Flashback bygger pepparkakshus!
2020-03-30, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bullmonstret
Barn är krävande, och försöker man hitta genvägar när de är små, och man inte ger dem tillräckligt med det de behöver, så resulterar det i problem senare i livet. Barnen blir svåra att handskas med, de får problem, ätstörningar, självmordsbenägna, drogberoende, blir mobbade, osv

Ok. Så det sociala arvet bestämmer allt och det biologiska nada i din värld då?

Och är en pappa frånvarande så blir det med din logik helt tydligt att modem är 100% skyldig?
Citera
2020-03-30, 22:51
Medlem
bullmonstrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Ok. Så det sociala arvet bestämmer allt och det biologiska nada i din värld då?

Och är en pappa frånvarande så blir det med din logik helt tydligt att modem är 100% skyldig?

Inte 100%, men nästan, då tjejen väljer vem hon skall bli gravid med.
Citera
2020-03-30, 23:13
Medlem
Citat:
Inte 100%, men nästan, då tjejen väljer vem hon skall bli gravid med.

Så ett barn är alltid kvinnans ’fel’?
Citera
2020-03-30, 23:18
Medlem
neuron-drones avatar
Tror den stränga uppfostran som fanns fick barn att inte ta ut svängarna. Var man lite Emil så blev det spö som fan, varje kväll. Det var helt normalt att spöa sina ungar sönder och samman när min pappas generation var unga. Sedan var det lite får man tåla. När min pappa blev söndermobbad så fanns ingen förälder som ställde skolan till svars. Mobbning hörde till livet om man var lite udda. Reglerna var också mer formella och lättare att lära sig, artighet och hyfs är en grav förenkling av det sociala samspelet. Så ungar kunde lära sig.

Idag krävs sk social kompetens dvs alla ska vara som den klick i samhället som utnämnt sig som normal. Helt sjukt. Förr räckte det med att hålla käften, bocka, niga, säga tack, vara tillräckligt duktig i skolan och sedan ta ett jobb, fanns hur många jobb som helst, nästan alla utom gravt utvecklingsstörda kunde få jobb.

Så det har alltid funnits i generna, det kan säkert påverkas i antal epigenetiskt, men kollar man in släkten så hittar man nästan alltid mönster. Flera äldre i min släkt som det gått bra för skulle behövt stöd om de vuxit upp i vårt samhälle. Men de anses helt normala. Tycker själv att stöd är bättre än spö, men samhället har även blivit mer komplext och svårare att låtsas passa in. Dessutom straffades bara rent destruktiva beteenden förr oftast (mot vuxna eller egendom) om föräldrarna inte var sadister, det fanns aldrig ett krav som nu att vi ska vara kloner av varandra. Och straffen funkade, fast lämnade inte världens gladaste barn.

Både min pappa, hans pappa och hans bror har/hade någon form av autism, två av dem ADD också. De är självklart inte diagnosticerade och vet inget om diagnoser. Sedan har hela släkten någon form av vag autism och hyperaktivitet. Inte till diagnosnivå, men de är skumma, de är uberduktiga, formella, tråkiga och alla är jättesportiga. Min faster som är 90 år går en mil om dagen för att hon är rastlös.

De flesta med diagnos idag går ju inte ens se på att de är udda. Man måste låta en mobbare sniffa på dem, det är bästa radarn. Det vi kallar onormalt idag ligger väldigt nära det vi kallar normalt. Dessutom saknas strukturer för uppförande som fanns förr. Familjer har även blivit sämre på vanliga normala rutiner. Och det saknas en framtid för de udda, som sagt fanns det jobb till alla förr.

Sedan är väl bevisligen kvinnor sämre uppfostrare, vad gäller brottslighet så är det vad jag vanligare i familjer där det saknats en pappa. Medan samma korrelation inte finns där det saknats en mamma. Jag kan faktiskt inte föreställa mig en barndom med bara min mamma. Det hade blivit kaos. Och då var det ändå mor som bestämde hemma. Fäder behövs.
Citera
2020-03-30, 23:49
Medlem
Adhd är i min bok koncentrationssvårigheter som beror på ostabila blodsockernivåer. Det visar sig inte i blodsockret utan i insulinnivåer. En form av pre typ 2 diabetes. Kanske nån form av glutenintolerans också.

Autism är djupare. Och är mer relaterad till tarmfloran. Antibiotika och bekämpningsmedel har nog dragit sitt strå till den stacken. Till slut påverkar det nervsystemet. Dvs hjärnan.
Citera
2020-03-31, 00:35
Medlem
bullmonstrets avatar
Citat:

Ja, en kvinna väljer vem som skall befrukta hennes ägg. Enkel biologi.
Citera
2020-03-31, 05:42
Medlem
Citat:

Kvinnan äger barnet ända till den dag ett brev kommer från socialtjänsten med ett bokat möte och barnets mor ska skriva under att du är fadern. Gäller väl andra regler om man är gift och bra är väl det.
Citera
2020-03-31, 06:19
Medlem
Ljusetidittlivs avatar
Hur många kände ens till autism och ADHD på 80-talet? Autister var Rainman och de vi idag kallar ADHD var stökiga ungar.

Man har bara satt ett namn på olika former av beteenden som kan skapa problem i livet, om man ska passa en viss mall. Vartefter har fler och fler fått den diagnosen.

Förr i tiden satte man ungar med ADHD att jobba fysiskt vid tidig ålder. Nu ska de sitta still i skolan i 6 h per dag. De matchar inte dagens mall bara.
Citera
2020-03-31, 06:38
Medlem
Det finns säkert föräldrar, kanske främsr kvinnor, som söker diagnoser hos sina barn för att slippa ta ansvar för att de inte riktigt är mogna nog för att vara föräldrar. Att det mest är kvinnor beror på att män inte har samma press på sig att vara en god förälder, i många fall kan de slappa vidare med sina ölkvällar och dataspel och ändå få kredd för att de minsann var pappalediga i tre månader...

Men det är så klart inte så i alla fall. För att ta lite anekdotisk bevisföring från mitt eget liv så har jag två barn med olika npf och där är det helt klart en genetisk komponent från pappans extremt struliga familj som slagit igenom. Pappan skulle nog också fått en diagnos om han vuxit upp idag. Tack och lov är barnens problem ganska milda och vi lever inte i något kaos så de kommer säkert lyckas bra i sina liv trots diagnoser.
Citera
2020-03-31, 07:16
Medlem
Citat:
Blir allt mer vanligt med ADHD-barn, autism, osv.

Å andra sidan kallades dessa bara för för korkade förr. Finns det någon trovärdig källa på att ADHD och/eller autism faktiskt blivit mer vanligt? Eller är det bara vår vilja att ha en diagnos som förklaring till varför folk avviker?
Citera
2020-03-31, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Å andra sidan kallades dessa bara för för korkade förr. Finns det någon trovärdig källa på att ADHD och/eller autism faktiskt blivit mer vanligt? Eller är det bara vår vilja att ha en diagnos som förklaring till varför folk avviker?

Jag tror att de karaktärsdrag vi idag lägger in i autism och ADHD-diagnoserna alltid funnits i ungefär samma utsträckning. Däremot har samhället ändrats, inte minst skolan. Så barn som hade kunnat ta sig hjälpligt genom skolan för 40 år sedan får idag stora problem. Då diagnoserna för autism och ADHD just sätts utifrån att man har problem i flera situationer blir det per automatik så att fler uppfyller kriterierna för en diagnos.
Citera
2020-03-31, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirini
Jag tror att de karaktärsdrag vi idag lägger in i autism och ADHD-diagnoserna alltid funnits i ungefär samma utsträckning. Däremot har samhället ändrats, inte minst skolan. Så barn som hade kunnat ta sig hjälpligt genom skolan för 40 år sedan får idag stora problem. Då diagnoserna för autism och ADHD just sätts utifrån att man har problem i flera situationer blir det per automatik så att fler uppfyller kriterierna för en diagnos.

En tanke som slagit mig angående diagnoserna är tanken att alla är lika och då uppstår ett behov att ge en förklaring till varför vissa är olika.

Vad gäller möjligheten att klara sig så är det möjligen så att en diagnos ger bättre möjligheter att sätta in rätt åtgärd. Om åtgärderna som sätts in är särskilt effektiva vet jag dock inte. Är de inte det så saknar ju diagnostiseringen vettigt syfte. Förr så gavs också stödundervisning till folk med problem, frågan var alltså om stödundervisningen då var sämre för att man inte hade någon formell diagnos?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in