2020-03-31, 01:31
Medlem
milofos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
De demokratiska ländernas modell verkar inte bita så bra. Kanske behövs diktatur och kommunism? USA har i vilket fall förlorat mot Kina och då har Kina en betydligt större befolkning. Jag börjar bli riktigt orolig. Ni som är pålästa - hur fucked är vi i Sverige? På en skala 1 - 10?

Sanningen är att det är omöjligt att svara på. Det är såklart bra att vara optimistisk rent generellt men det finns tyvärr absolut ingenting som talar för att Sveriges hemsnickrade teorier stämmer då alla svårt drabbade länder haft samma utveckling som Sverige och legat "stabilt" en viss tid för att sedan explosionsartat öka okontrollerat följt av hysteri och panikåtgärder. Det är enbart de länder som arbetat proaktivt för att förhindra detta som klarat sig bra. Och Sverige är INTE ett av dessa länder. Inte på långa vägar.

Visst kan man hoppas på att Svenska folkvanor och sociala faktorer kan minska spridningen, och det finns mycket som tyder på att de kommer göra det till en viss mån, men sannolikheten är ändå ganska stor att det vi gör nu inte räcker då gränsen för hur många vi klarar av att hantera är cirka 30 nya IVA fall om dan. Och vi ligger farlig när den gränsen redan nu. Corona-patienter snittar 15 dar på intensiven så 30 fall om dan gånger 15 = 450 IVA-sängar. Vi har cirka 600 IVA-sängar och den övriga vården slutar inte bara för att vi har en spridning, andra patienter behöver också IVA. Det är inte att överdriva att säga att vi redan nu pustar och flämtar och vi är bara några kilometer in på ett milslångt maratonlopp.

Det finns dock ljusglimtar, både på myndighetsnivå och individuell nivå. På myndighetsnivå så har vissa behandlingar visat sig vara effektiva i preliminära studier. Finns en bit kvar att gå ifråga om forskning och det är oroande att Sverige laggar efter då man gör sina egna studier istället för att rätta sig efter etablerade studier i andra länder - som ett exempel kan här nämnas FHMs studier om självtester som det redan forskats om i Amerikanska CDC. Också oroande är senfärdigheten att säkra lager av behandlingar som eventuellt kan fungera. Andra länder köper upp och hamstrar, medans vi säljer och sedan gnäller när vi inte får köpa i akut läge. Det här är ett återkommande mönster.

På individuell nivå så kan man dock se att länder som Tjeckien fått resultat av att folk självmant börjat tillverka och bära masker. Kulturer av maskbärande verkar också ge resultat i Asien. Och sen har vi den svenska folkkulturen då den gemene svensken i sig är försiktig och inte har enorma social cirklar med kindkyssande och annat. Däremot får man räkna med att vissa "svenska" folkgrupper inte kommer rätta sig efter detta utan kommer vara drivande i smittspridningen långt efter att svenskarna rättat sig efter verkligheten. Man ska inte bli chockad om dessa grupper startar upplopp och bränner bilar och går till akuten med tio släktingar och hotar sjuksköterskorna med kniv osv.

Så allt hopp är inte förlorat. Men det ser ganska mörkt ut. Skulle säga att invandrartäta storstäder är "väldigt fucked" och glesbygden är "ganska fucked". Samt att det största hoppet vilar på andra länders myndigheter och inte på våra egna.
Senast redigerad av milofo 2020-03-31 kl. 01:33.
Citera
2020-03-31, 01:33
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abcdefgordon
Stackars liten.
Måste han ta hand om sin sjuka dotter i stället för att dricka kaffe på jobbet.
Stackars liten.

Det är inte det det handlar om, snarare den finansiella situationen. Hus med lån. Din nedlåtande attityd mot ett verkligt problem som många svenskar lider av hjälper ju inte debatten precis. Men visst fortsätt du med din nedlåtande attityd, han älskar sina barn och tar väl hand om dem.
Citera
2020-03-31, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DogDog
fast stämmer det verkligen? Det är bara en i Danmark och en i Tyskland som sagt att Sverige gjort rätt. I USA, England och andra länders experter ser isolering som ett måste. Detta efter att Imperial College släppte forskning som visade att priset att göra för lite var väldigt högt. Det tog både USA och England mindre än 24 timmar innan de ändrade strategi. Och då hade redan många andra länder redan agerat.
Den där Imperialrapporten var ju ett uppenbart politiskt beställningsjobb för att påverka den brittiska regeringen. Forskaren ifråga har tidigare producerat tvivelaktiga alster.
https://www.dailymail.co.uk/news/article-8164121/Professor-predicted-500-000-Britons-die-coronavirus-accused-having-patchy-record.html
Citera
2020-03-31, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NamasteGG
Sverige har levt i lugn och ro hundratals år. Det leder till att många svenskar inte tar detta på allvar. Till skillnad från länder som har tidigare erfarenhet av naturkatastrofer eller liknande, lyssnar folket på sin regering och förstår att en situation som denna är allvar. Den mentala biten kommer även den blir mycket mer utmanande för svensken

Det är väl raka motsatsen, de andra länderna (läs Spanien och Italien) var tvungna till hårda restriktioner då ingen lyssnade på myndigheterna och i förlängningen vägrade de tidiga restriktionerna också. Låt dig inte luras av att massa gymnasielever glider runt på krogen, hade dessa restriktioner gällt i sydeuropa hade gatorna knappast stått tomma som de nu gör i Sverige.

Däremot håller jag med dig om att svensken är naiv i avseendet om krishantering. Med risk för att låta populistisk så är avsaknaden av ledarskap total. Jag kan förvisso hålla med om den svenska linjen, framförallt då Sverige har goda naturliga förutsättningar såsom begränsat socialt liv, glesa städer och regioner, många ensamhushåll och god allmänbildning. Men det ligger i någon grad i människans natur att söka vägledning hos någon auktoritet. I talet för nationen säger våran stadsminister "tvätta era händer noggrant". Den allmänna uppfattningen är nu sådan att Sverige är totalt vilsna i denna kris, vilket totalt undergräver förtroendet för myndigheter och regeringen. Handlingskraft efterfrågas, med det sagt säger jag inte att omfattande restriktioner är rätta vägen att gå men det kan göras i andra former. Vi kan väl iafl börja med att förbjuda medborgare i hårt drabbade regioner att under påsk resa runt om i landet, göra totala satsningar i vården (fältsjukhus m.m), utöka tester, men framförallt stärka incitamenten till att människor håller sig hemma. J
Citera
2020-03-31, 01:35
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Ja exakt. Har flera exempel på detta själv. Så det är ju uppenbart att det sker.

Och jag har hört från så många att min misstanke är att det sker i mycket stor utsträckning.

Notan för detta kommer att bli mycket hög, i form av sjukpenning etc. Att testa folk är mycket billigare.

Men vad förväntar man sig från en regering som är reaktiv snarare än proaktiv?

Det sista är ju pudelns kärna, hade vi dragit i handbromsen för en månad sedan hade vi nästan varit hemma nu. lite som skylten: "Hade du bott i Stöde så hade du varit hemma nu!" när man ska ut och fiska.
Citera
2020-03-31, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Tack för uppmuntrande svar! Som jag svarade till en annan, känner mig helt okej med att läsa här inne, trots allt!

Om någon har några bra tips på hur man ev. kan ställa myndigheter till svars för deras underlåtenhet att skydda vårdpersonalen, så tages tips tacksamt emot!

Eller om någon annan har åsikter/erfarenheter kring helt oskyddad vårdpersonal år 2020 i Sverige, under en pandemi... Hade nån kunnat föreställa sig det? Jag är ärligt talat helt förskräckt över att det ens får gå till så?

Återigen önskar jag att alla håller sig så säkra som möjligt. 🌹

Det blir tyvärr så här i nordens Somalia, allt blir sämre och sämre trots världens högsta skattetryck, vad får vi för pengarna....ja inte är det då världens bästa vård, skola och omsorg i alla fall som man i sin enfald skulle kunna tro..
Citera
2020-03-31, 01:37
Medlem
obbelitos avatar
Om man får tro nåt positivt så ser Italiens dödstal och antalet nya infekterade ut att sjunka sakta senaste dagarna. Hoppas de är förbi den värsta peaken.

Enter:Spanien
Citera
2020-03-31, 01:38
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det sista är ju pudelns kärna, hade vi dragit i handbromsen för en månad sedan hade vi nästan varit hemma nu. lite som skylten: "Hade du bott i Stöde så hade du varit hemma nu!" när man ska ut och fiska.

Ja så är det ju. Och det kommer vi ju att få facit på längre fram.

Må det kunna avsätta hela jävla regeringen. Fast det är nog för mycket att hoppas på.
Citera
2020-03-31, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportisen
Nej.
146. Sluta sprid en massa osanningar som inte stämmer från oseriösa sajter.
Denna är den officiella från folkhälsomyndigheten.
https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa

FHM ligger bara lite efter- det är allt.
De uppdaterar en gång om dagen- sidan han länkade till lägger upp så fort de får uppgifterna.
Citera
2020-03-31, 01:39
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Tack för uppmuntrande svar! Som jag svarade till en annan, känner mig helt okej med att läsa här inne, trots allt!

Om någon har några bra tips på hur man ev. kan ställa myndigheter till svars för deras underlåtenhet att skydda vårdpersonalen, så tages tips tacksamt emot!

Eller om någon annan har åsikter/erfarenheter kring helt oskyddad vårdpersonal år 2020 i Sverige, under en pandemi... Hade nån kunnat föreställa sig det? Jag är ärligt talat helt förskräckt över att det ens får gå till så?

Återigen önskar jag att alla håller sig så säkra som möjligt. 🌹

I brist på munskydd, vira en tätstickad yllehalsduk några varv runt huvudet. Ull har mikroskopiskt fullt med små fjäll på hårstråna, borde fånga en hel det. Desinficera i luft eller vatten i minst 15 min @ 60 grader. Tillverka visir av OH-film eller dylikt.
Citera
2020-03-31, 01:39
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tegnellen
Man lär sig inget vettigt i grundskolan, poängen med grundskolan är att man ska utveckla social kompetens så man inte blir ett kioskmongo som spenderar hela sin 20-årsålder på Flashback spridandes dynga.

Hela syftet med grundskolan faller således om man kör den på distans.

Det där stämmer ju inte alls. I grundskolan lär du dig just grundläggande färdigheter som du tar med i resten av din utbildning. Men även social kompetens såklart. Men det är klart om man vill bli ett youtube-freak med en massa hjärndöda följare så stämmer säkert din tes.
Citera
2020-03-31, 01:40
Medlem
Gusselbys avatar
Förlåt om den här har visats tidigare i tråden, ifall den inte har det (hittar inte att den gjort det) så kanske det kan vara kul med lite komik i eländet. Daily Mail skriver om ett par som filmade sin granne snyggt utklädd till buske - han tyckte att han behövde gå ut och därmed bryta karantänen.
https://www.google.com/amp/s/www.dailymail.co.uk/news/article-8167959/amp/Couple-spot-neighbour-dressed-bush-escape-coronavirus-lockdown.html

På Youtube:
https://youtu.be/on_Oh0qjNlQ
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in