Citat:
Ursprungligen postat av
Lookalike
Jag håller helt med om att alla vittnesmål förtjänar en grundläggande respekt.
Dock så ligger det egentligen inget märkvärdigt i att olika vittnen kan uppfatta fragmentiserade händelsförlopp på fel sätt,alternativt "bygga på" sina minnesbilder såsom vi troligen ser i fallet med Lisbeth Palme till exempel.
Man behöver inte påstå eller tro att vittnen ljuger.Det finns naturliga förklaringsmodeller till varför vissa uppgifter måste bemötas med betydligt större skeptisism än andra.
När det gäller IMs "gäng" så faller denna uppgift för mig först och främst på att dessa personer aldrig uppmärksammats i PU..eller att ingen av dessa personer själv gett sig till känna under alla dessa år.
Det är onekligen en relativt tung faktor som talar emot att IM uppfattat situationen rätt i detta specifika fall..som jag ser det.För mig känns därför uppgiften helt orimlig(och jag är inte precis ensam om denna synpunkt)och sålunda så ger jag den ingen som helst tyngd.
Det är tyvärr inte alltid som vittnen ger sig till känna.
Ett exempel är det ungdomsgäng som över 10 år efter mordet framträdde och samstämmigt påstod att de passerade mordplatsen i anslutning till mordet.
Det finns förstås en risk att de far med osanning, men man frågar sig i så fall varför?
Fotgängarvittnet Inga Å såg två bilar passera Kungsgatan i riktning norrut med ett gäng ungdomar strax innan mordet, så att några faktiskt gjort det verkar styrkt, och skådespelaren Inga Å framstår som en allmänt trovärdig person.
Om ett gäng passerat mordplatsen gående 15 s innan mordet kan vi förstås inte veta, men man kan inte avfärda IM med argumentet att ”de borde ha gett sig till känna, och eftersom de inte gjort det så fanns dom inte”.
Uppenbarligen kan det finnas anledning att inte berätta.
Man vet inte hur mannen i beige som Lisbeth berättar om kom dit, men på något sätt hade han gjort det, och befann sig där bara sekunder efter skotten.
Övriga vittnen som gjort mer eller mindre vaga iakttagelser av människor på trottoaren styrker bara Lisbeths och IM:s berättelser.