2020-03-30, 17:42
Medlem
arbetets avatar
FHM skulle ha utfärdad ett förbud mot resor i påsk. Åtminstone för Stockholmare:

Helen Simonsson
@nomiseh
Båtarna till Gotland är fullbokade trots Folkhälsomyndighetens rekommendationer att inte resa i onödan i påsk. Sjukvården har små resurser här på Gotland. Destination Gotland erbjuder nu ett presentkort om du väljer att flytta fram din resa
https://twitter.com/nomiseh/status/1244608098624471047?s=20

Citera
2020-03-30, 17:43
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Italienarna var ju ett snäpp värre, deras regering gick ut med en "krama en kines på gatan" kampanj ett par veckor innan armageddon startade.

Och i Iran hade dom ju en "slicka på väggarna i mosken" kampanj...
Det var väl värt det för att hen skulle få visa att den inte är rasist
Citera
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Andelen döda dras ju ner om mörkertalet är stort. FHM räknar ju att blott 0,7 procent som får covid-19 behöver sjukhusvård. Resten får milda, mycket milda eller inga symptom.

Ja, det krävs väl en sådan som du för att tro på det där. Är det så att det är värdegrunden som säger att det är 0,7 % kanske?

DU kanske har blandat in det med att FHM räknar med att ta in 0,7% av alla som behöver vård, för det är allt de klarar av när kötttsunamin kommer till sjukhusen?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Jag tycker att någon tar och översätter dettta till engelska och skickar det till olika nyhetsbyråer i andra länder. Detta är chockerande dåligt. Hur kan han vara kvar på sin plats?

I ärlighetens namn ska jag i detta fall delvis försvara (brrrrrrrr blir rädd att säga nåt sånt) Mördell.
Sanningen är att i hela världen finns det massvis med viktiga personer (och även experter, virologer, epidemiologer mm) som underskattat Corona.
Problemet med Mördell är att han har hållit på hur länge som helst att vara kaxig mot viruset och situationen.
Det finns säkert andra runtom i världen som så obstinat fortsatt att försvara sina tidigare teser så länge det gick. Men är tveksam att det kan vara så många som, precis som Mördell, in i det sista vägrar erkänna att han bara sagt fel hela tiden. Det minsta han borde göra är att be om ursäkt för hans felaktiga prognoser och säga upp sig med omedelbar verkan. Men det kommer förstås aldrig hända i detta skitland med alla får som blivit indoktrinerade.
Citera
2020-03-30, 17:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Men det är ju inte bara flashbackare som kritiserar Tegnell. Många läkare i Sverige och till exempel professor Björn Olsen har framfört skarp kritik.
Men inte nog med det. Nästan alla världens länder har en annan linje än den som Tegnell förespråkar. Så de som säger att Tegnell har rätt förkastar en stor del av både Sveriges och övriga världens expertis. Jag tvekar inte om vem jag litar mest på.

Fast i ärlighetens namn så har ju många av Tegnells motsvarigheter runt om i världen förespråkat samma taktik men blivit överkörda av deras respektive regeringar.
Citera
2020-03-30, 17:44
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQ-145
Jag håller fullständigt med. Han är numera en "legend" som sagt.

Jag satte ihop följande citat från "legenden" som jag postade tidigare i tråden, och som har florerat här senare av andra användare. Det tål att postas igen så att ingen glömmer vad "legenden" egentligen har sagt.

Episka citat från kultfiguren Anders Tegnell:

20 januari
- ”Att det smittar mellan människor i vissa situationer finns det redan en del som tyder på. Men det smittar inte ’effektivt’, som vi epidemiologer säger, eftersom vi inte har sett någon spridning i exempelvis sjukvården.” – Intervju i Aftonbladet

20 januari
-”Att vi skulle få en stor spridning i Sverige är inte troligt.” – Intervju i Aftonbladet

24 januari
- ”Det nya virus som sprids i Kina tycks vara mindre farligt än både SARS och MERS.” - 25 Intervju i SVT

25 januari
- ”Men risken att smittas i Sverige är fortfarande obefintlig och viruset sprids inte heller i andra länder.” - Intervju i TT

29  januari
- ”I Kina, och i många andra länder, ses människor bära munskydd. Fast det hjälper inte ett dugg.” - Intervju i Aftonbladet

29  januari:
- ”Få smittas utomhus eller i offentliga miljöer, och därför behöver man inte vara orolig för dörrhandtag och liknande.” - Intervju i Aftonbladet

31  januari
- ”Coronaviruset kommer att ligga nära en vanlig influensa i farlighet och varaktighet.” – Intervju i Aftonbladet

2 februari
- ”Jag skulle säga att risken att smittan sprids i Sverige med den här gruppen är helt obefintlig. Ingen grupp som kommit till Sverige är så välkontrollerad som den här gruppen.” [Folk som kommit från Wuhan] – Intervju i Aftonbladet

8 februari
- ”I exempelvis Alperna och Sydeuropa finns det ingen spridning överhuvudtaget.” - Intervju i TT

26 februari
- ”Att smittas på tunnelbanan är mycket ovanligt, om det överhuvudtaget händer.” - Intervju i SVT

27 februari
- ”Det är ungefär samma smittsamhetsgrad som vanlig influensa” - Intervju i Expressen

5 mars
- ”Det finns anledning att tro att vi kommer att peaka nu, att vi har peakat.” [137 bekräftade smittade] – Intervju i Dagens Nyheter

5 mars
- ”De här rutinerna har fungerat jättebra hittills. Att vi får fler fall betyder inte att rutinerna är fel, tvärtom.” – Intervju i Dagens Nyheter

8 mars
- ”Jag trodde att de skulle få stopp på det i Kina, men min bedömning visade sig inte vara rätt. Men jag tror inte att det kommer att bli en ”klassisk” pandemi med väldigt många sjuka i hela världen samtidigt. Utan det ”hoppar” från olika ”hot spots” som Wuhan och norra Italien.” - Intervju i Svenska Dagbladet

8 mars
- ”Jag var lite för optimistisk…man måste lägga på ytterligare några dagar innan de blivit registrerade och diagnosticerade här i Sverige. Därför verkar peaken dra ut ytterligare något eller några dygn mer än jag trodde.” [203 bekräftade smittade] – Intervju i Aftonbladet

8 mars
-”Vår grundläggande bedömning är att man ska fortsätta leva som vanligt fram till att man har fått symptom.” - Intervju i TT

8/9 mars
- Knappt 72 timmar innan WHO deklarerar att vi har och göra med en Pandemi, checkar Tegnell in på ett femstjärnigt hotell i Somalia

11 mars
-”Än så länge har vi väldigt liten, om någon alls spridning i samhället.” [Sverige har över 500 smittade och Stockholm beslutar att upphöra med tester] - Presskonferens

11 mars
- ”Det finns ju en aspekt i det här som liksom handlar om jämlikhet.” - Intervju i Expressen

18 mars
- ”Vi gjorde ett jättejobb i Sverige när det gäller alla personer som kom hem ifrån Italien. Vi minskade smittspridningen från dem radikalt och det gör att vi nu har ett bättre läge och kan vara bättre förberedda än andra länder.” - Intervju i Svenska Dagbladet

23 mars
- ”Jag tror de flesta tycker att det ser mer positivt ut nu än för några veckor sedan .” - Intervju i TT

26 mars
- ”Personal som verkligen jobbar i luftvägarna på sådana [Covid-19] patienter behöver fullt skydd, men övriga på en avdelning med smittade patienter kan ha en väldigt mycket lägre nivå.” - Intervju i SVT

Oavsett kontext, så har många av Tegnells uttalanden varit direkt felaktiga.

Vår egen lilla "Bagdad=Bob"
Lite värdelöst vetande mitt i allt:

1985 - Anders Tegnell blir läkare samtidigt som den riktige Bagdad-Bob är Iraks ambassadör i Sverige.

2003 - Anders Tegnell avlade sin filosofie doktor-examen vid Linköpings universitet samtidigt som den riktige Bagdad-Bob stod inför världspressen och sa att allt var under kontroll samtidigt som USA bombade skiten ur området han befanns sig på.
… [ Visa mindre ]

Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Jag tycker att någon tar och översätter dettta till engelska och skickar det till olika nyhetsbyråer i andra länder. Detta är chockerande dåligt. Hur kan han vara kvar på sin plats?

Den stora frågan man kommer fråga sig i efterhand,

varför satsade man inte på att stoppa viruset,

som WHO rekommenderade.
Citera
2020-03-30, 17:45
Medlem
InOurNatures avatar
Vill återigen poängtera att vi inte ser någon minskning eller ett avtagande av antal nyinlagda på IVA. Söndagens siffra stiger och ligger just nu på 39 st. Den senaste veckan är således antalet (22-29 mars) 292, det börjar dra iväg nu.
Citera
2020-03-30, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
FHM skulle ha utfärdad ett förbud mot resor i påsk. Åtminstone för Stockholmare:

Helen Simonsson
@nomiseh
Båtarna till Gotland är fullbokade trots Folkhälsomyndighetens rekommendationer att inte resa i onödan i påsk. Sjukvården har små resurser här på Gotland. Destination Gotland erbjuder nu ett presentkort om du väljer att flytta fram din resa
https://twitter.com/nomiseh/status/1244608098624471047?s=20

Fyfan vilka svin, ärligt talat.
Citera
2020-03-30, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det där är nog fel:

"Det nya coronaviruset smittar främst som droppsmitta när en person hostar eller nyser. Viruset kan också smitta via beröring av ytor där sekret från luftvägarna på en insjuknad person nyligen har hamnat."

https://thl.fi/sv/web/infektionssjukdomar/sjukdomar-och-mikrober/virussjukdomar/coronaviruset-covid-19

Ja, alla mina påståenden pekar på tvetydigheter från myndigheterna. Ungefär.som att en brottnimgsmatch är okej så länge man inte tar varandra i hand före eller efter matchen...
Citera
Medlem
IQ-145s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Jag är ju inget stort fan av Jeffrey Epstein men denna lista är vi tacksamma för
Ett hyfsat försök att skjuta budbäraren dock, man kan väl kanske önska att han valt ett bättre namn..

Visst är lite taget ur kontext men citaten är sanna och daterade sen får man väl googla själv om man vill?

Liten rättelse. Den listan var sammanställd av mig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Svetsaren och hans gäng har fuckat upp det rejält nu!
Ja, han lär ju inte vara så poppis hos vare sig 70+are och deras anhöriga eller somalier när denna dödssymfoni spelat klart.
Citera
2020-03-30, 17:47
Medlem
Lao Tzus avatar
BREAKING

Danmark följer Anders

Öppnar upp efter påsk!
Citat:
Mette F.: Regeringen klar til gradvis åbning efter påske

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/mette-f.-regeringen-klar-til-gradvis-aabning-efter-paaske/8072284
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in