2020-03-30, 10:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Ja men även den kinesiska ledningen borde förstå vilken enormt dålig publicitet detta ger landet. Något de borde se som mycket allvarligt med tanke på hur hårt de satsar på handel.
Kinas ledning gick ut och sa att sådana marknader inte hör hemma i ett modernt land. Då trodde jag faktiskt att de inte skulle öppna dem mer.
Det är dessutom mycket svårt att bojkotta Kina då en så stor del av världens tillverkningsindustri ligger där. Man kan inte helt låta bli att köpa kinesiskt om man vill leva ett normalt liv.

Åt helvete med Kina. Det finns ingen naturlag som säger att vi måste handla med kineser. Vi har kapacitet att göra allt som kineserna kan göra, fast flera gånger bättre. De har inget att erbjuda oss förutom ett stort köttberg. Det behöver vi inte.
Citera
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Tradition och kött som kött. Rekordsträvan i gastronomiklubben, jag har provat allt men tiger var dyrt, mycket dyrt! Men kineser gillar fram för allt griskött det kan dom inte vara utan.

För en del handlar det om tradition. För andra handlar det om överlevnad. Jag har också ätit en del mat som kan låta äckligt men som smakar gott, tycker jag. Jag har till exempel ätit komage och grodlår.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Så det se bra ut nu? Kan alla gå ut och leva normalt igen nu va?

Lyssna på Folkhälsomyndigheten och berätta sen i tråden vad du tycker?

https://www.youtube.com/watch?v=EcWAJqUa5_Q
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Fullständig lockdown! Men klart det är väl enklare i teorin

En fullständig lockdown är inte att ändra taktik. Inga åtgärder är att ändra taktik.
Citera
2020-03-30, 10:57
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undercover-racist
Talade om för en Kines i Kina att de måste sluta äta fladdermöss. Kinesen sa att de inte gör det (skitsnack), att det är ett amerikanskt virus och att det är fake news.

Kineserna alltså, hur svårt ska det behöva vara att sluta med fladdermöss, möss osv.

Edit.
Detta är som när en smygrökandes tonåring kommer hem, luktar rök och föräldrarna kritiserar det. Tonåringen säger nej jag röker inte (skitsnack), röken kommer från andra och att ert luktsinne stämmer inte. 😁

Dessa djurmarknader förekommer dessutom i många andra asiatiska länder och i många afrikanska länder. Häromdan såg jag ett reportage i tysk tv där en afrikan bet av huvudet på en grillad fladdermus. Det ansågs vara en delikatess där.
Citera
2020-03-30, 10:57
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Ja. Det är roande hur självutnämnda nationalister värnar om att vi ska fortsätta handla med Kina. Åt helvete med kineserna, vi har kapacitet att göra allt som dom gör, fast flera gånger bättre.

Jo, jag håller med.
Fast då måste vi först bygga upp industrier i vår del av världen igen. Idag är det så mycket som tillverkas i Kina att vi är helt beroende av dem.
Citera
2020-03-30, 10:58
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Björn Eriksson meddelade just att IVA-kapaciteten i Stockholm har fördubblats, dvs 180 platser torde nu finns tillgängliga. Man jobbar nu vidare för en 3-dubbling för säkerhets skull.
Just nu vårdas ca 100 patienter på IVA i Stockholms region.

Sen ska man komma ihåg att det normalt vårdas ca 60-70 personer på intensivvården i Stockholm av andra orsaker.

Så läget just nu är att man har 180 platser, och kanske vårdar 160 personer totalt. Så det stämmer när Björn Eriksson säger att det finns ledig intensivvårdskapacitet i nuläget. Om man lyckats bygga ut till 270 platser (3 ggr) så tar de slut när Coronapatienterna har blivit 210 st.

Det är om ca 4 dagar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Tyskland tar emot Italiens allra värst drabbade och lägger dem i intensivvård. Tyskland tar emot Spaniens allra värst drabbade också. Vad gör Sverige?

Det är nästan sorgligt att Tyskland ska behöva axla ett sådant ansvar medan EU-byråkraterna står handfallna med kuken i pannan. EU har hanterat pandemin på ett skandalöst dåligt sätt och kritiken kommer att sakna motstycke när detta är över. Varför ska länderna ingå i en union och betala en helvetes massa pengar för något som visar sig vara totalt impotent när handlingskraft behövs som allra mest.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Det behövs nog lite mer än ett introvert USA för det men Ryssland är inte god vän med Kina och det är möjligt att dom väljer att stå på samma sida som EU i det kommande kriget och därefter kan man väl tänka sig att EU och Ryssland skulle kunna lita på varandra så pass mycket att man fördjupade handelavtal och övrigt i en typ av allians.
Helt klart en stark spelare med EU infrastruktur och Rysslands resurser.
Jag tror att EU och Ryssland kommer att närma sig varandra gradvis nu när USA drar sig tillbaka i sitt eget kaos. Inte minst kommer Hollywood få svårt att på samma sätt som förr hjärntvätta världen om att Ryssland alt. islamisk terrorism är de stora hoten mot USA och i förlängningen mot västvärlden. USA:s store fiende var alltså en protestantisk kååkejshön som skulle göra America great again. Den insikten kommer snart att träffa landet i solarplexus.
Citera
2020-03-30, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ännu värre om man relaterar rubriken »döda« till ingressen:

De vill alltså antyda att »vårdas« skulle kunna vara väldigt nära »dödas«. I realiteten finns ju redan statistik från Italien där man ser att det är en mycket liten andel.

Ja hur var det nu: allting går att sälja med mördande reklam...

I nuläget så är det så att i Sverige har myndigheterna lastat över ansvaret för att stoppa smittspridningen på medborgarna. Det baseras på frivillighet. Men det betyder att alla medborgare måste dra sitt stå till stacken för att det skall fungera. Alla måste ta sitt ansvar och skydda sig på bästa sätt.

Om vi då bara har myndigheter och medier som talar om för folk att detta är ofarligt så är det klart att medborgarna inte kommer att göra något för att skydda sig. Går man ut i en svensk stad idag så råder full aktivitet precis som vanligt, samtidigt som det är helt folktomt på gatorna i London, New York och Los Angeles.

Jag tror därför att det inte skadar att tidningarna skräms lite. Svenskarna verkar inte vara lättskrämda alls. Det som politikerna har varit så rädda för att det skall utbryta panik, verkar nästan vara omöjligt i det här landet.
Citera
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Från ett labb men var? I så fall inte nödvändigtvis i Kina även om epidemin startade eller iaf upptäcktes först där.

Ja, vi behöver beredskapslager.

Passande nog så finns det ett labb i Wuhan som sysslar med denna typ av virus. Väldigt märkligt sammanträffande kan man tycka.
Citera
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Dessa djurmarknader förekommer dessutom i många andra asiatiska länder och i många afrikanska länder. Häromdan såg jag ett reportage i tysk tv där en afrikan bet av huvudet på en grillad fladdermus. Det ansågs vara en delikatess där.
Bushmeat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in