2020-03-30, 17:37
Medlem
Kikar på Flightradar24. Så många ambulanshelikoptrar i luften samtidigt över hela Europa.
Citera
2020-03-30, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Att du betalat fackavgift har inget med a-kassan att göra. Sedan skulle du säkert gnälla också om inget gjordes och du fick höjd inkomstskatt på grund av kommunernas ökade kostnader för försörjningsstöd när folk får slut på pengar.
Läs en gång till..jag skrev a kassa och fackavgift.
För övrigt så är det facket som förhandlar fram löner och a kassa för anställda...eller tror du att löner och a kassa höjs automatiskt gratis varje år..Du får läsa på hur det fungerar.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det tycks ligga där ja. Inledningsvis nämndes 15-20% sjukhusvård och av dem 5% intensivvård och 1-2% döda. Kan dock tänka mig att dödstalen dras upp av stort mörkertal lindrigt sjuka som inte blir bokförda som smittade. Dvs nämnaren blir för liten.

Andelen döda dras ju ner om mörkertalet är stort. FHM räknar ju att blott 0,7 procent som får covid-19 behöver sjukhusvård. Resten får milda, mycket milda eller inga symptom.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Varför inte eg? Tegnell är ju världens främste expert!
Därför att människor dör i parti och minut helt utan Tegnell!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Detta kommer det att skrivas böcker om i årtionden framöver, varenda ord och mening kommer att analyseras. AT kommer att vara lika hatad, men även älskad av vissa, som palmemördaren.

Jag tyckte synd om honom i början, missförstått geni och kurvan började ju se lovande ut, men tiden har lärt oss annat.

Vilken dörr kommer han öppna,

-han mår så dåligt av sitt beslut som orsakade massdöd att han hängde sig.
-han låter meddela att det inte fanns tillräckligt med testkit så hans modell inte fungerade och han blev ledd att fatta fel beslut, och så går han i pension.

Jag tror på det senare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nej det handlar om 3 - 4 veckor så att man passerar inkubationstiden. Sedan sätter man som mål att efter den tiden skall antalet nya fall ha minskat med till exempel 80%. Har de inte gjort det så förlänger man men ytterligare några veckor. När man till sist släpper på restriktionerna så gör man inte allt över en natt utan man gör det stegvis så att man är säker på att det inte blir nya utbrott.

Och där och då har hela samhället gått under.

Tror du Italien fixar 6-8 veckor till?
Citera
2020-03-30, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Nu är det ju inte bara skribenter här på fb som Tegnell och FHM har emot sig.
Det är ju massor med experter i Sverige, WHO och hela den övriga världen.
Inte lite.
Även en italiensk kompis, som är statistiker på KS. Med siffrorna hittills i handen är det dock svårt att ge kritiken riktig substans.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Anders Tegnell har haft så mycket fel - gång på gång - att man skulle kunna skriva en hel bok om detta.

Ett av de värsta exemplen:

"I exempelvis Alperna och Sydeuropa finns det ingen spridning överhuvudtaget."

Titta hur situationen är nu i Sydeuropa... Massdöd... Pga massiv spridning.

Men det här är ju inte allt. Det finns mer. Mycket mer.

Italienarna var ju ett snäpp värre, deras regering gick ut med en "krama en kines på gatan" kampanj ett par veckor innan armageddon startade.

Och i Iran hade dom ju en "slicka på väggarna i mosken" kampanj...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Exakt så.

Denna underbetalda grupp som kämpar inom äldreomsorgen, hemtjänst och liknande, står också sist i kön till att få skyddsutrustning. De ska vårda gamla som blivit sjuka i hemmet tills dom dör.

Ja, alltså, skyddet (eller rättare sagt bristen på skydd) för vårdpersonal (och då räknar jag med hela kedjan från outbildade Johan i hemtjänsten till Nina som är special-SSK på op) kan man diskutera i dagar.

Hygienrutiner, skyddskläder, varningar och omsorg på högre ort (chefer osv) är ofta under all kritik.

Hur ofta har jag inte hört "Ojsan, han har visst HIV" eller "Javisst ja, han som kom i onsdags har visst suttit på Karsudden och hör röster" eller liknande. I vården ska man rå om sitt hus, för ledningen gör det garanterat inte.

Att massor av anställda nu riskerar liv och lem (för skitlöner) är förfärligt men inte förvånande.

Även på en vanlig onsdag är landstingens och kommunernas empati för personalen helt värdelös.
Citera
2020-03-30, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shwp
10% av diagnostiserade fall behöver vård. Men med tanke på att vi kan räkna att antalet smittade nog är minst 10 gånger högre än antalet diagnostiserade... Skulle snarare gissa på 1%

Gjordes väl 6000 stickprover på Island och 52st testades positivt. Verkar som att det inte finns något mörkertal att prata om.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DogDog
Till er som undrar varför FHMs siffror är så konstiga. Det är pga att vissa regioner bara rapporterar 2ggr per vecka till FHM men släpper rapporter varje dag. Vi har därför minst 122 döda. FHM kommer ha en rejäl ökning imorgon då alla regioner rapporterar. Det jag inte fattar är att Tengil vet detta men använder ändå dessa siffror som bevis på en minskning. Nu kommer han se ut som en ännu större idiot imorgon.
Citerar mig själv från igår. Varför gör han dessa misstag idioti är det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Glöm inte heller att många fler kommer dö till följd av den brutala överbelastningen av sjukvården. Hade vi haft iva-platser och läkare åt alla så hade minst 100 000 dött, nu blir det många många fler
Beräkningen är felaktig, eftersom ni räknar med dödligheten hos de bekräftade fallen (vilka är de sjukaste) och applicerar den på hela befolkningen. Det finns inget land vad jag känner till där ens i närheten av 0.1 % av befolkningen dött hittills. Varför skulle då 1 % av Sveriges befolkning dö? Varför skulle en större andel dö av detta än som dog av spanska sjukan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in