Citat:
Ursprungligen postat av
TunderTarFyr
När västvärlden uppnått flockimmunitet, då kommer Kina få kämpa under väldigt lång tid att inte få nya corona epidemier.
- Jag har sett det där resonemanget ofta här på Flashback. Jag får intrycket att vissa skribenter drivs av ett önskemål att européer ska bli överlägsna människor, som besitter tålighet mot en sjukdom som skadar andra människor.
Men vi européer får betala ett högt pris för att uppnå tåligheten. När vi till sist har uppnått tålighet, så blir vi bärare av en sjukdom som skadar andra människor men inte oss själva. Vill vi vara sådana sjukdomsspridare? Jag menar inte att alla européer alltid kommer att bära på smittan, men man kommer inte att kunna veta vilka individer som bär på smittan, och vilka som inte gör det.
Hur kommer omvärlden att betrakta oss européer? Kommer omvärlden att beundra vår motståndskraft? Eller kommer omvärlden att undvika oss, eftersom vi sprider sjukdom? Omvärlden kanske anser att flockimmunitet är en dålig idé, och istället anser att stängda gränser är ett bra skydd?