2020-03-29, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
När får vi respiratorerna då? Tror det kommer behövas extra inom 1-2 månad.

Det var i england
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Att tillhöra en riskgrupp innebär inte att man har 100 % risk att bli smittad och sedan inte heller 100 % risk att få allvarliga komplikationer.

Det fattar jag ju.
Det som stör mig är att corona avfärdas och förminskas konstant med kommentarer som "äh det är bara gamla och sjuka som dör"- som att det endast handlade om multisjuka 95åringar- när det i själva verket handlar om 25% av befolkningen som tillhör just gamla och sjuka...
Citera
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
Många tidningar är jävligt (s)larviga med sin rapportering. Aftonbladet just nu:

" Det finns nu totalt 1657 smittade i Stockholm.
68 personer har dött till följd av viruset, jämfört med 63 på lördagen. Det är en ökning med fem dödsfall."

Hur kan de ha en aning om antalet smittade och har det verkligen dött 63 igår och 68 idag, i Stockholm.

Dom vet men skriver något helt annat! Bagdad bob News...
Citera
2020-03-29, 15:46
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Nja, jag menar vad vanlig media förser mig med.

Upplever att media sedan länge har ljugit för oss om mycket annat än COVID-19.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag tror ingenting om det, jag ser ju att siffrorna är otilkförlitliga och överlämnar dem därför åt sådana som vill göra politik av dem. Man kan nämligen använda Kinas siffror i vilket syfte man nu finner mest givande för sig själv.

Så kan det förstås vara, men artikeln säger att anhöriga till de som dött AV covid-19 får hämta ut åskan, men vi kan gissa på fake news förstås.

Man kan välja att tro på en totalitär statsmakt eller fri oberoende media. Jag tycker det är bättre att förbereda sig för det värsta och hoppas på det bästa. Andra verkar tycka det är bättre att låtsas som ingenting och se vad som händer är en bättre taktik Jag har åtminstone sett tillräckligt med tecken för att det inte är en vanlig säsongsinfluensa...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
De tycker att det är viktigare att rapportera om de enstaka unga som tråkigt nog avlidit och framför allt att komplettera den rapporteringen med att de anhöriga säger att de var »fullt friska«.

Tänk att alla yngre som dör har anhöriga med komplett medicinsk kompetens att direkt fastslå det.

Speciellt när de är missbrukanden fetton med diabetes.

Såhär säger region Östergötland om friskförklarad och personer som lämnar IVA

– Ja, vi har absolut patienter som blivit friskförklarade och som har fått åka hem. Och det är förstås positivt. Men det händer så mycket så snabbt så det är svårt för oss att kunna redovisa tillförlitliga siffror på det området. Därför har vi valt att avstå.

Citera
2020-03-29, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Undrar hur länge det kan hålla på innan de inser att de måste göra som andra länder.

Hur länge som helst, eller till någon sätter stopp för det. Men det krävs ju någon som det är stake i. Man hoppas varje dag att någon som är kapabel och kan prata som en normal människa om viruset, sjukdomen och vården dyker upp. Att som FM stå och babbla om helt ovidkommande saker gör mig galen. Som när den jävla Tegnell stod och rabblade siffror från omvärlden i tio minuter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det är viktigare att rädda liv än att friskförklara. Man lägger resurser på rätt saker.

Media räddar väl inga liv?
skrämmer däremot upp befolkningen utan något ljus i tunneln
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Alla avlidna har inte ens legat på IVA. Ingen över 90 år har t ex legat på IVA trots många dödsfall där. Många som legat på IVA har även blivit bättre. Sedan har såklart en del dött där också.

Det var lite det jag funderade på, t.ex. om det kan finnas såna som nekats sjukvård eller inte hunnit in och avlidit på äldreboende eller hemma
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
Exempel? Alla länder med varmt klimat har ju haft väldigt liten smittospridning (Singapore, Hong Kong, Filippinerna o.s.v). Norra Italien är ju svinkallt.

Madrid har 18 grader idag, en ganska normal svensk sommardag. Madrid är väl en utav de v
värsta städerna just nu ur smittspridningssynpunkt?
Citera
Medlem
DetBlirBraSnarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Har noll personer tillfrisknat eller tycker media det är totalt oviktigt?

Vi lägger all vår kapacitet på att testa misstänkta nya fall samt vård av sjuka. Att kalla in tidigare smittade för inte 1 utan 2 prover för att få upp antalet "friskförklarade" enligt WHOs mall är fullständigt meningslöst i detta läga. Prioriteringarna måste vara så. Alla som inte dör efter insjuknande är friskförklarade men hur många det är är bara semantik i sammanhanget. Det tar vi efter att röken skingrats.
Citera
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Upplever att media sedan länge har ljugit för oss om mycket annat än COVID-19.
Ja det är svårt att ta alla dessa presskonferenser på allvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in