2020-03-30, 13:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Alla verkar tro att det finns nån superbra snabblösning på en virusspridning. Stoppa flygen till Iran. Tvätta händerna. Häng inte i jättestora grupper.

Virus kan man bara undvika om man bor HELT isolerad från andra människor. Vi andra som trivs med att leva i ett samhälle nära andra människor för helt enkelt köpa att vi regelbundet åker på mer eller mindre farliga virus. Så har det alltid sett ut.
Snabblösning? Vad som behövs är att testa, sätt smittade i karantän. Testa fler, sätt smittade i karantän. Testa ännu fler, sätt smittade i karantän. Dödliga virus hanterar man på det sättet.
Citera
2020-03-30, 13:22
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
När västvärlden uppnått flockimmunitet, då kommer Kina få kämpa under väldigt lång tid att inte få nya corona epidemier.

- Jag har sett det där resonemanget ofta här på Flashback. Jag får intrycket att vissa skribenter drivs av ett önskemål att européer ska bli överlägsna människor, som besitter tålighet mot en sjukdom som skadar andra människor.

Men vi européer får betala ett högt pris för att uppnå tåligheten. När vi till sist har uppnått tålighet, så blir vi bärare av en sjukdom som skadar andra människor men inte oss själva. Vill vi vara sådana sjukdomsspridare? Jag menar inte att alla européer alltid kommer att bära på smittan, men man kommer inte att kunna veta vilka individer som bär på smittan, och vilka som inte gör det.

Hur kommer omvärlden att betrakta oss européer? Kommer omvärlden att beundra vår motståndskraft? Eller kommer omvärlden att undvika oss, eftersom vi sprider sjukdom? Omvärlden kanske anser att flockimmunitet är en dålig idé, och istället anser att stängda gränser är ett bra skydd?
Citera
2020-03-30, 13:23
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Dom är nog desperata i Iran. Med fler döda än det officiella statistiken och sanktioner som försvårar för dom att få tag på läkemedel och medicinsk utrustning. Eftersom alkohol är förbjudet i Islam så antar jag att det inte går att köpa i affärer i Iran och dom har sannolikt brist på erfarna hembrännare också.

Skulle nog kunna tro att läget är betydligt värre i Iran än Spanien och Italien tillsammans.
Citera
2020-03-30, 13:24
Medlem
Citat:
Du kanske är något på spåren eftersom många fler (förmodligen) kommer dö av förorenad luft i år än av C-19.
Uppåt en halv miljon i Europa enligt European Environment Agency. Men jag har aldrig sett en snyftartikel i Expressen om någon som dött av luftföroreningar.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Problemet är att FHM vill att folk ska ta kostnaden för det.

Menar man allvar så bara stäng ner skiten. Man har facit på sportlovet, vill vi ha ett till inrikes? Nej.

Men istället lämnar man över det på privatpersoner som förlorar 10-15.000kr för en resa. Hade FHM stängt så hade de fått pengarna tillbaka men eftersom någon sambo till en minister precis köpt akiter i Skistar så kommer det inte stänga.

Man är riktiga svin i Sverige. Man försöker skyffla över Sveriges öde i famnen på privatpersoner.

Exakt, det är det här jag har tjatat om i två månader nu. Lägger man kostnaden på privatpersoner, så kommer många att åka bara för att de är "dumsnåla". Fast de vet att det är farligt och dumt. Jag förstår inte hur myndigheterna tänker, faktiskt?! Om myndighetspersonerna aldrig själva har behövt vända på slantarna och spara till en resa i månader och år i förväg, så måste de väl ändå ha fått till sig att vanligt folk har det så?
Citera
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GonerStoner
Tog du åt dig?
Jag tror inte 2 fulla båtar är återvändare.
Det är dumma Stockholmare.

Nej. Det är återvändare. Som vi välkomnat i vår fina huvudstad och gett er en möjlighet att inte fortsätta era långtgående kedjor av incest. Tänk lite och var tacksam.
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Ooooh, nedan är en liten timeline ... räcker det?

Anders Tegnells uttalanden,
20 januari
- ”Att det smittar mellan människor i vissa situationer finns det redan en del som tyder på. Men det smittar inte ’effektivt’, som vi epidemiologer säger, eftersom vi inte har sett någon spridning i exempelvis sjukvården.” – Intervju i Aftonbladet

20 januari
-”Att vi skulle få en stor spridning i Sverige är inte troligt.” – Intervju i Aftonbladet

24 januari
- ”Det nya virus som sprids i Kina tycks vara mindre farligt än både SARS och MERS.” - Intervju i SVT

25 januari
- ”Men risken att smittas i Sverige är fortfarande obefintlig och viruset sprids inte heller i andra länder.” - Intervju i TT

29  januari
- ”I Kina, och i många andra länder, ses människor bära munskydd. Fast det hjälper inte ett dugg.” - Intervju i Aftonbladet

29  januari:
- ”Få smittas utomhus eller i offentliga miljöer, och därför behöver man inte vara orolig för dörrhandtag och liknande.” - Intervju i Aftonbladet

31  januari
- ”Coronaviruset kommer att ligga nära en vanlig influensa i farlighet och varaktighet.” – Intervju i Aftonbladet

2 februari
- ”Jag skulle säga att risken att smittan sprids i Sverige med den här gruppen är helt obefintlig. Ingen grupp som kommit till Sverige är så välkontrollerad som den här gruppen.” [Folk som kommit från Wuhan] – Intervju i Aftonbladet

8 februari
- ”I exempelvis Alperna och Sydeuropa finns det ingen spridning överhuvudtaget.” - Intervju i TT

26 februari
- ”Att smittas på tunnelbanan är mycket ovanligt, om det överhuvudtaget händer.” - Intervju i SVT

27 februari
- ”Det är ungefär samma smittsamhetsgrad som vanlig influensa” - Intervju i Expressen

5 mars
- ”Det finns anledning att tro att vi kommer att peaka nu, att vi har peakat.” [137 bekräftade smittade] – Intervju i Dagens Nyheter

5 mars
- ”De här rutinerna har fungerat jättebra hittills. Att vi får fler fall betyder inte att rutinerna är fel, tvärtom.” – Intervju i Dagens Nyheter

8 mars
- ”Jag trodde att de skulle få stopp på det i Kina, men min bedömning visade sig inte vara rätt. Men jag tror inte att det kommer att bli en ”klassisk” pandemi med väldigt många sjuka i hela världen samtidigt. Utan det ”hoppar” från olika ”hot spots” som Wuhan och norra Italien.” - Intervju i Svenska Dagbladet

8 mars
- ”Jag var lite för optimistisk…man måste lägga på ytterligare några dagar innan de blivit registrerade och diagnosticerade här i Sverige. Därför verkar peaken dra ut ytterligare något eller några dygn mer än jag trodde.” [203 bekräftade smittade] – Intervju i Aftonbladet

8 mars
-”Vår grundläggande bedömning är att man ska fortsätta leva som vanligt fram till att man har fått symptom.” - Intervju i TT

11 mars
-”Än så länge har vi väldigt liten, om någon alls spridning i samhället.” [Sverige har över 500 smittade och Stockholm beslutar att upphöra med tester] - Presskonferens

11 mars
- ”Det finns ju en aspekt i det här som liksom handlar om jämlikhet.” - Intervju i Expressen

23 mars
- ”Jag tror de flesta tycker att det ser mer positivt ut nu än för några veckor sedan.” - Intervju i TT

26 mars
- Tegnell & Folkhälsomyndigheten visar en karta med 417.000 smittade fall och 18.600 döda kl. 14:00. Siffror som alltså var aktuella den 24:e mars, två dagar tidigare. Bra där !

Anders Tegnell har haft så mycket fel - gång på gång - att man skulle kunna skriva en hel bok om detta.

Ett av de värsta exemplen:

"I exempelvis Alperna och Sydeuropa finns det ingen spridning överhuvudtaget."

Titta hur situationen är nu i Sydeuropa... Massdöd... Pga massiv spridning.

Men det här är ju inte allt. Det finns mer. Mycket mer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Folk som på fullaste allvar tror sånt här.

Så fort en svensk dör av corona så kablas det ut till allmänheten genom anhöriga på Facebook. Det är omöjligt att mörka något, eller exempelvis hitta på att någon har underliggande sjukdom, eftersom vi har yttrandefrihet.

Det fungerar i Kina, där de drar av från dina Social Points om du säger något negativt om regimen.

Att Kina ljuger kraftigt om sina siffror är uppenbart.
Att Sverige kommer mörka sanningen är lika uppenbart.

Det är dit vi är på väg. Det har redan börjat med hänvisande till "patientsekretess".
Senast redigerad av Hero997 2020-03-30 kl. 13:27.
Citera
2020-03-30, 13:25
Medlem
Statistik: Var elfte smittad svensk över 70 har dött

Totalt har 1 168 personer i Sverige över 70 år konstaterats smittade av det nya coronaviruset. Hittills har 102 svenska 70-plussare dött i covid-19. Det motsvarar 8,7 procent av det totala antalet smittade i gruppen, alltså ungefär var elfte 70-plussare som har bekräftats med sjukdomen, visar Folkhälsomyndighetens senaste siffror.
https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Tror inte alls alla verkar tro det. Men av någon anledning verkar många tro att det bara finns ett sätt att bromsa smittspridningen och det är den FHM propagerar för, det är det enda sättet i världen som det går sakta ner spridningen på enligt dessa, alla andra länder är idioter och har inkompetenta epidemiologer som inte förstått något och de dödar ekonomin.

Men nu är det så att har man byggt sitt liv på att handla med pengar som man inte har så hamnar man i problem när en sådan här situation inträffar och att då propagera om att offra en del av befolkningen för att man ska kunna fortsätta leva så utan att själv drabbas är något inte jag ställer mig bakom.

Tror man dessutom att vad Sverige gör kommer påverka världsekonomin är man riktigt korkad och inte insett att majoriteten av de arbetsgivare som idag permitterat eller varslat beror på hur andra länder agerat och att tro att Sveriges agerande kommer påverka dessa, som inte bryr sig ett skit om det lilla skitland uppe i norr som tror sig vara någon stormakt i världen gör.

Personligen sitter jag absolut inte och trycker på någon smart lösning. När våra experter säger att just nu ska man tvätta händerna noga och undvika kontakt med andra människor så lyssnar jag på det. Även om jag redan börjar känna att jag bryr mig mindre för var dag som går.

Men framförallt så accepterar jag läget. Jag ser ingen anledning att kasta skit på någon som gjort ”fel”. Vi som samhälle äter just nu en bajsmacka och det kommer vi göra i några månader. Sen kommer det mesta återgå till det normala och förhoppningsvis kan vi leva normalt igen i 10-20 år innan nästa stora virus slår till.
Citera
Medlem
Citat:
Så du tror att man kan stoppa en virusspridning genom att ställa in några flygrutter? ENDA sättet att helt skydda sig mot ett virus är total isolation och det är inget vi kan uppnå på några veckor.
Utan sportlovsresenärerna hade man kunnat köpa sig 2-3 veckor förberedelser.
Citera
2020-03-30, 13:26
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
De stänger inte för lastbilar, bara persontransporter.
https://www.oresundsbron.com/sv/info/trafiktal-uge-for-uge

Ja, men då kan man i alla fall ta tempen på föraren, innan han får åka vidare. Och observera om han hostar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in