2020-03-30, 13:17
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Nä men kära någon...

”300 döda i Iran – drack metanol”

300 personer har dött till följd av alkoholförgiftning i Iran, efter att de druckit metanol i tron om att det kunde bota coronaviruset, skriver brittiska tidningen Daily Mail.

Ytterligare 1 000 personer har skadats av överkonsumtion av metanol.

Var får de sådant idiotiskt ifrån? Idiotin runt corona dödar ju för fan fler än viruset i sig

Dom är nog desperata i Iran. Med fler döda än det officiella statistiken och sanktioner som försvårar för dom att få tag på läkemedel och medicinsk utrustning. Eftersom alkohol är förbjudet i Islam så antar jag att det inte går att köpa i affärer i Iran och dom har sannolikt brist på erfarna hembrännare också.
Senast redigerad av Ogunquit 2020-03-30 kl. 13:18. Anledning: Stavning
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belf
FHM har kritiserats öppet av inhemsk och utländsk expertis för din "låt gå" mentalitet.
Det är inte bara Tegnell som får gå i landsflykt om taktiken misslyckas och dödstalen skenar iväg. HELA regeringen ryker, dom kommer avgå. Kan man trolla bort dödstal bakom andra dödsorsaker så gör man det. Det kommer avslöjas förstås men då har vi lagt det bakom oss, dom flesta har glömt att det här någonsin hänt om ett år.
Det är väl bra att de håller huvudet kallt när alla andra får panik.

Ingen tar kloka beslut när de känner panik.
Citera
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Alla verkar tro att det finns nån superbra snabblösning på en virusspridning. Stoppa flygen till Iran. Tvätta händerna. Häng inte i jättestora grupper.

Virus kan man bara undvika om man bor HELT isolerad från andra människor. Vi andra som trivs med att leva i ett samhälle nära andra människor för helt enkelt köpa att vi regelbundet åker på mer eller mindre farliga virus. Så har det alltid sett ut.
Loserthink, alla kostnadseffektiva åtgärder, livsstilsförändringar tex, som saktar spridningen är bra.
Citera
2020-03-30, 13:18
Medlem
Cocaine-Cowboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coba
Vilken otroligt dålig ide.

Ok. Vi skiter i övriga vården.
Ok. Vi skiter i energiförsörjning.
Ok. Vi skiter i matleveranser.
Ok. Vi skiter i...
Osv osv.

Nej som tur är har vi ett system där olika myndigheter fortfarande kan tänka på vad som behöver göras för att HELA samhället kan fungera. Ni vet, de där 99% som inte är smittade av corona som också tycker om att överleva.

En sak förstår jag inte med er som, öppet eller smygigt, förespråkar starka ledare. Varför har ni inte flyttat till typ Nordkorea, Saudiarabien, Ryssland Burma osv?
Hmm.. Är Sveriges system att föredra för folkflertalet. Hmm... Är det bättre levnadsstandard i Sverige där vi har demokratiskt styrskick istället för "starka ledare"?

På tal om diktaturer. Hur illa är det i Ryssland? Stänger ner hela Moskva. Ajajaj, jag lider med det arma ryska folket som har en godtycklig "ledare" att luta sig mot.
Just ja, Rysslands historia är fullsmetad med dessa "starka ledare" (diktatorer) och varje gång slutar det dåligt för befolkningen.
Länderna du nämner har extremt mycket större befolkning än lilla Sverige och har 2 världskrig på sitt minne som Sverige förskonats ifrån, därför har ”svenska modellen” ett försprång.

Man ser i Coronatider som dessa hur sömnig och egoistisk den svenska befolkningen blivit, man är tamejfan bara egoistisk, inget kollektivt samhällsansvar etc, ekonomier går att bygga upp igen men inte avlidna personer. Vi är i ett mellanläge just nu och majoriteten av befolkningen yrar runt som höns, utan några särskilda direktiv. Det är ledarskapet kommer fram vilket är obefintligt i dagsläget man skickar ut en glasögonorm i tv som säger man ska hålla avstånd och tvätta händerna, imponerande.
Citera
2020-03-30, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Japp, vi kan konstatera att de enda länder i världen som har några som helst kunskaper i epidemiologi är Turkmenistan, Tuvalu, Lettland, Slovakien, Kuwait och Vietnam. Resten är klåpare såsom saknar ens de enklaste baskunskaper.
Att du kan vara sarkastisk visste vi redan, så inget nytt på den fronten. Det vore mer intressant att veta hur mycket du tagit reda på vad ovanstående länder gör och hur det kan komma sig att de inte har några dödsfall. Eller varför Nya Zealand bara har ett enda dödsfall. Några teorier om det?
Citera
2020-03-30, 13:19
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zanderman
Det finns 2 saker som ger en nästan total immunitet mot COVID, dock kommer ingen ta det seriöst, men jag är helt övertygad till att det är därför jag aldrig kommer få COVID även fast jag åker pendeltåg varje dag i stockholm.

Jag har inte varit sjuk en enda dag på 3 år p.ga detta

1. Få inte utlösning (ditt immunförsvar är som absolut sämst i flera dagar efter en utlösning - det är direkt efter utlösning du får könssjukdomar också t.ex). Ditt immunförsvar är enormt starkt när du inte har fått utlösning på ca 1-2veckor+.

2. Iskalla duschar varje dag. Kallaste som går, i ca 5 minuter.

Och hur undviker kvinnor att smittas?
Citera
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vad är det i att det finns protokoll för rapporteringen du inte förstår? De gäller internationellt av synnerligen goda skäl. Dokumentation säger dessutom att Kina har rapporterat om ett virus och det datumstämplat.

Den säger inte att de inte har rapporterat om ett virus eller gjort det med fördröjning.

Du vet, lägger man upp gensekvenser i en internationell databank datumstämplas det och blir automatiskt tillgängligt för alla forskare som har tillgång till registret.
Men de ljög om omfattningen
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Nej, men om folk tar ansvar går det att hålla spridningen på en låg nivå utan att behöva hålla alla isolerade.
Egenansvaret medför, om det tas, minskad konsumtion. Speciellt då vad gäller vissa produkter, tex resor, caféer, städtjänster hemma osv.

Lag eller inte: det som eftersträvas, dvs minskad smittspridning, drabbar ekonomierna oavsett.
Det här med att ekonomin skulle räddas av frånvaro av lagstiftning stämmer helt enkelt inte.
Citera
2020-03-30, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cocaine-Cowboy
Länderna du nämner har extremt mycket större befolkning än lilla Sverige och har 2 världskrig på sitt minne som Sverige förskonats ifrån, därför har ”svenska modellen” ett försprång.

Man ser i Coronatider som dessa hur sömnig och egoistisk den svenska befolkningen blivit, man är tamejfan bara egoistisk, inget kollektivt samhällsansvar etc, ekonomier går att bygga upp igen men inte avlidna personer. Vi är i ett mellanläge just nu och majoriteten av befolkningen yrar runt som höns, utan några särskilda direktiv. Det är ledarskapet kommer fram vilket är obefintligt i dagsläget man skickar ut en glasögonorm i tv som säger man ska hålla avstånd och tvätta händerna, imponerande.

Ja du har rätt. Det är äckligt att se hur vissa resonerar.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Danmark har större coronaproblem än vi.

Jag vet inte jag..

Norge, Finland har fyllt på lagren med diverse sjukvårdsartiklar, inte riktigt så i Sverige.

Men hur är det med Danmark, har man aviserat några inköp ?
(följer inte med Danmark något närmare)
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Dom är nog desperata i Iran. Med fler döda än det officiella statistiken och sanktioner som försvårar för dom att få tag på läkemedel och medicinsk utrustning. Eftersom alkohol är förbjudet i Islam så antar jag att det inte går att köpa i affärer i Iran och dom har sannolikt brist på erfarna hembrännare också.

Men varför dricker de skiten då? Hade de haft det till att desinficera händerna hade jag ju förstått det, men dricka?
Varken sprit eller metanol hjälper ju. Och som du skriver så får de inte dricka alkohol ändå.

Vad är det för ryktesspridningar de har där om att man kan bli botad av sprit/metanol?
Citera
2020-03-30, 13:21
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Nej det är olika råd beroende på typ av mask och filtermaterial. Filter av elektrostatisk bomull tål inte alls vätska.

Även om det är ren alkohol?
Jag är ingen expert men innehåller alkohol de mineraler och enzymer som vatten normalt innehåller vilket sliter på materialet?
Vad gäller engångsmasker så är väl själva filtret i plast? Höljet är av en typ av filter ja, men det är ju ganska solitt.
Vet iaf. att man i USA ska börja tvätta engångsmasker då det är brist på dessa:

https://techcrunch.com/2020/03/27/duke-university-uses-vaporized-hydrogen-peroxide-to-clean-n95-face-masks-for-reuse/

https://www.safety.duke.edu/sites/default/files/N-95_VHP-Decon-Re-Use.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in