! Det er et veldig godt råd å lage maske av håndduk!
Citera
Avslutad
Citat:
JUST NU: Tysk stad inför munskyddskrav.

Låter som en mycket god lösning måste jag säga.
Otroligt liten insats från människan men kan ge mycket goda resultat. Denna idé hade jag verkligen ställt mig bakom.
Tänk om man istället för att låsa in människor kan införa munskyddskrav?

Säg att man får böter eller fängelse upp till 3 månader om man vistas i offentliga miljöer utan detta.

Och när man säger munskyddskrav, så spelar det ingen roll om det är en andningsmask, halsduk, hemmagjorda av blöjor eller en t-shirt eller en burka. Bara man har något som skyddar.

Det gör att smittade personer inte smittar lika mycket helt enkelt. Jag menar inte att det skyddar friska personer.
Citera
2020-03-31, 11:27
Medlem
Citat:
På vilket sätt är rädsla mer farligt i den här situationen än ignorans? Kan du utveckla?
Rädsla har en massa negativa egenskaper: det aktiverar reptilhjärnan och gör oss impulsiva och aggressiva (läs hur vissa uttrycker sig härinne!), det höjer blodtrycket, pumpar ut skadliga stresshormoner i kroppen vilket i längden kan leda till en massa riktigt läskiga sjukdomstillstånd.
Citera
2020-03-31, 11:27
Medlem
Vindpinads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shwp
Så nu har i vi stort sett plattat till kurvan i Sverige, helt utan panikåtgärder. Antal döda stiger bara marginellt. Vad var det som andra länder gjorde fel, då?

Jag tror fortfarande på att vi har någon form av delvis immunitet här uppe. Skulle också förklara varför så många somalier har dött, då de inte har samma... Gener? Tidigare sjukdom i något mindre farligt coronavirus?

Det kanske stämmer men jag får inte ihop det. Varför skulle nordeuropéer (som bor på andra sidan jordklotet) vara mer immuna än andra folkslag mot asiatiska fladdermusvirus? Folk i sydostasien borde vara mer immuna då de lever i samma områden som fladdermössen. Dom har varit i kontakt med djuren i årtusenden.
Citera
2020-03-31, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Nej men det dör betydligt färre i Sydkorea jämfört med antal smittade än i Sverige och den svenska kurvan över döda är väl nu närmast vertikal

Jag har inte riktigt klart för mig om alla dessa sätt att mäta är försök att mörka Sverige sk1tdåliga krishantering eller ett sätt att försöka sålla ut värst drabbade.

För mig är dödsfrekvensen, alltså antal bekräftade fall vs bekräftade dödsfall, den bästa indikatorn på när vården kollapsar. När vi drar iväg över 5% så börjar det bli känsligt.

Antal fall är ju irrelevant till viss del, det är ju antalet dödsfall som signalerar hur bra katastrofberedskap man haft och hur bra krishanteringen fungerar.

Antelet fall är ju intressant när man kan sätta in tidiga mitigerande åtgärder men det har ju världen passerat med stormkliv för länge sedan

Jämförelsen att mäta liksom matematikern gjorde igår på nyheterna är att kika på kurvans lutning och huruvida kurvan har en tydlig exponentiell ökning och om det finns trendbrott från denna. Det är mer eller mindre standardmetoder.

Följer man Sveriges initiala kurva de 10-100 fall så är det en exponentiell ökning med fördubbling var 2,6 dag. Denna kurva skulle om det fortsatt hamna på totalt 295 avlidna idag. Den siffran kommer du inte nå idag så kurvan har haft ett trendbrott som sågs för ungefär 4 dagar sedan.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Flugor, dom är väl mer värda än du är?

Du är bortom all hjälp med det ursäktar inte ditt beteende. Du är själv ansvarig för ditt äckliga sätt.

Kom med något av substans istället din dumma stackare. Hur ser kurvan av dödsfall "platt" ut t.ex.? Är du blind?
Citera
Medlem
mr.demons avatar
Vad är det Tyskland gör så mycket bättre än Sverige? Dom har ju knappt några döda alls.
Citera
2020-03-31, 11:29
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mazdarikard
”Vi måste få veta varför inte fler testas”

https://www.dn.se/asikt/vi-maste-fa-...e-fler-testas/
Vad tror ni? Har de vilselett och ljugit om siffrorna på grund av ATs självintresse? Deras vilseledande siffror gangnar AT:s ökända experiment, vissa foliehattar i tråden har ju gått så långt som att tro på att svenska vägen är en framgång.

De visste att testers enda effekt skulle bli att skrämma upp folk för vi har ju av någon anledning inte utrustning att göra något åt smittade. Så då finns det mindre anledning att testa. Det man inte vet... Så det mörkas.

Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
"Britiske smitteforskere: – Avgjørende at corona-tiltakene fortsetter. De inngripende tiltakene kan ha forhindret minst 59.000 dødsfall i Europa allerede, ifølge en fersk rapport fra Imperial College i London. Forskerne advarer mot å lempe på tiltakene nå."
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/4qe1wV/britiske-smitteforskere-avgjoerende-at-corona-tiltakene-fortsetter
Jeg håper at våre politikere lytter til advarslene og at de gjør mer for å forhindre smittespredning.

Precis.
Förhoppningsvis kräver övriga världen snart att även Sverige gör någonting.

Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Ofta då man är ute och handlar så är ju händerna upptagna av att ex. bära, hålla ordning på ungar, knappa kod i terminaler osv. Så ett munskydd är väl en enkel åtgärd för att minska spridningen av virus. I asien är det standard att ta på sig ett munskydd om man är förkyld. Förr i tiden var jag tillsammans med en japanskasom tog på sig munskydd då hon var förkyld och gick ut..Folk glodde men accepteradedet kanske just för att hon var en ung snygg Japansk brud.

Bordde vara standard i Sverige också om folk har en förkylning eller annat som kan smitta via host/nusningar.

Citat:
Should you wear a mask? Here's what a UW epidemiologist says
Today, 05:14 AM
https://komonews.com/news/coronaviru...miologist-says

Han säger i korthet: Ja, bär mask, men om brist på N95, så gör egen mask av t ex en handduk. Många smittar före symptom sätter in, så det kan hjälpa att förhindra smittspridning.

Därför en del länder också i Europa nu inför lagkrav om munskydd.
Citera
2020-03-31, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sparvodling48
"Turister" från Wuhan bidrog till spridning av kinesviruset i Sverige i Januari och i norra Italien i november läste jag i tidningar i februari. Bra där Kina!
Var de dom som lämnade wuhan när det blev känt där innan de stängde av där helt, mån tro?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in