Citat:
Ursprungligen postat av
TAD2
Problemet som många länder gör är att åtgärderna är kortsiktiga och de måste kunna vara uthålliga, många månader eller år. Har skrivit detta förut men... Går man igenom länderna så är framförallt Japan och Sydkoreas befolkning särskilt kulturellt betingade att följa det som sägs. Säger myndigheterna att man ska stanna hemma vid förkylning så gör i princip 100 % detta, och de har av lång tradition också använt mask när de är ute och är förkylda för att skydda andra. Masstestning i all ära men det är fortsatt karantän av de som är sjuka och isolera de äldre som är åtgärderna för att bromsa andelen avlidna och avlasta sjukvården. Detta oavsett hur det sker, huvudsaken är att det sker.
När det gäller Tyskland så är ökningstakten högre än den för Sverige, även om man börjar se en viss avmattning där också senaste dagarna. Den exponentiella ökningen i Sverige är inte längre exponentiell enligt början av kurvan, och det är oavsett om det släpat efter i helgen. Det är tydligt om du gör en logaritmisk skala och följer den initiala ökningen jämfört med hela kurvan. Matematikern på nyheterna igår visade och kom fram till exakt det jag visat för Italien, Tyskland, Spanien och Sverige.
Som sagt facit kommer först när länderna gått igenom sina kurvor och när vi kan se hur överdödligheten varit totalt sett.
Ja,överdödligheten och sen full kartläggning av antikroppar.
Risken just nu är väl att idioter kan gömma sig bakom "vi vet inte ännu hur det går, sitt tyst i båten och vänta" när deras krishantering är urusel.
Ja, visst måste det vara uthålligt men jag postar återigen listan på enkla och billiga åtgärder som Sverige valde att inte införa.
-stoppa flyg från riskområden
-ta över ett flygplatshotell och sätt ankommande i karantän (från riskområden)
-testa testa och smittspåra (WHO guidelines)
-låt riskgrupper stanna hemma med full lön, idag går dom till jobbet ändå rädda över att bli uppsagda i kommande varselvåg.
-be de som kan att jobba hemifrån - tror jag sker frivilligt i stor utsträckning.
-låt de som vill hålla sina barn hemma, typ föräldrar i riskgrupp.
-sätt +65 i full karantän organiserat av staten, "ren" personal som levererar mat och som håller koll.
-ansiktsmasker
Du vet ju precis som jag att det inte är någon screening på Arlanda och att vem som helst som landar får åkar hem.
Corona-expressen från norra italien var ju en riktig klassiker
Brukar inte svenskar beskrivas som de mest följsamma i världen?
Får vi lite bad-boy etikett på oss efter detta månntro och vår street-cred går upp lite, inget ont som inte för något gott med sig.