2020-03-30, 13:26
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Tysklands kurva ligger exakt i fas med Italiens kurva. Bra exempel. https://www.theguardian.com/world/2020/mar/27/coronavirus-mapped-map-which-countries-have-the-most-cases-and-deaths

Ja, Merkel började för sent. AfD var väldigt oroliga och arga för detta.
Citera
2020-03-30, 13:27
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
När vi till sist har uppnått tålighet, så blir vi bärare av en sjukdom som skadar andra människor men inte oss själva. Vill vi vara sådana sjukdomsspridare? Jag menar inte att alla européer alltid kommer att bära på smittan, men man kommer inte att kunna veta vilka individer som bär på smittan, och vilka som inte gör det.
Vad menar du? När man är immun så bär man väl inte på smitta? När man är immun så biter ju smittan inte längre på en, viruset kan inte längre föröka sig i ens celler och spridas vidare.

Tror du alla som haft mässling och blivit immuna fortfarande går runt och smittar? Nej, det är helt ovetenskapligt att tänka så.
Citera
2020-03-30, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Och hur undviker kvinnor att smittas?

De har inte samma "tur" (dock ingen som tar det på allvar, så män smittas ändå i samma utsträckning eftersom att ingen bryr sig om att undvika att få utlösning - även fast det är i princip det enda som gör att du inte blir smittad, alternativt om du blir smittad så kommer det inte kännas som mer än en lätt förkylning).

Min far är 74 och hade COVID19

Han har själv inte haft sex/fått utlösning på ca 15 år, han har diabetes, är överviktig och i princip i varenda riskgrupp som finns gällande COVID.

Han hade lite rethosta i 1 vecka, vilket han tyckte var märklig då han inte hostat på typ 10+ år, så jag beställde hem ett testkit som man kan köpa inrikes nu- och ja, det visade sig att han hade COVID. Han är dock helt frisk nu.
Citera
2020-03-30, 13:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Att du kan vara sarkastisk visste vi redan, så inget nytt på den fronten. Det vore mer intressant att veta hur mycket du tagit reda på vad ovanstående länder gör och hur det kan komma sig att de inte har några dödsfall. Eller varför Nya Zealand bara har ett enda dödsfall. Några teorier om det?
För att de till skillnad från alla andra länder i hela världen vet vad som ska göras naturligtvis. De har ett magiskt superknep som bara de i hela världen använder sig av.

Sverige skulle också ha använt detta magiska superknep om det inte hade varit för Tegnell. Alla andra länder också naturligtvis. Att de andra länderna inte heller har använt det är med största sannolikhet Tegnells fel.
Citera
2020-03-30, 13:28
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Frågan jag ställde till en användare som bortförklarar allvaret var troligen denna:

-Om det nu är en liknande vanlig influensa, varför har då vården kraschat i Lombardiet?
Brukar det se ut så varje år?

Jag tycker mig se vissa användare som när de får en rak och trevligt ställd fråga till sig, så kommer det inga svar.
Däremot kan man se dem fortsätta att tramsa runt med andra om detaljer.

Man får då intrycket att det är användare som har syftet att trolla i tråden och förstöra diskussioner genom att ta över och styra bort samtalet.

Till slut så tappar man humöret.

Det kommer in användare här varje dag som öppnar upp någon idiotisk vinkel på detta och iallafall ger sken av att de bott under en sten, och sen är showen igång.

Ah, okej då förstår jag.

Ignorerandet är en försvarsmekanism i brist på argument vilket i sin tur är en konsekvens av ett dåligt vetande, okunskap och intelligens.

För att svara på din ursprungliga fråga: självklart är det ingen influensa, ingen av de vanliga influensorna är mig veterligen tillhörande coronavirus-familjen.
Detta är ett zoonotiskt virus som överförts från ett djur till människa, och som vi helt saknar immunförsvar gentemot.
Citera
2020-03-30, 13:29
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Problemet är att FHM vill att folk ska ta kostnaden för det.

Menar man allvar så bara stäng ner skiten. Man har facit på sportlovet, vill vi ha ett till inrikes? Nej.

Men istället lämnar man över det på privatpersoner som förlorar 10-15.000kr för en resa. Hade FHM stängt så hade de fått pengarna tillbaka men eftersom någon sambo till en minister precis köpt akiter i Skistar så kommer det inte stänga.

Man är riktiga svin i Sverige. Man försöker skyffla över Sveriges öde i famnen på privatpersoner.
Så de som vill ha nedstängning är de som vill ha ekonomisk ersättning, inte de som vill stoppa smitta! Nu förstår jag, nu blir det kristallklart!
Citera
2020-03-30, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cocaine-Cowboy
Länderna du nämner har extremt mycket större befolkning än lilla Sverige och har 2 världskrig på sitt minne som Sverige förskonats ifrån, därför har ”svenska modellen” ett försprång.

Man ser i Coronatider som dessa hur sömnig och egoistisk den svenska befolkningen blivit, man är tamejfan bara egoistisk, inget kollektivt samhällsansvar etc, ekonomier går att bygga upp igen men inte avlidna personer. Vi är i ett mellanläge just nu och majoriteten av befolkningen yrar runt som höns, utan några särskilda direktiv. Det är ledarskapet kommer fram vilket är obefintligt i dagsläget man skickar ut en glasögonorm i tv som säger man ska hålla avstånd och tvätta händerna, imponerande.

Bara egoistiskt? 5.500 har anmält sig frivilligt till vården för att ta hand om våra Corona-sjuka trots att de samtidigt vet sig riskera sin egen hälsa. Jag skulle inte kalla det för ego.. :-o

Folk erbjuder sig att handla åt gamlingar - för fri. Pizzabagare bakar åt vårdpersonalen - gratis. Privatpersoner köper upp ett helt lager av plasthandskar och sprit - och donerar dessa till vården..

Menar du att folket i dessa diktaturer är mer givmilda än hos oss?
Citera
2020-03-30, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coba
Vilken otroligt dålig ide.

Ok. Vi skiter i övriga vården.
Ok. Vi skiter i energiförsörjning.
Ok. Vi skiter i matleveranser.
Ok. Vi skiter i...
Osv osv.

Nej som tur är har vi ett system där olika myndigheter fortfarande kan tänka på vad som behöver göras för att HELA samhället kan fungera. Ni vet, de där 99% som inte är smittade av corona som också tycker om att överleva.

En sak förstår jag inte med er som, öppet eller smygigt, förespråkar starka ledare. Varför har ni inte flyttat till typ Nordkorea, Saudiarabien, Ryssland Burma osv?
Hmm.. Är Sveriges system att föredra för folkflertalet. Hmm... Är det bättre levnadsstandard i Sverige där vi har demokratiskt styrskick istället för "starka ledare"?

På tal om diktaturer. Hur illa är det i Ryssland? Stänger ner hela Moskva. Ajajaj, jag lider med det arma ryska folket som har en godtycklig "ledare" att luta sig mot.
Just ja, Rysslands historia är fullsmetad med dessa "starka ledare" (diktatorer) och varje gång slutar det dåligt för befolkningen.
En sak jag inte förstår, om det är så många på Flashback som inte tycker som du, varför flyttar du inte till något land där alla delar din åsikt?

Jag kan inte svara för andra, men för min del, som lever med en fot i Sverige och en i Ryssland, så är levnadsstandarden både bättre och sämre i respektive land. Båda har sina för- och nackdelar. Vilka dessa är blir en lång historia att diskutera och det är OT, så det får vi ta i en annan tråd ifall du vill.

Att Moskva stängs ned, vad skulle det ha med "diktaturer" att göra? Är Italien och Spanien diktaturer då, eller vad menar du?

Faran med coronaviruset har från dag ett tagits på mycket större allvar i Ryssland (oavsett vad SVTs Bert Sundström står och ljuger för dig i TV-rutan). Redan i januari stängdes gränsen till Kina, man slutade utfärda turist- och studentvisum till kineser, man satte folk i karantän och testade, och man upptäckte två smittade långt innan Sverige hade sina första fall. När smittan började hittas i Italien så införde man direkt reserestriktioner, karantänregler och provtagning vid gränskontrollen, medan Sverige bara lät resenärerna promenera in i landet helt utan kontroll. Nu drar man upp åtgärderna så långt som till utegångsförbud när man är i ett mycket tidigt skede av smittspridningen, för att INTE hamna i samma scnario som ni nu ser utspelas i Italien och Spanien, därefter Holland, Frankrike, Belgien, snart även Danmark och Sverige. Ryssarna observerar, studerar, drar slutsatser och agerar proaktivt. Frågor på det?
Citera
2020-03-30, 13:31
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Men de ljög om omfattningen
Que? Nu får du skärpa till dig. Vilken omfattning? De har ju rapporterat om ett utbrott. Har det varit flera? Jag känner bara till COVID-19.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Uppåt en halv miljon i Europa enligt European Environment Agency. Men jag har aldrig sett en snyftartikel i Expressen om någon som dött av luftföroreningar.

Kanske är det till och med så att de minskade luftföroreningarna räddar mängder av liv i år? Antalet dödsolyckor i trafiken har också minskat drastiskt på många håll i världen.

Ska bli intressant att se forskning på detta i efterhand. C-19 kanske räddar fler liv än det tar?
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Anders Tegnell har haft så mycket fel - gång på gång - att man skulle kunna skriva en hel bok om detta.

Ett av de värsta exemplen:

"I exempelvis Alperna och Sydeuropa finns det ingen spridning överhuvudtaget."

Titta hur situationen är nu i Sydeuropa... Massdöd... Pga massiv spridning.

Men det här är ju inte allt. Det finns mer. Mycket mer.
Det kanske var korrekt när han sa det. Saker förändras med tiden, har du inte märkt det?
Citera
2020-03-30, 13:32
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coba
Vilken otroligt dålig ide.

Ok. Vi skiter i övriga vården.
Ok. Vi skiter i energiförsörjning.
Ok. Vi skiter i matleveranser.
Ok. Vi skiter i...
Osv osv.

Nej som tur är har vi ett system där olika myndigheter fortfarande kan tänka på vad som behöver göras för att HELA samhället kan fungera. Ni vet, de där 99% som inte är smittade av corona som också tycker om att överleva.

En sak förstår jag inte med er som, öppet eller smygigt, förespråkar starka ledare. Varför har ni inte flyttat till typ Nordkorea, Saudiarabien, Ryssland Burma osv?
Hmm.. Är Sveriges system att föredra för folkflertalet. Hmm... Är det bättre levnadsstandard i Sverige där vi har demokratiskt styrskick istället för "starka ledare"?

På tal om diktaturer. Hur illa är det i Ryssland? Stänger ner hela Moskva. Ajajaj, jag lider med det arma ryska folket som har en godtycklig "ledare" att luta sig mot.
Just ja, Rysslands historia är fullsmetad med dessa "starka ledare" (diktatorer) och varje gång slutar det dåligt för befolkningen.

Fast jag vill inte ha en sådan stark ledare till vardags. Klart det ska vara demokrati! Men i nödsituationer, måste en statsminister ha en sådan personlighet, att han kan växla upp och BLI den där starka ledaren. Annars är det stor risk att någon tar hans plats med våld, någon som har folkets stöd (= statskupp).

Det finns en ANLEDNING till att vi har krigslagar, som ger makthavarna större befogenheter. Nu har det påståtts här i tråden att dessa bara kan användas vid krig, och inte vid andra kriser och katastrofer. I så fall får man kanske ändra lagen så att samma lagar kan omfatta fler situationer. Av samma anledning har man inte MBL-förhandlingar när ett fartyg håller på att gå under, utan det är Kaptenen som ger order.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in