2020-03-30, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Ja det är ju även 40 % utav världens befolkning som är i karantän, så det finns potential för politiker att få röster. Man får se..

Vi får ju hoppas på att folk röstar "rätt" och inte glömmer vems FEL hela Corona var från första början.

För repetitionens skull kan vi även dra fram SARS med jämna mellanrum. The same shit from the same place.. jämt..
Citera
2020-03-30, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Ja för dom såg till helheten, deras FHM ser ju bara till smittspridningen.

Om deras fhm bara såg till smittspridningen så är det väl klart som fan att dom hade rekommenderat att stänga hela landet och svetsa in folk i deras hus? Tror du att deras fhm anser att det sprids mindre av att hålla öppet?
Citera
2020-03-30, 12:44
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
President Trump har svängt 180 grader borta i USA. Tidigare pratade han om att öppna upp USA till påsk, men nu har han istället förlängt nedstängningen till minst 30:e april.

Jag tror det är efter samtalet med Kinas president Xi för några dagar sedan, sannolikt gav Xi en inblick i hur det verkligen har varit i Kina. Troligtvis 40000 döda bara i Wuhan, och kanske 5-7 miljoner i Kina som helhet.

– Om vi kan hålla det [dödssiffrorna] nere till som sagt 100 000 - det är ett fruktansvärt antal - kanske t.o.m. lägre, men 100 000, kanske mellan 100 000 - 200 000, då har vi totalt sett gjort ett riktigt bra jobb, sa Donald Trump i natt.

– Det är liksäckar överallt, i korridorerna. Jag har sett dem ta in långtradare, frysbilar. Det är frysbilar för de kan inte ta hand om alla kroppar, det är så många. Jag har sett saker jag aldrig har sett förut, säger en skakad President Trump.

– Inget vore värre än att förklara seger innan segern är vunnen. Alla måste följa riktlinjerna, säger Trump som hänvisar till prognoser att annars kan 2,2 miljoner amerikaner förlora livet.
Citera
2020-03-30, 12:44
Medlem
Imsdal93s avatar
Omöjligt att hålla sig uppdaterad i denna tråd om man inte sitter och läser live 24/7.
Men fyfan vad jag är besviken och arg.
Eller ledsen kanske också funkar.
Men jag är ledsen för alla som arbetar inom service, vården, matvarubutiker, fabriker, omsorg, chaufförer, restaurang och listan kan göras så lång.
Besviken är jag för att det förväntas att alla ska ställa upp, offra sig med livet som insats, gambling. Och tacken är en tumme upp eller ett hjärta på ett Facebook-inlägg eller en politiker som går ut och tackar hjältarna.
Samtidigt sitter människor på sina beniga eller feta arslen hemma och tjänar multum.

I normala fall är det vanligt att folk ser ner på dessa människor, men nu jävlar är det Sveriges och världens viktigaste människor.
Hur fan går ekvationen ihop?!

Är så jävla cynisk och förbannad.

Tack för mig, nu har jag ventilerat mig.
Citera
2020-03-30, 12:45
Medlem
Citat:
Nu är min familj nog rätt representativ,

45 år gammal, syskon som är läkare och civilingenjörer och högakademiska föräldrar.
4 barn och fru.
ett tiotal vänner.

Alla ovan är helt vansinniga på Tegnell och hans idiotiska påbud, känslan att man blivit blåst är stark.

Jag kan ju såklart vara en öde ö mitt i oceanen men sannolikheten för att "flockimmunitetens skapare" är populär torde vara lite och den populariteten kommer gå över snabbare än för Herreys om kurvorna fortsätter uppåt.

Nej, jag tror inte att du kan säga dig representera majoriteten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Nej, man har inte låtit en epidemiolog sköta det. Man har låtit en myndighet på 500 personer sköta det. De jobbar för att främja folkhälsan på alla områden, och tar med allt i sina beräkningar, exempelvis ekonomi. De jobbar inte för att enbart få en så låg siffra på antalet coronasmittade som möjligt, eftersom detta hade varit extremt dumt.

Har du exempelvis tänkt på att om ekonomin kraschar så drabbas sjukvården ordentligt?

ok, om du kan förklara varför nedan åtgärder inte implementerats så tror jag dig, alla är åtgärder som inte kostar, inte kraschar ekonomin men dämpar spridningen, precis som Sydkorea och Japan gjorde och Kuwait där jag sitter.
-stoppa flyg från riskområden
-ta över ett flygplatshotell och sätt ankommande i karantän (från riskområden)
-testa testa och smittspåra (WHO guidelines)
-låt riskgrupper stanna hemma med full lön, idag går dom till jobbet ändå rädda över att bli uppsagda i kommande varselvåg.
-be de som kan att jobba hemifrån - tror jag sker frivilligt i stor utsträckning.
-låt de som vill hålla sina barn hemma, typ föräldrar i riskgrupp.
-sätt +65 i full karantän organiserat av staten, "ren" personal som levererar mat och som håller koll.
-rekommendera munskydd
Citera
Medlem
Citat:
Ja, precis, Anders Tegnell tycker att man gott kan gå på restaurang men det är det ingen som gör.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/anders-tegnell-vi-kan-inte-ta-bort-alla-sociala-kontakter

Att det är betydligt färre i rörelse vet vi redan. Men inget totalförbud mot restaurangbesök alltså.
Citera
Medlem
Citat:

45 år gammal, syskon som är läkare och civilingenjörer och högakademiska föräldrar.
4 barn och fru.
ett tiotal vänner.

Alla ovan är helt vansinniga på Tegnell och hans idiotiska påbud, känslan att man blivit blåst är stark.

Jag kan ju såklart vara en öde ö mitt i oceanen men sannolikheten för att "flockimmunitetens skapare" är populär torde vara lite och den populariteten kommer gå över snabbare än för Herreys om kurvorna fortsätter uppåt.
Tack. Det är ungefär så resonemanget går här också. Alla i min familj jobbar inom vården.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Självklart, och därför kommer anda länder snart att vara tvungna att öppna upp igen för att förhindra detta. Sverige har lagt sig på en rimlig nivå som håller längre.

Att ekonomin tar skada är så klart oundvikligt.
Öppna upp igen?

Självklart är en total nedstängning en tillfällig åtgärd, men "uppöppnandet" kommer knappast innebära att återgå till tidigare gränslöshet.

Vi får se hur det blir i Sverige. Tas inte större egenansvar än så här, det vi ser idag, fortsätter nedstängandet. Egenansvar= se till att på egen hand förhindra smittspridning.
Citera
Medlem
Citat:

4 barn och fru.
ett tiotal vänner.

Jag kommer från högakademisk familj också och vi har raka motsatta åsikten mot dig.
Så mycket för representativ.
Citera
2020-03-30, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag var ironisk.
Finns ingen här inne som har kunskap att ta beslut.
Fhm gör ett BRA jobb i en svår jävla situation.

Haha läste ditt inlägg igen... Ganska självklart att du var ironisk.
Citera
2020-03-30, 12:46
Medlem
Någon som vet vad det här snacket om att utöka antalet IVA-platser betyder rent konkret? Ingår det respirator i varje "extraplats"? Och isåfall, var har dom trollats fram från? Antar man kanske kan sno något maskineri ur landets alla operationssalar och använda som IVA-respirator (och då ställa in operationerna, såklart)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in