2020-03-30, 19:48
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bouchet
Nu vet vi ju att det förmodligen är en större del, om inte majoritet, ickesvenskar som dött.
Kanske du har rätt i det, men detsamma kan väl gälla för andra länder - både i Europa och i Amerika?

Hur vet vi det, förresten, att det förmodligen är en större del ickesvenskar som dött?
Citera
2020-03-30, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Ska man behöva en respirator för att tillfriskna vad är det här för äcklig sjukdom?

Om du tillhör den olyckliga skaran på ca 6% som får dubbelsidig lunginflammation.
Citera
2020-03-30, 19:49
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Svårt att va alla till lags
Tänk så här:

- Kina ljuger om antal döda!
- Hur vet du det?
- Daily Mail har hört från Breitbart som hört att Newsweek fått information från en anonym källa som säger att hens anonyma kontakter i Wuhan fått information och bilder från en icke-namngiven internetaktivist i staden att begravningsbyråerna har fått stora leveranser av urnor i veckan.
¨Oki doki! det låter trovärdigt!

Alltså i dessa tider med allmän Kinabashing och pågående handelskrig mellan Vita huset med Trump och Peking bör man åtminstone ha något filter inkopplat. Det är möjligt att Kina ljuger om siffrorna. Vad vet jag? Jag har just försökt visa via vetenskaplig dokumentation att påståendena om Kinas mörkläggning av Corona-utbrottet har väldigt lite stöd i dem. Men som sagt det är fullt möjligt att Kina friserat siffror men stödet för det finns inte helt enkelt. Det finns visst stöd för att de för att vara en sluten kommunistdiktatur faktiskt har följt protokoll och rapporterat enl. gängse regler. Det finns t.o.m. faktiskt möjligheten att Kina har klarat av denna kris riktigt bra. Men vad vet jag?

Jo, jag vet att Sverige inte har hanterat denna kris direkt lysande hittills och det finns en stor misstanke iaf hos mig om att de siffror som presenteras inte riktigt har med verkligheten att göra. Vi vet iaf att statistiken över antal smittade inte stämmer alls och att den är klart underskattad.
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Så inte alla blir sjuka samtidigt. Smittan verkar ihärdig som fan så det kan nog ta smånader att bli av med skiten.

Jo jag förstår men personen jag undrade över tror ju att det här är någon bluff och att det är ofarligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ska man behöva en respirator för att tillfriskna vad är det här för äcklig sjukdom?

Viruset angriper båda lungorna, inte bara en. Dubbelsidig lunginflammation. Alla får det inte, men är man fet, otränad eller bär på någon riskfaktor som man inte vet om (några har haft cancer utan att veta det), så ja, då orkar kroppen inte med virusets effekter. Man dör i sviterna av sjukdomen som man skriver nu.
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Kommer ni ihåg hur folk hyllade Turkiet för att dom var så jävla bra. Gick ju sådär
Citera
2020-03-30, 19:50
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Om du tillhör den olyckliga skaran på ca 6% som får dubbelsidig lunginflammation.

6% det är en sanslöst hög siffra. Som att spela rysk roulette då. Yikes!
Citera
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
OK, tack.
Framgår ju dock inte hur många tester som gjordes 13 mars, och hur många som gjordes i förra veckan.

Riktigt, men även med virusets tillväxt är det betydligt mer sannolikt att den sanna siffran är bra mycket närmare 1% än 50%.

Framför allt skulle jag argumentera för att det här leder till att vi ska vara mindre optimistiska. Alla hoppas nog att det redan går runt ansenliga mängder människor som haft viruset men den här studien tyder snarare på att det är långt kvar.

Jämför med Italien där sjukdomsfallen kanske, kanske är på väg ned nu tre veckor efter att deras karantän infördes. Det skulle vara extremt intressant att testa hittills obehandlade personer i Lombardiet där flest drabbats och se hur många som varit sjuka.

Jämförelsen med Italien är också intressant för vi har inte ens kommit till stadiet med karantän än. Förhoppningsvis för att Tegnell mfl har rätt men jag tänker inte ta ut segern i förskott.
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Om det blir aktuellt att skicka patienter från Stockholm till andra län, hur skulle boende i de länen ta det? Skulle det välkomnas och tolereras?
I Kronoberg?
Ja, utan tvekan, givet att det finns lediga sängar.

Patienter på sjukhus är inte något problem. Det jobbiga är stockholmare som kommer hit och smittar ner dem som arbetar i kassan på ICA.
Citera
2020-03-30, 19:51
Medlem
Det är ingen seriös människa som bestrider att Danmarks strategi räddar enstaka, eller kanske ett par hundra liv, jämfört med Sveriges. Frågan är hur många miljarder och hur stora inskränkningar i våra friheter en åttioårig rökares liv är värt. Jag personligen är inte beredd att offra en enda frihet. Åttioåringar som följer myndigheternas råd kommer att överleva. Åttioåringar som väljer att ta risker får leva eller dö med resultatet av sina egna handlingar. Det är bra så.
Citera
2020-03-30, 19:51
Medlem
Citat:

Om jag säger någonting,så är det raderat om 5 minuter!
Citera
2020-03-30, 19:52
Bannlyst
Har jag missat när dem sagt det eller för första gången har idioterna på PK undvikit mantran:
"Om du är sjuk, stanna hemma och gå ut bara 2 dagar efter du blivit frisk"?
Och bara sagt: "Om du är sjuk, stanna hemma"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in