2020-03-31, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturban
Smitten kom til både Norge og Sverige siste uka i februar da reisende kom hjem fra Italia, Østerrike og Iran. Det ble vel registrert flere importfall i Norge enn Sverige.

Det er vel ikke noe som tyder på at fallet i Sverige 30 januar førte til samhällsspridning? I så fall rart at ingen flere fall ble oppdaget før slutten av februar.

Det kan nog stämma. Tack för infon! Ville mest påpeka för hen jag citerade att det finns många faktorer som spelar in och att det är omöjligt att jämföra länder så som han gjorde. Går absolut inte att räkna ut dödligheten i olika länder utifrån antalet bekräftat smittade (då så få är testade). Vi vet inte hur många som är smittade, vi vet inte hur Sverige respektive norge räknar antalet döda. Är garanterat mörkertal både på antalet smittade och antalet döda.

Alla får göra sitt bästa så ser vi hur det utvecklar sig!
Citera
2020-03-31, 01:11
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Är det antalet med aktiva infektioner just nu, eller alla som haft infektionen hittills som avses?

Sitat

«Posterior model estimates of percentage of total population infected as of 28th March 2020»
Citera
2020-03-31, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Det är tydligen politikerna i omvärlden som går emot experternas rekommendationer. Epidemiologerna verkar någorlunda överens med Tegnell.

Du måste skoja, t om flera svenska forskare har klagat på Tegnell, man kan ju inte med sveriges urusla resurser köra på med flockimmunitet, minst vårdplatser av alla OECD länder, vad tror du händer om 3-4veckor när IVA platserna redan nu är så gott som fulla...
Kylcontainrarna kommer att börja fyllas som redan står redo utanför vissa sjukhus.
Citera
2020-03-31, 01:15
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Sitat

«Posterior model estimates of percentage of total population infected as of 28th March 2020»
Jag kanske är lite trög så har på natten, men om jag kom i kontakt med viruset för en månad sedan, är jag då "infected" 28 March? Antar att det är det som menas.
Citera
2020-03-31, 01:15
Medlem
Ny forskning från experterna på Imperial College är tråkig läsning för svenskar

https://www.imperial.ac.uk/media/imperial-college/medicine/sph/ide/gida-fellowships/Imperial-College-COVID19-Europe-estimates-and-NPI-impact-30-03-2020.pdf

"Across all countries we find current estimates of Rt to range from a posterior mean of 0.97 for Norway to a posterior mean of 2.64 for Sweden.

With an average of 1.43 across the 11 country posterior means, a 64% reduction compared to the pre-intervention values"

Åtgärder i alla 11 länder beräknas ha lett till en minskning på 64% i Rt, men Sverige är en av dem sämsta, genomsnitt i länderna är nu 1.43, men i Sverige är det 2.64

PS: Rt är nästan samma som R0, men R0 er "grundläggande reproduktionsnummer", medan R är "effektivt reproduktionsnummer", och Rt är "effektivt reproduktionsnummer över tid".
Senast redigerad av Kurt7777 2020-03-31 kl. 01:18.
Citera
2020-03-31, 01:18
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Skulle tok-vägra gå på jobb.

Samma som fönstertvättare på höghus utan säkring.., polis utan vapen, etc..

Ja. Man undrar över konsekvenserna om man skulle vägra arbeta utan skydd. Och hur många skulle vägra?? De kan ju inte ge en sparken, eftersom personalbristen är redan ett faktum.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Man kan verkligen se hur pandemin rusar fram lite olika fort över olika regioner. Just nu i USA så verkar Brooklyn vara värst drabbat och Brookdale Hospital är rena krigszonen. Sjukhuset har ett upptagningsområde på 1 miljon personer, och folk dör som flugor där. Patienter ligger i alla korridorer och utrymmen, resporatorer och annan utrustning är slut.
Kylrummet för lik är fyllt, så man har fått dit en stor kylkontainer som också håller på att fyllas.

Scener vi lär se i Stockholm också inom någon vecka.

Det är ju väldigt oroande för Usa:s del, med tanke på att de fick smittan 10 dagar efter oss. Min tanke är att det här viruset SARS-COV2 har snurrat runt i Usa ett tag, som S-strain (ganska snällt) och försvagat folk. Samtidigt tog det livet av folk som vape:a, e-cigaretter, då de drog ner viruset som aerosoler i lungorna (hände bara i Usa, 500 oförklarliga dödsfall). ingen har kunnat förklara det. Nu återkommer det som L-strain i muterad form. Jag är lite oroad över det faktumet då jag var i Usa i Juli och drabbades av just torrhosta, feber och svettningar från helvetet själv. Men den som lever får se. Min hypotes är att den som drabbats av S-strain gör att immunförsvaret känner igen viruset och då slår på stora trumman och tar i med storsläggan vilket resulterar i en cytokinstorm som istället tar livet av en. Aja, jag får väl stanna i karantän och se hur det utvecklar sig - jag har säkert fel, som tur är röker jag inte.
Citera
Medlem
Citat:
Det är tydligen politikerna i omvärlden som går emot experternas rekommendationer. Epidemiologerna verkar någorlunda överens med Tegnell.
fast stämmer det verkligen? Det är bara en i Danmark och en i Tyskland som sagt att Sverige gjort rätt. I USA, England och andra länders experter ser isolering som ett måste. Detta efter att Imperial College släppte forskning som visade att priset att göra för lite var väldigt högt. Det tog både USA och England mindre än 24 timmar innan de ändrade strategi. Och då hade redan många andra länder redan agerat.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:

Källa på det.

Alla verkar kalla han idiot. Bland annat ca 2000 svenska akademiker.
https://www.kristianstadsbladet.se/nyheter/forskare-i-upprop-till-regeringen/
Citera
2020-03-31, 01:19
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av new2011
Menar du att staten mördar de i stället för försöka behandla med antiviral?
Det är morfinet som dödar.
Varit med på palliativ vård. Finns inget stopp på morfinintaget Finns ingen anledning att dra ner på morfinet när man ser att det inte går att göra mer. De slipper känna något. Vare sig panik, smärta eller rädsla.
Men den här covid-19 sjukdomen verkar vara ett rent helvete. Vet inte riktigt hur det ser ut vad gäller " nu slutar vi med det livsuppehållandet". Det finns en gräns.
Man slår av maskinen, ger massor av morfin och patienten sover in döden.
Citera
2020-03-31, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportisen
Tegnell började sin yrkesbana som infektionsläkare och har jobbat för Världshälsoorganisationen, WHO och smittskyddsinstitutet de senaste 35 åren. Och vad är dina meriter förutom att ha en foliehatt på skallen?

Hahahaha visserligen en rolig kommentar.
Men vafan det säger väl en del när en 35årig outbildad incel med foliehatt på svaj i sin mors källare kunde förutse detta bättre än den ofantligt meriterade Dr Tegnell?!???!!?!??

Precis som man inte måste vara matematiker för att få hävda att 1+1=2, så kan man med sunt förnuft räkna ut vissa saker man annars inte har en speciellt stor kunnighet om.

Denna förbannade övertro på experter och myndigheter hela tiden.
Litar du lika blint på tex fotbollsexperter och meterologer i sina analyser?

Om man verkligen lyssnar på vad Tegnell säger utan att tillåta sig avfärdas genom kommentarer såsom "du är outbildad, han är expert, tyst nu"- så hör man att det enda han säger är att det hela tiden är för tidigt att genomföra åtgärder för att sedan vänta så länge att det blir försent- och så rullar det på.
Dessutom ljuger han rakt upp och ner och säger att tester och skyddsmasker är helt värdelösa.
Citera
2020-03-31, 01:20
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Jag kanske är lite trög så har på natten, men om jag kom i kontakt med viruset för en månad sedan, är jag då "infected" 28 March? Antar att det är det som menas.

Du har en poäng, är man inte friskförklarad av läkare så räknas man nog som « infected», ja.

Även om du i värkligheten har tillfrisknat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in