2020-03-30, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
25 härrör sig från igår och sedan 5 hittills idag = 30.

FHM kommer titta på officiella siffror för fre, lör, sön och säga att det ser bra ut. På morgondagens PK kommer de säga att vi ser en ökning på måndagen men att det beror på eftersläpningar från helgen och sen gå vidare utan kommentarer om att det ser illa ut. Om tisdagens siffror också ser dåliga ut kan de nog fortsätta att vissa fall släpar efter.

Veckoplan för FHM:
Mån
Rapport: Efterraporrtera fall från helgen
PK: Kommentra låga (ofullständiga) siffror för helgen.
Tis
Rapport: Avvakta om möjligt
PK: Förklara ökning på måndagen med eftersläpningar från helgen. Ingen vidare analys.
Ons
Rapport: Avvakta om möjligt
PK: Förklara ökning på måndagen med ytterligare eftersläpningar från helgen. Ingen vidare analys.
Tor
Rapport: Håll på fall så länge som möjligt
PK: Ser en viss puckel, men tror att peaken är nådd.
Fre
Rapport: Rapportera alla eftersläpningar sent på dagen så helgens siffror blir snygga.
PK: Tror att peaken är nådd
Lör, Sön
Rapportera så lite som möjligt

och så börjar det om igen. Helgen såg bra ut.... Viss ökning mån, tis pga eftersläpningar. Puckel ons. Peak tors. Fredag stabil (stor ökning efter PK). Helgen lugn... osv
Citera
2020-03-30, 11:04
Medlem
En fråga till er som läst på.

Kommer SARS och MERS från fladdermöss ?
Citera
2020-03-30, 11:04
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
I nuläget så är det så att i Sverige har myndigheterna lastat över ansvaret för att stoppa smittspridningen på medborgarna. Det baseras på frivillighet. Men det betyder att alla medborgare måste dra sitt stå till stacken för att det skall fungera. Alla måste ta sitt ansvar och skydda sig på bästa sätt.

Om vi då bara har myndigheter och medier som talar om för folk att detta är ofarligt så är det klart att medborgarna inte kommer att göra något för att skydda sig. Går man ut i en svensk stad idag så råder full aktivitet precis som vanligt, samtidigt som det är helt folktomt på gatorna i London, New York och Los Angeles.

Jag tror därför att det inte skadar att tidningarna skräms lite. Svenskarna verkar inte vara lättskrämda alls. Det som politikerna har varit så rädda för att det skall utbryta panik, verkar nästan vara omöjligt i det här landet.

Tidningarna har inget syfte att skrämmas för att bidra med något positivt. De skräms för att vinna klick och för att sälja. De har inget intresse att vara sakliga.

Nog måste du väl ändå hålla med om att saklighet är bäst eller?
Citera
2020-03-30, 11:05
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jingler
Du har ett BMI på 29,1 och är överviktig på gränsen till fetma så du är i riskzonen.

BMI 25 – 29,9: ÖVERVIKT
Du har övervikt vilket innebär att du enligt BMI väger mer än du mår bra av. Övervikt mellan BMI 25 och 27 kan innebära en måttlig ökning av risken för ohälsa. Men om du rör dig regelbundet och har god kondition är risken för sjukdomar mycket lägre än om du inte rör dig så mycket.
Från BMI 27 ökar riskerna betydligt för högt blodtryck, förhöjda blodfetter och diabetes typ 2.
Jag jobbar på det - fastar och tränar varje dag.. Får väl hoppas att jag inte blir smittad innan jag har kommit ner till BMI 25 bara..
Citera
Medlem
European mortality bulletin week 12, 2020
Link to printable version

Pooled estimates of all-cause mortality show, overall, normal expected levels in the participating countries; however, increased excess mortality is notable in Italy.

Data from 24 participating countries or regions were included in this week’s pooled analysis of all-cause mortality in Europe.

The number of deaths in the recent weeks should be interpreted with caution as adjustments for delayed registrations may be imprecise. Furthermore, results of pooled analyses may vary depending on countries included in the weekly analyses. Pooled analyses are adjusted for variation between the included countries and for differences in the local delay in reporting.

https://www.euromomo.eu/
Citera
Medlem
Tänkte dela en anteckning från min journal när jag ringde och försökte få hjälp från vårdcentralen. Jag ringde 23/3 och skulle bli uppringd, har fortf en blivit uppringd av vården eller fått några direktiv alls. Att receptionisten uttrycker "det låter allvarligt" följt av sju dagar tystnad från dem.

Vårdcentral i skåne, 30+ med smått och gått underliggande.

Kontaktorsak
Andningsvårighet

Aktuellt
Pat har troligentvis corvid viruset, har feber, halsen, stor problem med sin andningen, mycket torr hosta. bland annat Astma och hög blodtryk i botten, Har problem med djupt andetag, vaknar av andnöd och svett,.

Åtgärd
Meddelat pat att dr Pustovyot är sjuk och får ringa pat när hon är åter tillbaka

Bild på anteckningen i journalen för de som vill ha pappersbevis på det jag skriver:
https://imgur.com/tZKCJBU
Citera
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jag säger detsamma men som sagt så är det tyvärr omöjligt.
Någon liten grej ibland som man undviker för att det står Kina på den så kanske man känner sig lite bättre. I morse drack jag indiskt te istället. Kanske löjligt men men.

Svårt för mig att följa tråden här, i så fall. Min mac och min Iphone är tillverkade i Kina.

Vi får nog leva med att vi får både ont och gott från Kina.
Citera
Medlem
Sa inte FHM att man såg en ljusning i intensivvården.

Rapporten den här morgonen från Stockholm pekar mot motsatsen.
Citera
2020-03-30, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Sveriges sjukvård är ett monumentalt kaos efter de senaste årens nedskärningar. Historiens dom blir hård över dem som ligger bakom denna politik.

Medborgarna med andra ord.
Citera
2020-03-30, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det finns ju absolut inget som pekar på en minskning av takten, som snittar på +25% per dag senaste 2 veckorna. Helgerna innebär alltid lite lägre rapportering, troligtvis fastnar rapporterna och det kan ta längre tid att bekräfta dödsfall osv.

För Stockholm om 10 dagar så kommer att gälla:
1000 intensivvårdspatienter
4500 inlagda på sjukhus

Nu säger Björn Eriksson att Stockholm snabbt måste upp på en 3-dubbling av vårdplatser inom kort.

Jag håller fullständigt med dig, men tror att FHM kommer att slingra sig på det sätt jag skrev.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Jag jobbar på det - fastar och tränar varje dag.. Får väl hoppas att jag inte blir smittad innan jag har kommit ner till BMI 25 bara..

Vi får väl hoppas att du inte alls blir smittad. Det är väl bäst för alla, inte minst för dig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendron
En fråga till er som läst på.

Kommer SARS och MERS från fladdermöss ?

MERS kommer troligtvis från kameler och dromedarer.
Citat:
Allt mer data talar för att kameler och dromedarer är källa till smitta. Seroprevalensen bland kamelskötare är högre än i övriga befolkningen och subkliniska fall kan sprida smittan vidare. Fler män än kvinnor har insjuknat.

https://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=5772
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in