2020-03-30, 10:59
Medlem
Förstod jag det rätt att de som skickas till fältsjukhuset i Älvsjö inte kommer att vara Corona smittade patienter? Utan "vanliga" patienter.
Citera
2020-03-30, 11:00
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Är det? Jag trodde det var totalt olika sidor som av olika anledningar anklagar Kina för desinformation.

Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Det är inte samma människor som säger detta, så hur är det paradoxalt?
Det är ofta samma människor.

Rent allmänt så är allt det här skuldbeläggandet på Kina jävligt osmakligt eftersom det är våra egna ledare som borde kritiseras för att ha släppt in det i våra länder. För dessa ledare är det en fantastiskt lämplig distraktion att få alla att prata om Kina istället. Det är därför makthavare som Trump sprider de här konspirationsteorierna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Tyskland tar emot Italiens allra värst drabbade och lägger dem i intensivvård. Tyskland tar emot Spaniens allra värst drabbade också. Vad gör Sverige?
Sveriges sjukvård är ett monumentalt kaos efter de senaste årens nedskärningar. Historiens dom blir hård över dem som ligger bakom denna politik.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Det är nästan sorgligt att Tyskland ska behöva axla ett sådant ansvar medan EU-byråkraterna står handfallna med kuken i pannan. EU har hanterat pandemin på ett skandalöst dåligt sätt och kritiken kommer att sakna motstycke när detta är över. Varför ska länderna ingå i en union och betala en helvetes massa pengar för något som visar sig vara totalt impotent när handlingskraft behövs som allra mest.

Det mest sorgliga är att den humanitära stormakten i världen står med byxorna nere i knävecken.
Citera
2020-03-30, 11:01
Medlem
Rainmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jag säger detsamma men som sagt så är det tyvärr omöjligt.
Någon liten grej ibland som man undviker för att det står Kina på den så kanske man känner sig lite bättre. I morse drack jag indiskt te istället. Kanske löjligt men men.

Håller helt med!

Jag har sedan länge valt bort kina produkter i den mån det går. När jag varit på ikea tex så har jag alltid kollat vart Produkten är tillverkad och blivit förvånad när relativt mycket är gjort i eu.

Jag avstår helt kina produkter på ikea!

Många bäckar små
Citera
2020-03-30, 11:02
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
högstadieskola stängs 2 elever smittade

https://www.expressen.se/gt/hogstadieskola-stanger-efter-smitta-bland-personal/

Två i personalen står det.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Fullständig lockdown! Men klart det är väl enklare i teorin
Med ordentlig planering och uppföljning är det en vettig åtgärd.

Vi behöver ändå en ordentlig krisplan vid nästa epidemi, så varför inte göra en sådan redan nu..?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Okej, tack. Men om den där hypotesen om "andra vågen" stämmer kommer det antagligen ta fart igen i dessa länder.

Ja, det är inte omöjligt. (Hemska tanke).
Citera
Medlem
RonnyKålmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Och det vore väl fantastiskt bra i så fall?

Nej för det är redan försent, effekten faller bort.

Det enda som då skulle ske är att Tegnell, som ordakat denna spridning egentligen, skulle få beröm för sitt "duktiga och handlingskraftiga agerande".

Vilket han förstås inte inte bör få då han konstant haft fel och tagit fel beslut hittills
Citera
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Det är nästan sorgligt att Tyskland ska behöva axla ett sådant ansvar medan EU-byråkraterna står handfallna med kuken i pannan. EU har hanterat pandemin på ett skandalöst dåligt sätt och kritiken kommer att sakna motstycke när detta är över. Varför ska länderna ingå i en union och betala en helvetes massa pengar för något som visar sig vara totalt impotent när handlingskraft behövs som allra mest.

Eftersom nästan alla länder tänkte som Sverige. Alltså, att vi behöver inte ha några beredskapslager.

Och de som hade beredskapslager ville ju självklart inte dela med sig, då det innebär en kostnad att ständigt ha ett sådant. Sverige hade heller inte delat med sig, oavsett om vi var med i EU eller inte.
Citera
2020-03-30, 11:03
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
"För att förbjuda människor att äta ormar och döda hundar" måste fattigdomen minska. Varför tror du att människor i Kina äter döda hundar, ormar eller fladdermus?

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Behöver du fråga vad jag anser om det? Kan inte finnas en enda västerlänning som tycker att det är bra. Men jag funderar mycket på kineserna. Är det en mindre grupp, som tycker att det är häftigt att gå på de här marknaderna och smaka på det här "exotiska" köttet? Eller är det allmänt och normalt i hela befolkningen?

Jag såg en film, den finns på Youtube. Där sa de att det är rika kineser som äter
allt möjligt "konstigt". Vanliga kineser äter normalt kött från gris, ko och andra vanliga "matdjur".

Har ingen länk men filmen går nog att hitta.
Citera
2020-03-30, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
högstadieskola stängs 2 elever smittade

https://www.expressen.se/gt/hogstadieskola-stanger-efter-smitta-bland-personal/

Och nu kommer man på den briljanta idén att se över scheman etc så att elever håller distans...
Det borde vara standardprotokoll på alla skolor att redan ha gjort det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in