2020-03-31, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Förstår inte dessa siffror, Bulgarien tex har ju bara totalt 8 döda i covid-19. Hur i helvete kan det utgöra 62% av antalet döda?
Läs rubriken: Här är de sista tre dagarnas antal covidoffer i andel av resp. lands totala dödstal:
Citera
2020-03-31, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Min kompis är gift! Men inga barn då blir det genast problem.

Min fru förstod vartåt det barkade nån gång efter 20 Februari.

När dom ändrade sättet att testa i Sverige och Anders Tegnell gick ut brett i media och sa att det värsta var över så sprang jag runt och sa till min fru att "nu får vi snart känna stolthet igen när vi gjorde tvärtom mot alla andra och gjorde rätt".

hon har konsekvent sagt att "dom ljuger om antalet dödsfall, smittorisk och gör ingenting"

Huset har hon satt i karantän och vi har en hel ICA butik hemma
Citera
2020-03-31, 08:00
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Ska bli intressant att jämföra med överdödlighet i Sverige så småningom. V 12 (16-22/3) var läget normalt. I Italien dös det - om inte som flugor - så i alla fall mer än normalt den veckan. Siffran ovan känns som att coronadrabbade får dö hemma.

Här en karta där man kan följa överdödlighet.

https://www.euromomo.eu/slices/map_2017_2020.html

Sorgligt nog kan det vara ännu värre. Mycket värre.

Citat:
Dödstal i Italien kan vara underskattade

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/dodstal-i-italien-kan-vara-underskattade
Citera
2020-03-31, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Fetat, vad är definitionen på riskgrupp?
Extrem fettma utgör som jag förstår det en riskgrupp. Dock oklart hur pass fet man måste vara för att klassas in i den riskgruppen.
Citera
2020-03-31, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Absolut inte, är du inte läskunnig? Läs min post igen annars. Sen brukar sidor referera varandra, så man behöver inte ljuga för att man återupprepar fake news iofs. Fox news däremot, är kända just för att ljuga i sin "nyhetsrapportering".

Men för den läskunnige: Det verkar finnas fog för att inte avfärda uppgifterna om det höga antalet urnor i Wuhan.

Upp till 40ggr underraporterat misstänker UK regering att det kan vara i Kina
Citera
2020-03-31, 08:01
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Sverige verkar ju klara sig bra! Hur kommer det sig? I Italien Spanien och Frankrike dör de som flugor men här är det lugnt trots noll restriktioner

Rökning i Sverige 7% för kvinnor respektive män. Italien 30% Spanien 40% hörde jag i går.
Citera
2020-03-31, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Läs rubriken: Här är de sista tre dagarnas antal covidoffer i andel av resp. lands totala dödstal:
Ok, med offer menar du smittade. Av dessa smittade kommer i genomsnitt 0,66% att dö, gällande Bulgarien då 1 eller möjligen 2 personer.
Citera
2020-03-31, 08:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Extrem fettma utgör som jag förstår det en riskgrupp. Dock oklart hur pass fet man måste vara för att klassas in i den riskgruppen.

Jag undrar om det var det jag hörde om på tv igår, att ett "index över 30" så är det en risk?
Det var på Rapportsändningen på kvällen och jag hörde inte riktigt, men nåt sånt sas det.
Citera
2020-03-31, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Ok, med offer menar du smittade. Av dessa smittade kommer i genomsnitt 0,66% att dö, gällande Bulgarien då 1 eller möjligen 2 personer.
Läs en gång till.
Citera
2020-03-31, 08:07
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Min fru förstod vartåt det barkade nån gång efter 20 Februari.

När dom ändrade sättet att testa i Sverige och Anders Tegnell gick ut brett i media och sa att det värsta var över så sprang jag runt och sa till min fru att "nu får vi snart känna stolthet igen när vi gjorde tvärtom mot alla andra och gjorde rätt".

hon har konsekvent sagt att "dom ljuger om antalet dödsfall, smittorisk och gör ingenting"

Huset har hon satt i karantän och vi har en hel ICA butik hemma

Trevligt. Min fru är petimeter, pedant och puritan. Så renligheten ligger på toppnivå här. Men någon extra i kylskåpet eller burkar i skafferiet, nej bara över hennes döda kropp.

Jag tror inte att försörjningskedjorna bryter samman. Andra faror hotar samhällsordningen om det skulle bli riktigt illa.
Citera
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terwaloo
Jag undrar om det var det jag hörde om på tv igår, att ett "index över 30" så är det en risk?
Det var på Rapportsändningen på kvällen och jag hörde inte riktigt, men nåt sånt sas det.

Vad menas med index? Är det BMI?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Att sätta sig själv i karantän är att ta ansvar för att minska smittspridningen. Men det är ju svårt för många människor som har ett jobb eller har sina barn i skolan. Det är därför som det är viktigt att om det verkligen skall bli effekt av karantän så måste detta styras av politiker och myndigheter. Man kan inte lämpa över allt ansvar på folket att säga upp sig från jobbet eller tvinga barnen att skolka.

Så med andra ord står karantändiskussionen mellan människor som är rädda och vill stänga in sig på ett sanktionerat sätt och dom som inte vill bli instängda med tvång. Bägge gruppernas viljor är förståeliga men vill man vara i karantän nu så kanske arbetsgivaren kan gå med på semester?
Jag tror detta med skolorna är ett medvetet sätt att uppnå immunitet inom "rätt grupper" i landet.
Jag tror också att fem månaders fungerande karantän är helt orealistiskt och en anledning till att inte använda karantän.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in