2020-03-31, 01:21
Medlem
Haloumis avatar
"Biltillverkaren Ford ska tillverka 50 000 respiratorer i delstaten Michigan, USA.

Tillverkningen väntas starta den 20 april och pågå i 100 dagar, rapporterar CNN. "
Citera
2020-03-31, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DogDog
fast stämmer det verkligen? Det är bara en i Danmark och en i Tyskland som sagt att Sverige gjort rätt.

Inte ens även det, ena danska tyckte att stängda gränser inte var nödvändiga, men det betyder inte att han var överens med Tegnell om något annat.
Citera
2020-03-31, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
"Biltillverkaren Ford ska tillverka 50 000 respiratorer i delstaten Michigan, USA.

Tillverkningen väntas starta den 20 april och pågå i 100 dagar, rapporterar CNN. "

"The Ford Ventilator" ... what could possibly go wrong !
Citera
2020-03-31, 01:22
Medlem
Gjorde en snabb kalkyl av vad det skulle kosta att testa “hela befolkningen”

Inköp av 1000st Abbott ID NOW COVID-19 (fem provresultat i timmen)
Kostnad inköp 100 miljoner (a 100 00kr styck)

100 st teststationer(testkapacitet om 50 st i timmen)
Personaltäthet 10st A station i 12 timmar.
Kostnad personal en månad: ca 1 miljon per station (300kr timmen)

Kostnad en månads testning
Ca:200 miljoner första månaden
Testkapacitet 1,8 miljoner människor

Kostnad två månaders testning
Ca:300 miljoner för en testkapacitet om 3,6 miljoner. människor

Ser dessutom staten till att det är de permitterade som sköter testningen så blir den reala kostnaden bara inköpet av maskinerna, dvs som de senare kan använda på vårdcentraler för testning av vanlig influensa. En kostnad som är en piss i mississippi i jämförelse med vad landet blöder varje timme som går.
Citera
2020-03-31, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Inte ens även det, ena danska tyckte att stängda gränser inte var nödvändiga, men det betyder inte att han var överens med Tegnell om något annat.
Ja folk är idioter. https://www.google.com/amp/s/www.nytimes.com/2020/03/17/world/europe/coronavirus-imperial-college-johnson.amp.html Detta är varför dom ändrade sig.
Citera
2020-03-31, 01:25
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Något som är fullständigt idiotiskt är att inte testa folk med symptom, utan enbart de som akut måste läggas in.

Det innebär, att alla som har lätta symptom, minsta lilla snuva, lite host host 2 gånger i timmen, inte kan gå till arbetet.
Och då pratar vi vårdpersonal bland annat, både inom sjukvård och äldreboende, samt annan viktig personal.

Kan ni tänka er hur många miljarder som slängs ut på sjukpenning för alla dessa? Att ta fram tester till att testa människor lär ju bara vara en droppe i havet i jämförelse.

Tänk så många som bara är lite lätt förkylda, men som inte kan gå till arbetet bara för att man befarar covid-19 i blindo.

Men visst, fortsätt bara slänga ut miljard efter miljard... tiotals miljarder, hundratals miljarder. Kör Sverige i botten bara.

Har en kompis i just den situationen (inte vårdpersonal) och kan tillägga att han inte är glad. Det var hans dotter som hostade (portad från dagis), jobbet portade honom pga det. Situationen är minst sagt prekär! Han är ju inte sjuk.
Citera
2020-03-31, 01:26
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Alltså jag orkar inte. Vad är det som inte går in i skallen på dig.

Tvätta händerna!!

Tjatet om att tvätta händerna beror på att om makten talade klarspråk så vågar inte folk åka buss eller tunnelbana och Sverige stannar. I huvudsak är smittvägen att du andas in viruset.

Håll avstånd, om du inte vill bli sjuk. Social distansering.
Citera
2020-03-31, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungen101
Jag förstår din frustration men skulle nog uppmana dig att inte läsa för mycket här inne det är stor risk att du gör det värre för dig själv. Din mamma kommer att klara sig, låter som en riktig kämpe 🙏👐

Tack för uppmuntrande svar! Som jag svarade till en annan, känner mig helt okej med att läsa här inne, trots allt!

Om någon har några bra tips på hur man ev. kan ställa myndigheter till svars för deras underlåtenhet att skydda vårdpersonalen, så tages tips tacksamt emot!

Eller om någon annan har åsikter/erfarenheter kring helt oskyddad vårdpersonal år 2020 i Sverige, under en pandemi... Hade nån kunnat föreställa sig det? Jag är ärligt talat helt förskräckt över att det ens får gå till så?

Återigen önskar jag att alla håller sig så säkra som möjligt. 🌹
Citera
2020-03-31, 01:29
Medlem
obbelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Jag kanske är lite trög så har på natten, men om jag kom i kontakt med viruset för en månad sedan, är jag då "infected" 28 March? Antar att det är det som menas.

"As of 28 march" = fram tillochmed 28e mars. Antalet smittade mellan Dackefejden och 28e Mars 2020.
Citera
2020-03-31, 01:30
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Har en kompis i just den situationen (inte vårdpersonal) och kan tillägga att han inte är glad. Det var hans dotter som hostade (portad från dagis), jobbet portade honom pga det. Situationen är minst sagt prekär! Han är ju inte sjuk.

Ja exakt. Har flera exempel på detta själv. Så det är ju uppenbart att det sker.

Och jag har hört från så många att min misstanke är att det sker i mycket stor utsträckning.

Notan för detta kommer att bli mycket hög, i form av sjukpenning etc. Att testa folk är mycket billigare.

Men vad förväntar man sig från en regering som är reaktiv snarare än proaktiv?
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Hur kan man svetsa igen dörrar? Det måste vara ståldörr i stålkarm. Har man det i Kina? Jag har det inte och vet ingen som har det.

Det är vanligt i öststaterna exempelvis.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Det har ingen betydelse om man inte är överbefolkade. Det finns så mycket utrymme mellan varje människa i skandinavien så ingen skulle smitta nån om vi var jämnt utspridda. Danmark har nog mindre problem med "överbefolkning" lokalt (inne i lägenheter) än vissa ställen (typ Järva) i Sverige
Storstäder är i mångt och mycket överbefolkat även i Skandinavien. Det finns en anledning till att Stockholm har så många smittade med enbart ~10% av befolkningen. Och nej, Somalier är inte hela förklaringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in