2020-03-30, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Jag menar inte så. Jag tror att de tar hem produktionen eller flyttar till annat land utanför Kina. Sedan skiter man i dom och låter sig klara sig bäst fan dom vill - utan västvärldens pengar

Jag var lite otydlig, det var en hypotes från min sida. Skulle varit tydligare med det
Sorry
Citera
2020-03-30, 10:52
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Ja men även den kinesiska ledningen borde förstå vilken enormt dålig publicitet detta ger landet. Något de borde se som mycket allvarligt med tanke på hur hårt de satsar på handel.
Kinas ledning gick ut och sa att sådana marknader inte hör hemma i ett modernt land. Då trodde jag faktiskt att de inte skulle öppna dem mer.
Det är dessutom mycket svårt att bojkotta Kina då en så stor del av världens tillverkningsindustri ligger där. Man kan inte helt låta bli att köpa kinesiskt om man vill leva ett normalt liv.
Nej, men då får vi väl anpassa oss till ett onormalt liv då. Isolera Kina för helvete!
Citera
2020-03-30, 10:53
Medlem
Procursatoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Vi sägs smittas genom att få virus på händerna och pilla med dem i mun näsa tex.
Om vi har munskydd på offentlig plats där våra händer exponeras för ytor som har virus så skyddas mun och näsa från ofrivillig beröring av mun och näsa med hand. Munskyddet är en mental och fysisk barriär. Ett bra skydd tror jag. Om munskyddet bara ger 25% skydd är det ett fantastiskt vapen mot för snabb smittspridning i samhället, mångfaldigt effektivare än lagar mot att samlas fler än 50 personer tex. Ett mysterium varför FHM har gått i prestiege på munskyddens ringa betydelse.

"Professional and Home-Made Face Masks Reduce Exposure to Respiratory Infections among the General Population"

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2440799/
Citera
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Om Sverige tar till mer drastiska åtgärder så är det ju inte att "ändra taktik" eftersom både Tegnell och Löfven sagt 500 000 gånger att det kan komma när de anser att det är rätt läge.

Så vad menar du med "ändra taktik"?

Fullständig lockdown! Men klart det är väl enklare i teorin
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
29 nya intensivvårdsfall denna morgon. Anders lika nöjd fortfarande?

Ja det tror jag. Han kommer säkert säga ngt i stil med att det är bra, vi följer kurvan.
Citera
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robocrap
Här har du en utav anledningarna...

https://www.fokus.se/2020/03/kinesiska-matvanor-mojliggjorde-viruset-infordes-i-svalttider/

"Kulturrevolutionen på 60- och början på 70-talet ledde inte till en landsomfattande hungersnöd, men oroligheterna och de sociala omvälvningarna medförde en svår misär där många faktiskt tvingades leta efter mat.

Under dessa nödår var det inte bara råttor, fladdermöss, ödlor och insekter som fick bli föda. Som den brittiske författaren Jesper Becker påpekar i sin bok om det Stora språnget, »Hungry ghosts: Mao’s secret famine«, var kannibalism inte helt ovanligt i de värst drabbade områdena. Även på 30-talet rapporterade kristna missionärer om kannibalism och den kinesiske författaren Zheng Yi skriver i »Scarlet memorial: Tales of cannibalism in modern China« om liknande företeelser under kulturrevolutionen."

Kommunism skapar bara misär i alla är lika mycket värdas namn.
Citera
2020-03-30, 10:54
Avstängd
Citat:
Nej, men då får vi väl anpassa oss till ett onormalt liv då. Isolera Kina för helvete!

Ja. Det är roande hur självutnämnda nationalister värnar om att vi ska fortsätta handla med Kina. Åt helvete med kineserna, vi har kapacitet att göra allt som dom gör, fast flera gånger bättre.
Citera
Medlem
SgtPepper_hejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Skådespel med hjälmar på sig.

Det är ju helt bisarrt. Varför har de hjälmar på huvudet?

På SVT menar de att det skulle kunna bero på att de har någon rundvisning av en byggarbetsplats. Det låter ju kanske rimligt men varför tar de inte av sig skiten inför presskonferensen? Vill de inte blanda samman hjälmarna för att riskera smitta kanske?

Själv får jag intrycket att de vill visa att "Vi jobbar också hårt, titta! Vi måste ha hjälm på huvudet."
Citera
Medlem
Citat:
Björn Eriksson, hälso- och sjukvårdsdirektör:
– Jag har beskrivit covid-19 som en storm. Vi visste inte riktigt när den skulle komma. Vi kan konstatera just nu att stormen tilltar i styrka. säger han.

– Sjukvårdsbehovet ökar dag för dag. Det är på 7 dagar en fördubbling av vanlig sjukhusvård. I går var vi uppe i 450 sjukvårdsplatser för covid-19.

- Cirka 100 patienter vårdas på intensiven på grund av covid-19.

– På tio dagar har vi ökat kapaciteten på intensiven till det dubbla och vi har fortfarande ledig kapacitet, säger han.

– Just nu har vi ledig kapacitet på sjukhusen på grund av att vi expanderat så mycket. Vi har ändrat arbetssätt, säger han.

– Som vi ser det nu, vi kommer behöva alla kompetenser. Vi ser ingen avmattning av ökningstakten. Snarare tvärtom.

https://www.expressen.se/nyheter/giesecke-blir-varre-innan-det-blir-battre1/

Jag litar på Björn Eriksson och bävar för framtiden. April, Maj och kanske Juni blir svåra coronamånader.
Citera
2020-03-30, 10:55
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beethovania
Precis, man får göra det lilla man kan. Jag kommer aktivt se till att undvika allt som har med Kina att göra. I den mån det går, tyvärr är det omöjligt att undvika helt. Det lär ju inte förändra något, men jag kan personligen känna mig nöjd med att inte stötta ett land som har både en syn på människor såväl som på djur som är fruktansvärd.

Jag säger detsamma men som sagt så är det tyvärr omöjligt.
Någon liten grej ibland som man undviker för att det står Kina på den så kanske man känner sig lite bättre. I morse drack jag indiskt te istället. Kanske löjligt men men.
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
SAS startar en linje för frakt av varor mellan Skandinavien och Chicago, man använder plan som tidigare fraktat människor:
https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-sas-cargo/sas-launches-direct-cargo-flight-between-sweden-and-the-united-states-idUSKBN21H10C?il=0
Citera
Medlem
Citat:

Detta skulle ha gjorts för 20 år sedan. Kina får för lite skit för att världen gjort sig såpass beroende av dem. Hade det varit Ungern eller Polen som betedde sig som de äckliga kineserna hade de fått skit av hela västvärlden varje dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in