2020-03-30, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Inte om det finns motsvarande tillväxt till grund för ökad penningmängd.

Har du läst ekonomi?

Det gör det ju inte, den ökande penningmängden kommer att drivas pga ett behov av stimulanser och rena bidrag till analfabeter. Inte mycket tillväxt där.
Citera
2020-03-30, 18:59
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Det gör det ju inte, den ökande penningmängden kommer att drivas pga ett behov av stimulanser och rena bidrag till analfabeter. Inte mycket tillväxt där.

Om man på kredit drar till sig analfabeter, ökar man penningmängden utan motsvarande tillväxt,eller hur? Då förstår du min inställning i det spörsmålet men det är OT.

Detta din inställning instämmer jag i men det ändrar inte de grundläggande ekonomiska sambanden, eller hur?

Har du läst grundläggande ekonomi?
Citera
2020-03-30, 19:04
Medlem
Rektangels avatar
Citat:

Om ökad penningmängd är resultatet av tillväxt (ökat kapitalvärde inte konsumtion) sker ingen inflation men du vänder på resonemanget och utgår från vad som händer om man utan anledning dränker en ekonomi med pengar utan tillväxt.

Det sker bara i bananrepubliker som leds av diktatorer.

Svaret är väl givet men det är ju inte det scenariot jag har utgått ifrån.

Citera
2020-03-30, 19:04
Medlem
Citat:
Om man på kredit drar till sig analfabeter, ökar man penningmängden utan motsvarande tillväxt,eller hur? Då förstår du min inställning i det spörsmålet men det är OT.

Detta din inställning instämmer jag i men det ändrar inte de grundläggande ekonomiska sambanden, eller hur?

Du kan önsketänka hur mycket du vill men du har uppenbarligen inte förstått något, stimulanser till företag behövs för att de inte ska konka trots att de inte kan bedriva verksamhet som vanligt. Du hittar tillväxt där men de med förnuftet i behåll ser negativ tillväxt. Men dina analfabeter ska tydligen rädda upp situationen när kommunerna gå ut på bomarknaden och köper upp bostäder till dem, jösses vilket stolpskott du är.

Detta håller priserna på bostäder uppe men att sitta på cash i detta läge är idioti.
Citera
2020-03-30, 19:08
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Du kan önsketänka hur mycket du vill men du har uppenbarligen inte förstått något, stimulanser till företag behövs för att de inte ska konka trots att de inte kan bedriva verksamhet som vanligt. Du hittar tillväxt där men de med förnuftet i behåll ser negativ tillväxt. Men dina analfabeter ska tydligen rädda upp situationen när kommunerna gå ut på bomarknaden och köper upp bostäder till dem, jösses vilket stolpskott du är.

Detta håller priserna på bostäder uppe men att sitta på cash i detta läge är idioti.

Du menar att jag är en förespråkare för massinvandring med min elementära kunskap om ekonomi? Tycker du borde söka på min posthistorik så inser du att ditt försök att byta fokus är irrelevant.

Citera
2020-03-30, 19:10
Medlem
Citat:
Du menar att jag är en förespråkare för massinvandring med min elementära kunskap om ekonomi? Tycker du borde söka på min posthistorik så inser du att ditt försök att byta fokus är irrelevant.

Är inte det uppenbart? En snubbe som in inbillar sig att vi ska ha hyperinflation i en djup lågkonjunktur, för att riksbanken trycker pengar och kommunerna har underskott.

Moderatorer. Agera nu så vi slipper det här flekstor-trollet och kan börja diskutera ämnet.
Citera
2020-03-30, 19:13
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Är inte det uppenbart? En snubbe som in inbillar sig att vi ska ha hyperinflation i en djup lågkonjunktur, för att riksbanken trycker pengar och kommunerna har underskott.

Moderatorer. Agera nu så vi slipper det här flekstor-trollet och kan börja diskutera ämnet.

Instämmer. Att lära flekstor nåt är som att förklara för en treåring varför ett flygplan kan flyga.
Citera
2020-03-30, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia

Jag hittade en pod där de förklarar detta, du borde lyssna på den om du inte förstår hur det hänger ihop:

https://play.acast.com/s/fd6acfaf-1505-4182-91c6-bd07263c7c48/gid%3A%2F%2Fart19-episode-locator%2FV0%2Fq77r51DWm13izYSFQkMAYBGH2eR1T5VKL-PnSVItRVg
Citera
2020-03-30, 19:14
Medlem
''Den oron visar sig ganska direkt i hur mycket det kostar för bankerna att låna upp pengar, och det skulle i teorin kunna leda till ökade bolåneräntor. Å andra sidan sätter Riksbanken in åtgärder för att begränsa detta, exempelvis har Riksbanken bestämt sig för att köpa bostadsobligationer vilket är så bankerna finansierar bolån.

Ett tänkbart scenario att Riksbanken sänker reporäntan. Bland annat därför att en kraftig ekonomisk inbromsning har negativa effekter på prisutveckling och konsumtion. En sänkt reporänta innebär minskade lånekostnader för bankerna, som gör att de i sin tur kan sänka bolåneräntorna för kunderna. Om vi ser tillbaka på Lehmankrisen och skuldkrisen i Europa 2008, några år senare så var det de räntereducerande effekterna som var viktigast och bolåneräntorna föll något.''

Publicerat: 2020-03-30

Källa:
https://www.flashback.org/newreply.php?do=newreply&noquote=1&p=70968030#edit or
Citera
2020-03-30, 19:14
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Jag bryr mig inte om du är en massinvandringsförespråkare eller inte men det är naivt att sätta din tilltro till att de ska skapa tillväxt. Trodde det inte fanns någon kvar som trodde att lerhyddsbyggarna var raketforskare.

Vad har detta med grundläggande ekonomiska samband att göra? Är du inte i fel tråd?
Byt till I&I
Citera
2020-03-30, 19:16
Avslutad
Om de är några som tror bostadspriserna kommer ligga kvar på dessa nivåer är det bullsh-t. 10% ner generellt i Sverige från nu till 1 maj. Då är jag ändå generös med perspektiv.
Citera
2020-03-30, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Om de är några som tror bostadspriserna kommer ligga kvar på dessa nivåer är det bullsh-t. 10% ner generellt i Sverige från nu till 1 maj. Då är jag ändå generös med perspektiv.

Ja det är väl fullt rimligt på kort sikt samt att spreaden ökar, dvs. större skillnad mellan vad köpare bjuder och säljare vill ha. Men om du vill förstå utvecklingen på lite längre sikt än någon månad rekommenderar denna pod: https://play.acast.com/s/fd6acfaf-1505-4182-91c6-bd07263c7c48/gid%3A%2F%2Fart19-episode-locator%2FV0%2Fq77r51DWm13izYSFQkMAYBGH2eR1T5VKL-PnSVItRVg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in