2020-03-30, 12:28
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Jaha ja, så att de ljög om Corona i flera veckor innan de erkände att de hade utbrott finns det inga vetenskapliga belägg för menar du?
Vilken tidsperiod talar vi?
Citera
2020-03-30, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Men det FHM gör är att teoretisera kring utbrottet och att få flockmentalitet.

Danmark och Norge lyssnade inte på sina epidemologer.
UK lyssnade i två dagar och sen fick dom panik.

Sverige är mycket tolerant men det har begåtts ett generalfel i krishanteringen, man har låtit en epidemolog sköta den, och han ser inte hela samhället utan bara sina teoretiska modeller som han mest av allt vill ha kompletta data för.

Nej, man har inte låtit en epidemiolog sköta det. Man har låtit en myndighet på 500 personer sköta det. De jobbar för att främja folkhälsan på alla områden, och tar med allt i sina beräkningar, exempelvis ekonomi. De jobbar inte för att enbart få en så låg siffra på antalet coronasmittade som möjligt, eftersom detta hade varit extremt dumt.

Har du exempelvis tänkt på att om ekonomin kraschar så drabbas sjukvården ordentligt?
Citera
2020-03-30, 12:29
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Åt helvete med Kina. Det finns ingen naturlag som säger att vi måste handla med kineser. Vi har kapacitet att göra allt som kineserna kan göra, fast flera gånger bättre. De har inget att erbjuda oss förutom ett stort köttberg. Det behöver vi inte.

Ja och jag tror inte att folk överlag har velat flytta all möjlig industri dit. Det är samhällets och företagens styrande som gjort det.
Fast i grunden blir det så när konsumenter hela tiden enbart ser till priset.
Jag har många gånger studerat det. T.ex. i vanliga matvarubutiker. Se vad människor köper. Av säg tre likvärdiga varor så väljer över 90 % det billigaste. De ser enbart till priset. Ekologiskt, var det är producerat, kvalitet m.m. är underordnat. Priset enbart avgör.
Då hamnar mycket produktion i låglöneländer.

Kanske kan corona ändra på detta tänkande. Fast jag tvivlar.
Citera
2020-03-30, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Dvs FHM klarar inte av att läsa region Sörmlands dagliga pressmeddelanden på nätet? FHM väntar alltså tills Region Sörmland skickar en brevduva med uppgifterna!?

Hade jag några pengar kvar så skulle jag sätta dem på att FHM har bättre koll på läget i Sörmland än "någon här på forumet"
Citera
2020-03-30, 12:30
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hosnianna
Om du klickar till vänster på sajten anges följande:

” Antal rapporterade fall förändras ständigt, allteftersom personer söker vård och undersöks för viruset. Viss fördröjning i rapportering och komplettering av uppgifter om nya fall och avlidna fall förekommer så de senaste dagarnas antal (speciellt under helgdagar) ska tolkas med försiktighet. Statistiken sammanställs dagligen med anmälningar inkomna fram till kl 11.30 samma dag. Innevarande dags antal är därför ofullständigt och blir komplett först följande dag.”

Du kan vara trygg i att FHM har aktuella uppgifter. En publik sajt släpar efter.
Hallå... läs mitt inlägg ordentligt. Det haltar ju sedan i torsdags! (Om det hade haltat sedan igår hade jag kunnat förstå det.)
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Tror du värkligen det, är du mer hjärntvättad än de flesta?

Finland har hela huvudstaden i karanten, Storbritannien har lockdown, och Italien har full lockdown, och har varnat Sverige om och om igen för att agera innan det är för sent.
Fast även UK agerade inte förrän de tyckte det var dags. Om våran utveckling är något bättre så kanske det inte behövs. Alla länder gör något för att hålla nere spridningen. Det är inte alls säkert att fördelen med en totalstängning står i proportion till de negativa konsekvenserna. Sverige utgår från svenska förhållanden, analyserar den egna situationen, och handlar därefter utan att behöva känna att man måste vara som alla andra bara för att. En gyllene medelväg kanske när andra dras mot extremism. Det finns säkert beredskap att begränsa ytterligare om det visar sig nödvändigt. Men då ska det göras utifrån en balanserad bedömning, inte för att vissa extremister och alarmister skriker efter kraftfulla åtgärder bara för att. Se det snarare som en balansgång.

Edit: Dessutom kommer en stor grupp människor i viktiga yrken att fortfarande vara i omlopp, vilket gör att smittan ändå inte stoppas eftersom alla ändå inte kan låsa in sig hemma tills detta är över.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-03-30 kl. 12:33.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Nej, man har inte låtit en epidemiolog sköta det. Man har låtit en myndighet på 500 personer sköta det. De jobbar för att främja folkhälsan på alla områden, och tar med allt i sina beräkningar, exempelvis ekonomi. De jobbar inte för att enbart få en så låg siffra på antalet coronasmittade som möjligt, eftersom detta hade varit extremt dumt.

Har du exempelvis tänkt på att om ekonomin kraschar så drabbas sjukvården ordentligt?

Det är en bråkdel av myndigheten som jobbar med smittskydd.
Citera
Medlem
selusts avatar
Påskhelgen börjar om ca 10 dagar. Finns ännu inga KLARA riktlinjer för detta. Är det fortfarande eget ansvar som gäller aka att folk kommer åka hej vilt över landet?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Portugal: Smittade 5,962, Döda 119
Sverige: Smittade 3,700, Döda 110

?

Ja de kanske redan gått om, inväntar dock 1-2 dagars värden till.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Är det bara folkhälsomyndigheter som får ha kunskap om hälsa?

Nej? Har jag sagt det?
Citera
2020-03-30, 12:31
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Är detta någon form av klor? Kanske blanda väteperoxid och lite klorin och dricka i förebyggande syfte?

Kollar man i fass bör det vara denna produkt https://fass.se/LIF/product?nplId=19610412000017
Citera
2020-03-30, 12:31
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Tack för tips.

Bygghjälmar har de på sig... Men de står precis bredvid varandra.

Den där Svenonius är en riktig ordbajsare och klappar sig själv på axeln. Vi... rekordsnabbt... orkar lyssna på henne.

Det är bra att de ökar kapaciteten med fler platser i Stockholmsmässan. Men jag vet inte om det är rätt beslut att anpassa stockholmsmässan för vanliga patienter på Älvsjömassan - vilka är av många olika kategorier av sjukdom förstås. För mig hade det varit rimligare och enklare att bygga upp ett nytt tillfälligt sjukhus för 1 kategori av patienter - COVID-19-patienter.
Det skulle inte räcka för alla smittade som behöver intensivvård.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in