2020-03-30, 12:31
Medlem
Sverige 2020 - Skiter fullständigt i sina medborgare och folk som jobbar inom vården. I Österrike gör man tvärtom .. Skillnad på stater och människosyn.

Vårdpersonal strider mot sänkta skyddskrav

Viss vårdpersonal ska numera kunna jobba med coronapatienter i kortärmat och utan munskydd, tycker regionerna. Vårdpersonalen håller inte med. Nu är det strid om skyddskraven för de anställda – mitt under viruskrisen.

https://www.sydsvenskan.se/2020-03-30/vardpersonal-strider-mot-sankta-skyddskrav

Austria to Make Basic Face Masks Compulsory in Supermarkets

VIENNA (Reuters) - Austria will require the public to wear basic face masks in supermarkets, where they will be handed out probably from Wednesday in a bid to slow the spread of the coronavirus, Chancellor Sebastian Kurz said on Monday.

"As of the moment these masks are handed out in front of supermarkets it will be compulsory to wear them in supermarkets," Kurz said, adding that the aim in the medium term was for people to wear them in public more generally as well. The so-called MNS masks are below medical grade, he said.

https://www.usnews.com/news/world/articles/2020-03-30/austria-to-make-basic-face-masks-compulsory-in-supermarkets
Citera
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hosnianna
Om du klickar till vänster på sajten anges följande:

” Antal rapporterade fall förändras ständigt, allteftersom personer söker vård och undersöks för viruset. Viss fördröjning i rapportering och komplettering av uppgifter om nya fall och avlidna fall förekommer så de senaste dagarnas antal (speciellt under helgdagar) ska tolkas med försiktighet. Statistiken sammanställs dagligen med anmälningar inkomna fram till kl 11.30 samma dag. Innevarande dags antal är därför ofullständigt och blir komplett först följande dag.”

Du kan vara trygg i att FHM har aktuella uppgifter. En publik sajt släpar efter.

Fast här är det något fel hos FHM för Sörmland har haft mer än 11 döda länge nu utan att FHM uppdaterar. Det handlar inte om en dag eller två. Så antingen är det Sörmland som inte rapporterat till FHM enligt gängse rutin eller så har FHM slarvat bort "pinnarna"
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Nej, man har inte låtit en epidemiolog sköta det. Man har låtit en myndighet på 500 personer sköta det. De jobbar för att främja folkhälsan på alla områden, och tar med allt i sina beräkningar, exempelvis ekonomi. De jobbar inte för att enbart få en så låg siffra på antalet coronasmittade som möjligt, eftersom detta hade varit extremt dumt.

Har du exempelvis tänkt på att om ekonomin kraschar så drabbas sjukvården ordentligt?

Tror han menade själva kommunikationen. Själv tycker jag Tegnell är riktigt cool med sin aspiga forskaraura men vissa vill mer ha en Adam Alsing-typ.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Ja och jag tror inte att folk överlag har velat flytta all möjlig industri dit. Det är samhällets och företagens styrande som gjort det.
Fast i grunden blir det så när konsumenter hela tiden enbart ser till priset.
Jag har många gånger studerat det. T.ex. i vanliga matvarubutiker. Se vad människor köper. Av säg tre likvärdiga varor så väljer över 90 % det billigaste. De ser enbart till priset. Ekologiskt, var det är producerat, kvalitet m.m. är underordnat. Priset enbart avgör.
Då hamnar mycket produktion i låglöneländer.

Kanske kan corona ändra på detta tänkande. Fast jag tvivlar.

Blir ju dock svårt att som miljöhjältar trumma sig för bröstet om hur jävla bra man är som nation på att hålla miljöutsläppen nere när man inte har någon direkt produktion av något i landet längre och den produktion man har vill man ju försöka jaga ihjäl, det är ju kornas fel att vi har global uppvärmning nu.
Citera
2020-03-30, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det är en bråkdel av myndigheten som jobbar med smittskydd.

Mycket riktigt, för de kan inte ställa om hela landet för att få ned antalet coronasmittade. Då hade många fler dött av andra anledningar. Kolla t ex på Indien just nu som exempel.
Citera
Medlem
Citat:
Ja och jag tror inte att folk överlag har velat flytta all möjlig industri dit. Det är samhällets och företagens styrande som gjort det.
Fast i grunden blir det så när konsumenter hela tiden enbart ser till priset.
Jag har många gånger studerat det. T.ex. i vanliga matvarubutiker. Se vad människor köper. Av säg tre likvärdiga varor så väljer över 90 % det billigaste. De ser enbart till priset. Ekologiskt, var det är producerat, kvalitet m.m. är underordnat. Priset enbart avgör.
Då hamnar mycket produktion i låglöneländer.

Kanske kan corona ändra på detta tänkande. Fast jag tvivlar.

Minnet är kort - men det gäller att påminna dem med jämna mellanrum.

De som förlorar och har förlorat sina käresta i och med Corona kanske kommer ihåg lite längre..
Citera
Medlem
Zoologens avatar
Citat:
Ja, när det kinesiska styret nu gick ut och sa att sådana marknader inte hör hemma i ett modernt land så trodde jag faktiskt att de nu skulle vara stängda för gott.
Hemskt för djuren, de vet att det sprider smitta över hela världen och det ger landet enormt dålig publicitet, vilket Kina som satsar så hårt på handel borde fatta missgynnar dem mycket. Därför förstår jag inte att de öppnar dem.

Tack för att du håller med.
Citera
2020-03-30, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Hallå... läs mitt inlägg ordentligt. Det haltar ju sedan i torsdags! (Om det hade haltat sedan igår hade jag kunnat förstå det.)
Läs ordentligt själv du! Det står ”de senaste dagarna”. Inte ”igår”.
Citera
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Åt helvete med Kina. Det finns ingen naturlag som säger att vi måste handla med kineser. Vi har kapacitet att göra allt som kineserna kan göra, fast flera gånger bättre. De har inget att erbjuda oss förutom ett stort köttberg. Det behöver vi inte.

Ett syfte med corona paranoia kan vara att isolera Kina, försvaga landet. Vem vill handla med ett land som är ursprungslandet till alla hemska saker som kan sprida till andra länder?
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Nej, men då får vi väl anpassa oss till ett onormalt liv då. Isolera Kina för helvete!

Jag är med. Tar hellre en standardsänkning. Helt klart värt det efter detta.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Lugna dig! Senast om 6 månader kommer en broschyr om att tvätta händerna och stanna hemma om du är sjuk. Väl använda pengar i kris...

Ja det behövs en bättre instruktionsfilm hur vi tvättar händerna. Dr. John Campbell har en video men vi behöver en översatt svensk film som kan visas på äldreboenden, visas innan aktuellt osv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av selust
Påskhelgen börjar om ca 10 dagar. Finns ännu inga KLARA riktlinjer för detta. Är det fortfarande eget ansvar som gäller aka att folk kommer åka hej vilt över landet?

Stockholmare har redan börjat röra på dig. Folk på Österlen och i Falsterbo har irriterat sig på tillresta stockholmare som kommit ner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in