2020-03-30, 19:22
Medlem
mjohan84s avatar
Inte mycket försäljningar i mitt område (attraktivt) här gick alla hus för begärt eller högre innan

Igår ramlade ett sålt objekt in på 10% minus... skambud går bra nu tydligen

Men jag ska vänta tror jag...
Citera
2020-03-30, 19:23
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Det gör det ju inte, den ökande penningmängden kommer att drivas pga ett behov av stimulanser och rena bidrag till analfabeter. Inte mycket tillväxt där.

Folk som får a-kassa eller har kursat sina företag får inga lån... marknaden för säljarna har minskat avsevärt
Citera
2020-03-30, 19:25
Medlem
mjohan84s avatar
Fick följande Mail ifrån Avanza idag gällande räntor

”Kommer boräntorna att stiga nu?

Spridningen av coronaviruset har på kort tid skakat om hela världen och i takt med att länder sätter in åtgärder för att försöka begränsa spridningen av viruset har ekonomier världen över påverkats på olika sätt. För många kommer även privatekonomin att påverkas och bolånet står ofta för en större del av hushållets fasta utgifter. Så hur ska man tänka med sitt bolån, vad kommer hända med räntan och borde man binda den nu”

https://blogg.avanza.se/kommer-borantorna-att-stiga-nu/?utm_campaign=utv_ah&utm_medium=email&utm_source=b olan_tips_mars
Citera
2020-03-30, 19:27
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Om de är några som tror bostadspriserna kommer ligga kvar på dessa nivåer är det bullsh-t. 10% ner generellt i Sverige från nu till 1 maj. Då är jag ändå generös med perspektiv.
Det värsta prisfallet kommer om 1 år när a-kassan har sinat och socialkontoret tvingar dig att sälja bostaden för att få hjälp. Nu kommer först om någon månad övre medelklassens överbelånade lägenheter i stan att tvingas ut till försäljning. Kanske även sommarstugor. Sedan kommer resten om några månader.

Jag tror att den "v-formade" återhämtningen är snack för att lugna marknaden. Varenda kris pratas det om "en kort dipp". När de själva har hunnit sälja så kan pöbeln klara sig bäst de vill.
Citera
2020-03-30, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Folk som får a-kassa eller har kursat sina företag får inga lån... marknaden för säljarna har minskat avsevärt

Nej självklart får de inga nya lån men däremot talas det redan om amorteringsfrihet för utsatta grupper om de redan har lån. När det gäller invandrare så köper också kommuner bostäder till dem och driver därmed på marknaden.

Men ökning av lån kommer bli svårt för alla och just därför är det riskabelt att amortera. Bättre då att spara utan att amortera eftersom man får en buffert som kan behövas. Amorterar kan du inte sedan dra tillbaks amorteringen om du skulle behöva det. Detta kombinerat med amorteringsfrihet kommer rimligen minska amorteringen.
Citera
2020-03-30, 19:33
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Nej självklart får de inga nya lån men däremot talas det redan om amorteringsfrihet för utsatta grupper om de redan har lån. När det gäller invandrare så köper också kommuner bostäder till dem och driver därmed på marknaden.

Men ökning av lån kommer bli svårt för alla och just därför är det riskabelt att amortera. Bättre då att spara utan att amortera eftersom man får en buffert som kan behövas. Amorterar kan du inte sedan dra tillbaks amorteringen om du skulle behöva det. Detta kombinerat med amorteringsfrihet kommer rimligen minska amorteringen.

Jag tänker också lite kring de som vill köpa , jag skulle t ex ha köpt hus denna vår pga jag först nu har sparat ihop insatsen, men jag drar mig för detta nu

Sedan angående amortering, att man tar bort denna gör ju att fler kan bo kvar men folk kommer fortfarande dö , skiljas och skaffa barn och därmed kommer också bostäder att säljas... och då till en rejält minskat marknad

Jag tror att priserna kommer gå ner , det blir oundvikligt i denna situation

Oavsett hur många lättnader de drar till med så har köparna blivit
Skrämda av all rapportering
Citera
2020-03-30, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Det värsta prisfallet kommer om 1 år när a-kassan har sinat och socialkontoret tvingar dig att sälja bostaden för att få hjälp. Nu kommer först om någon månad övre medelklassens överbelånade lägenheter i stan att tvingas ut till försäljning. Kanske även sommarstugor. Sedan kommer resten om några månader.

Jag tror att den "v-formade" återhämtningen är snack för att lugna marknaden. Varenda kris pratas det om "en kort dipp". När de själva har hunnit sälja så kan pöbeln klara sig bäst de vill.
Inte många som är timanställda som är på bostadsrättsmarknaden.
Citera
2020-03-30, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!

Ja, arbetslösheten kommer att ha stor betydelse framöver. Kommer samhället igång igen efter Corona och de som blivit varslade får nya jobb lär det inte bli någon stor nedgång på bomarknaden.

Om däremot många på a-kassa inte får några nya jobb finns det stor risk för avfärd nedgång.

Alternativet till rejäl nedgång skulle vara en markant ränteökning. Men det är ett mindre troligt scenario.
Senast redigerad av Mafia 2020-03-30 kl. 19:40.
Citera
2020-03-30, 19:40
Medlem
Citat:
Jag tänker också lite kring de som vill köpa , jag skulle t ex ha köpt hus denna vår pga jag först nu har sparat ihop insatsen, men jag drar mig för detta nu

Sedan angående amortering, att man tar bort denna gör ju att fler kan bo kvar men folk kommer fortfarande dö , skiljas och skaffa barn och därmed kommer också bostäder att säljas... och då till en rejält minskat marknad

Jag tror att priserna kommer gå ner , det blir oundvikligt i denna situation

Oavsett hur många lättnader de drar till med så har köparna blivit
Skrämda av all rapportering

Det var därför jag skrev att spreaden kommer öka och minskar antalet försäljningar. Säljarna kommer vilja ha klart mer än vad köparna vill betala. Detta såg vi även efter nedgången 2017 och det kommer slå hårt mot mäklarna.

Givetvis kommer en del vilja sälja ändå pga de faktorer som du nämner men det är fortfarande lika svårt och dyrt att skaffa en andrahandslägenhet. En del kommer utnyttja detta genom att hyra ut istället för att sälja, en del kommer sälja och köpa nytt, en del kommer sälja och hyra i andra hand men det kommer inte vara förstahandsvalet.
Citera
2020-03-30, 19:41
Medlem
Citat:
Inte mycket försäljningar i mitt område (attraktivt) här gick alla hus för begärt eller högre innan

Igår ramlade ett sålt objekt in på 10% minus... skambud går bra nu tydligen

Men jag ska vänta tror jag...

Måste vara de mest okunniga och naiva som handlar bostäder utan rabatt i detta läge. Svårt att hitta ett sämre köpläge på bomarknaden på 2000-talet. Men det finns förvisso gott om människor som har väldigt lite kunskap om ekonomi.
Senast redigerad av Mafia 2020-03-30 kl. 19:43.
Citera
2020-03-30, 19:46
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Absolutinte800
Och det som nu sker är att vi inte får någon tillväxt - dessa nya villor byggs inte - men staten ändå söker öka penningmängden utan tillväxt som motsvarar det.

Inflation
Citera
2020-03-30, 20:36
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Ja, arbetslösheten kommer att ha stor betydelse framöver. Kommer samhället igång igen efter Corona och de som blivit varslade får nya jobb lär det inte bli någon stor nedgång på bomarknaden.

Om däremot många på a-kassa inte får några nya jobb finns det stor risk för avfärd nedgång.

Alternativet till rejäl nedgång skulle vara en markant ränteökning. Men det är ett mindre troligt scenario.
Blir det deflation blir det verkligen panik på marknaden. Jag tror inte att Riksbanken vågar gå tillbaka på minus vidare länge till. Det har redan skadat andra delar av ekonomin. Frågan är också om minusränta ens hade gjort någon skillnad i ett sådant här läge?

Kolla in Japans husprisutveckling. Sverige är inte långt ifrån en deflationsspiral likt Japan. Blir det deflation under något år så är din "investering" helt plötsligt en dyr utgift. I princip tycker jag att det hade varit sunt. En vanlig lägenhet är ingalunda mer av en investering än en bil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in