Citat:
Ursprungligen postat av
Coba
Vilken otroligt dålig ide.
Ok. Vi skiter i övriga vården.
Ok. Vi skiter i energiförsörjning.
Ok. Vi skiter i matleveranser.
Ok. Vi skiter i...
Osv osv.
Nej som tur är har vi ett system där olika myndigheter fortfarande kan tänka på vad som behöver göras för att HELA samhället kan fungera. Ni vet, de där 99% som inte är smittade av corona som också tycker om att överleva.
En sak förstår jag inte med er som, öppet eller smygigt, förespråkar starka ledare. Varför har ni inte flyttat till typ Nordkorea, Saudiarabien, Ryssland Burma osv?
Hmm.. Är Sveriges system att föredra för folkflertalet. Hmm... Är det bättre levnadsstandard i Sverige där vi har demokratiskt styrskick istället för "starka ledare"?
På tal om diktaturer. Hur illa är det i Ryssland? Stänger ner hela Moskva. Ajajaj, jag lider med det arma ryska folket som har en godtycklig "ledare" att luta sig mot.
Just ja, Rysslands historia är fullsmetad med dessa "starka ledare" (diktatorer) och varje gång slutar det dåligt för befolkningen.

En sak jag inte förstår, om det är så många på Flashback som inte tycker som du, varför flyttar du inte till något land där alla delar din åsikt?
Jag kan inte svara för andra, men för min del, som lever med en fot i Sverige och en i Ryssland, så är levnadsstandarden både bättre och sämre i respektive land. Båda har sina för- och nackdelar. Vilka dessa är blir en lång historia att diskutera och det är OT, så det får vi ta i en annan tråd ifall du vill.
Att Moskva stängs ned, vad skulle det ha med "diktaturer" att göra? Är Italien och Spanien diktaturer då, eller vad menar du?
Faran med coronaviruset har från dag ett tagits på mycket större allvar i Ryssland (oavsett vad SVTs Bert Sundström står och ljuger för dig i TV-rutan). Redan i januari stängdes gränsen till Kina, man slutade utfärda turist- och studentvisum till kineser, man satte folk i karantän och testade, och man upptäckte två smittade långt innan Sverige hade sina första fall. När smittan började hittas i Italien så införde man direkt reserestriktioner, karantänregler och provtagning vid gränskontrollen, medan Sverige bara lät resenärerna promenera in i landet helt utan kontroll. Nu drar man upp åtgärderna så långt som till utegångsförbud när man är i ett mycket tidigt skede av smittspridningen, för att INTE hamna i samma scnario som ni nu ser utspelas i Italien och Spanien, därefter Holland, Frankrike, Belgien, snart även Danmark och Sverige. Ryssarna observerar, studerar, drar slutsatser och agerar proaktivt. Frågor på det?