2020-03-31, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milofo
Jag är tvärtemot mest rädd för att ligga på sjukan. Åkte på en förjävla influensa i September förra året som höll mig sängliggandes i en månad och sen fick jag medaljongsjuka ovanpå det. Var ett rent helvete. Önskade att jag fick dö vissa dagar, hade nästan varit bättre. Och åtta dar på sjukan med syrgas låter inte kul. Jag ligger i gruppen 20-64 så det är 4% chans att jag blir kritiskt sjuk och 17% chans att jag blir kritiskt eller allvarligt sjuk. Ingen av dom låter speciellt roligt och jag undviker helst båda två. Visst, man kan dö men det är inte så jättejättestor chans om man tänker på alla möjliga sätt man kan dö på. Däremot så är det en bra chans att man får ett helvete.

Sneglade igenom några rapporter från FHM om influensa men hittade inget konkret. Gissar däremot att antalet allvarligt sjuka inte är lika stort då det här viruset rent specifikt attackerar lungorna. Det verkar vara typ ungefär samma chans att bli kritiskt sjuk med samma känsliga åldersgrupper osv dock.

Fyfan låter inge roligt. Minns inte ens när jag hade feber sist, så jag kommer säkerhet få en chock när corona attackerar. I sammanhanget ändå ok att bara hamna på sjukan, och kom ihåg att det troligaste scenariot är att du inte hamnar där. Finns ju inte ett skit som kan stoppa skiten i nuläget förutom att försöka hålla ner smittan på en hyfsat kontrollerad nivå. Sen återstår hoppet till antivirala mirakelmediciner, vaccin som man åtminstone vågar chansa att ge till pensionärer och till sist ett hopp om ett gigantiskt mörkertal i Sverige (tyvärr inte min känsla)
Senast redigerad av jerka11 2020-03-31 kl. 11:05.
Citera
2020-03-31, 11:03
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dirtydave82
Någon som vet varför media propagerar för ordet "riskfaktor" istället för riskgrupp / underliggande sjukdom bland de yngre som dött i viruset? Detta skapar bara förvirring till folket. Antingen har man en underliggande sjukdom eller inte. Riskfaktor är väldigt diffust begrepp. Väldigt dåligt hanterat av media, och alldeles för dålig information kring de dödas underliggande sjukdom eller riskfaktorer.

Förmodligen för att hon låg på intensiven och att svenska intensivvårdsregistret kallar det för riskfaktorer när de dokumenterar.

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

Dock har ju media sagt att den 26-åriga kvinnan inte hade någon sjukdom så då återstår inte mycket annat än fetma och graviditet.
Citera
2020-03-31, 11:05
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Det är stökigt att antalet covid-dödsfall redovisas så stötvis som sker.

För att bättre skönja trenden redovisar jag här antalet döda pr dag sedan den 20 mars och ackumulerat snitt/dag:

20: 5 = 5,00
21: 4 = 4,50
22 : 1 = 3,33
23 : 6 = 4,00
24 : 13 = 5,80
25 : 22 = 8,50
26 : 15 = 9,43
27 : 28 = 11,75
28 : 0 = 10,44
29 : 5 = 9,90
30 : 36 = 12,27

Sedan i fredags har snittet i stort sett legat stilla.
Bra tabell, den behövs. Lägg gärna till att det är FHM:s siffror samt skriv ut totalen om du fortsätter lägga in tabellen, vilket jag hoppas du kommer göra

Då blir det intressant att se om FHM kommer rapportera fler eller färre än 12 dödsfall idag, så att vi vet om dagens dödsiffra är en inteckning för en accelererande trend eller ej. Fast vi vet nog redan att det blir fler än 12. T ex coronakartan.se har ju redan en total på 166 (FHM:s total är ju 146) och FHM:s cutoff är kl 1130 varje dag.
Citera
2020-03-31, 11:06
Medlem
Beethovanias avatar
Svenska forskargrupper kommer att pröva att ge både blodplasma och antikroppar från personer som varit sjuka i covid-19 till svårt sjuka inom de närmsta månaderna, rapporterar Sveriges Radio.

Man har gjort tidigare försök vid bland annat sars-epidemin och då lindrades sjukdomen i vissa fall.

Det är nya forskningsrön från Kina som visar att antikropparna i plasman har gett förbättringar för ett fåtal kinesiska patienter.

– Det är en ganska liten studie, men den pekar på att det finns en möjlighet att plasman från individer som genomgått infektionen faktiskt skulle kunna förbättra tillståndet för de här patienterna. De var ju alla kritiskt sjuka, säger Lennart Hammarström som är senior professor vid Karolinska Institutet till SR.

Lennart Hammarström väntar på ett tillstånd från Etikprövningsmyndigheten, som han tror kan komma inom dagar eller veckor.

– Jag tror att det kan vara en livräddande insats. Om man jämför med sars-epidemin i Kina så vad de fann då var ju tidigare man kom in med terapin desto bättre är det. Man såg också en bättre effekt hos yngre individer, säger Lennart Hammarström till SR.
Citera
2020-03-31, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
dom har ju 650 döda på 60 000 smittade så nog får man anse att dom har det under kontroll?

Väldigt många sätt att mäta härinne men den viktigaste siffran måste ju vara hur många som smittats oberoende av population och hur många som dött oberoende av population.

Det visar ju direkt hur bra man lyckas parera utbrottet.
Tyskland var i likhet med Israel nästan misstänkt väl förberedda på en pandemi.
Citera
2020-03-31, 11:07
Medlem
Har någonstans sett procentsatser för riskgrupper. Kommer bara inte ihåg var. Någon som vet?
Citera
2020-03-31, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Om du kikar på Sydkoreas kurva för avlidna, ser du att den mattas av? Den är relativt långsam i utvecklingen, men det finns ju inga tecken på att den bromsas.

Nej men det dör betydligt färre i Sydkorea jämfört med antal smittade än i Sverige och den svenska kurvan över döda är väl nu närmast vertikal

Jag har inte riktigt klart för mig om alla dessa sätt att mäta är försök att mörka Sverige sk1tdåliga krishantering eller ett sätt att försöka sålla ut värst drabbade.

För mig är dödsfrekvensen, alltså antal bekräftade fall vs bekräftade dödsfall, den bästa indikatorn på när vården kollapsar. När vi drar iväg över 5% så börjar det bli känsligt.

Antal fall är ju irrelevant till viss del, det är ju antalet dödsfall som signalerar hur bra katastrofberedskap man haft och hur bra krishanteringen fungerar.

Antelet fall är ju intressant när man kan sätta in tidiga mitigerande åtgärder men det har ju världen passerat med stormkliv för länge sedan
Citera
2020-03-31, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robocrap
Fetma är BMI över 30.

Hoppas att du var Ironisk här.

Ja, jag tänkte att alltid skrämmer man väl någon till social distancing
Citera
2020-03-31, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
Man kan dra många slutsatser redan nu, exv att de länder som kör masstester har färre döda. Vänta och se är inget alternativ för dem som har en anhörig som just dött. Det är dumoptimistiskt.
Masstester är ganska onödiga om man inte har resurser att sköta de sjuka. Det är nog därför det inte testas.
Citera
2020-03-31, 11:09
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Men det går även att hosta/nysa i en näsduk eller i armvecket som det länge rekommenderas för att förhindra att smittdropparna sprids fritt omkring en. Att hela tiden använda ett munskydd behövs bara om ens andedräkt sprider smitta.

Ofta då man är ute och handlar så är ju händerna upptagna av att ex. bära, hålla ordning på ungar, knappa kod i terminaler osv. Så ett munskydd är väl en enkel åtgärd för att minska spridningen av virus. I asien är det standard att ta på sig ett munskydd om man är förkyld. Förr i tiden var jag tillsammans med en japanskasom tog på sig munskydd då hon var förkyld och gick ut..Folk glodde men accepteradedet kanske just för att hon var en ung snygg Japansk brud.

Bordde vara standard i Sverige också om folk har en förkylning eller annat som kan smitta via host/nusningar.
Citera
2020-03-31, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Förmodligen för att hon låg på intensiven och att svenska intensivvårdsregistret kallar det för riskfaktorer när de dokumenterar.

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

Dock har ju media sagt att den 26-åriga kvinnan inte hade någon sjukdom så då återstår inte mycket annat än fetma och graviditet.
Och led hon inte av fetma eller var gravid, kan du vara säker att dom tittar(på) en annan orsak
Senast redigerad av hagelskur 2020-03-31 kl. 11:12.
Citera
2020-03-31, 11:10
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Intressant att så många vill tro att man bara dör om man inte har några riskfaktorer eller är gammal. Det verkar som att flockbeteendet söker efter odödlighet för så kallade unga och friska. Vad ingen verkar tänka på är att COVID-19 säkerligen kan leda till följdsjukdomar vilket knäcker de friska och unga.

Men som jag har sagt tidigare, runt 2022-2023 så kommer vi att få en riktig bild av denna pandemi.

Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Jag tycker egentligen bara det är dumt att spekulera med tanke på att vi kommer få ett antal dödsfall utanför riskgrupperna precis som alla andra länder. Frågan är ju bara hur stort antal det blir.

Det är med säkerhet så att de flesta »utanför« egentligen tillhörde en riskgrupp, dvs de hade dolda sjukdomar. På det hela taget kommer det ändå att vara försvinnande få som dör utanför utpekade riskgrupper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in