2020-03-31, 10:40
Medlem
milofos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Ok sorry, då förstår jag vad du menade. Men det beror ju helt på vilket perspektiv man har, de flesta i den här tråden verkar vara rädda för döden alternativ kritiskt tillstånd och inte för att ligga på sjukan några veckor. Även här vore det intressant att får reda på om andelen av smittade/sjuka som måste bli inlagda (ponera 15%) skiljer mot vanliga influensan. Gissar att det även här liksom dödligheten skiljer en faktor 5-10 enligt den statistik som finns just nu.

Jag är tvärtemot mest rädd för att ligga på sjukan. Åkte på en förjävla influensa i September förra året som höll mig sängliggandes i en månad och sen fick jag medaljongsjuka ovanpå det. Var ett rent helvete. Önskade att jag fick dö vissa dagar, hade nästan varit bättre. Och åtta dar på sjukan med syrgas låter inte kul. Jag ligger i gruppen 20-64 så det är 4% chans att jag blir kritiskt sjuk och 17% chans att jag blir kritiskt eller allvarligt sjuk. Ingen av dom låter speciellt roligt och jag undviker helst båda två. Visst, man kan dö men det är inte så jättejättestor chans om man tänker på alla möjliga sätt man kan dö på. Däremot så är det en bra chans att man får ett helvete.

Sneglade igenom några rapporter från FHM om influensa men hittade inget konkret. Gissar däremot att antalet allvarligt sjuka inte är lika stort då det här viruset rent specifikt attackerar lungorna. Det verkar vara typ ungefär samma chans att bli kritiskt sjuk med samma känsliga åldersgrupper osv dock.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Då utgår jag från att du även kräver att staten förbjuder rökning och alkohol om det nu ska vara konsekvent.
Du fattar inte.

Biologisk krigföring är ett välkänt begrepp. Oavsett coronas ursprung är det uppenbart att staten är oförmögen att försvara nationen.
Statens viktigaste uppgift är att försvara nationen mot sådana yttre hot, inte att förbjuda saker eller främja regnbågsflaggor.

Men du fattar tydligen inte detta, och det är ok. Du behöver inte fatta. Det är de som styr som behöver fatta.
Citera
Medlem
Två meters avstånd räcker inte mot smittspridning enligt forskare.
https://www.telegraph.co.uk/news/2020/03/27/social-distancing-new-study-suggests-two-metres-not-enough/
Citera
2020-03-31, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det var förstås viruset jag tänkte på.

Absolut men kombon flyktingkrisen och corona kommer givetvis kosta oerhörda mängder pengar i ett land som redan innan det kombot hade kris i dom flesta samhällsfunktioner.
Citera
2020-03-31, 10:41
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Det här är slutet för nyliberal smörja och kändiskulten.
Nu trendar hashtagsen #eattherich och #guillotine2020.

"It's over for you 1% (alltså rikaste procenten) and for the gold-dipped orange clown. The tide has turned. Off with their heads!"

Vi kan börja med dessa tre svin;
https://konkrt.se/2020/03/28/har-ar-mannen-som-tjanar-miljarder-under-corona-krisen
Citera
2020-03-31, 10:42
Medlem
Graf visar mer döda, mer smittade i Sverige.
Citat:
Var går förresten siffergränsen när det är legitimt att fråga sig om nuvarande strategi kanske inte funkar så bra?
https://twitter.com/ekbohm/status/1244708587798224898
Citera
2020-03-31, 10:43
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Jag tror inte man kan tolka statistiken så snävt. Finns många aspekter som man bör titta på, inte minst att det bor nästan dubbelt så mycket fler människor i Sverige än i Norge. Men även andra parametrar.
Det har du rätt i. Vi får vänta med att dra slutsater.
Citera
2020-03-31, 10:44
Medlem
Det är stökigt att antalet covid-dödsfall redovisas så stötvis som sker.

För att bättre skönja trenden redovisar jag här antalet döda pr dag sedan den 20 mars och ackumulerat snitt/dag:

20: 5 = 5,00
21: 4 = 4,50
22 : 1 = 3,33
23 : 6 = 4,00
24 : 13 = 5,80
25 : 22 = 8,50
26 : 15 = 9,43
27 : 28 = 11,75
28 : 0 = 10,44
29 : 5 = 9,90
30 : 36 = 12,27

Sedan i fredags har snittet i stort sett legat stilla.
Citera
2020-03-31, 10:46
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Det har du rätt i. Vi får vänta med att dra slutsater.

Precis. Tycker vi lever i en rätt intressant tid. Med respekt för situationens allvar förstås. Jag är övertygad om att denna pandemi kommer att dissekeras under en lång tid framöver.
Citera
2020-03-31, 10:48
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det borde vid det här laget stå klart för var och en att pengar de facto växer på träd och likaledes kan gå upp i rök vid minsta nysning.
Så sjukt är det ekonomiska systemet.

Vi behöver återgå till stabila värden. Vi behöver en riksbank som är VÅRAN bank. Vi behöver en stat som verkar i folkets intresse, inte i globala banksystemets intresse.
Tänk att det finns förnuftiga människor där ute!
Ja vi borde naturligtvis ställa riksbanken under demokratisk kontroll. Riksbanken skall ingå i bankmyndigheten som kontrollerar alla banker. Vi kan ha privata banker men dom ska ha strama tyglar och jobba, liksom privata vårdbolag och skolor, i allmänhetens intresse.

Med detta på plats blir den ekonomiska hanteringen av samhällskriser oändligt mycket enklare.
Citera
2020-03-31, 10:49
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Vid det här laget är det väl mer av ett inre hot.
Ja, vid det här laget gällande Sars Cov-2.
... Men det är tydligt för alla nu vilka som står med brallorna nere om man släpper lös ett virus. Bara att skicka in vad helst man vill tydligen. Statens respons blir "vi kan ändå inget göra".
Citera
2020-03-31, 10:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Precis. Tycker vi lever i en rätt intressant tid. Med respekt för situationens allvar förstås. Jag är övertygad om att denna pandemi kommer att dissekeras under en lång tid framöver.

Man kan dra många slutsatser redan nu, exv att de länder som kör masstester har färre döda. Vänta och se är inget alternativ för dem som har en anhörig som just dött. Det är dumoptimistiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in