2020-03-30, 10:27
Medlem
santos_devilles avatar
Hittar inget om någon pressträff från stockholm
Citera
2020-03-30, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Hmmm ...
Franska bönder brukar man ju här referera till när man tycker svenskar är mesiga.
Franco var en diktator som styrde sitt land med hjälp av militär och säkerhetstjänst.
Inte omöjligt att italienarna tröttnar och går man ur huse - men det skulle ju kunna gälla för vilka som helst (utom möjligtvis svenskar, då ... ).

I vilket fall har inte jag hört om nån revolt därnere.
Sverige har under de senaste hundra åren varit den nation av världens samtliga 200+ länder som inte haft någon anledning att revoltera.

Frankrike är naturligtvis protesternas/revolternas hemland, men det är den protestantiskt influerade delen av landet - som snarast får räknas till Nordeuropa - som lackar till med jämna mellanrum.

Italienarna är alldeles för fredliga för att revoltera. Även grekerna var oerhört medgörliga när EU satte kniven i landet under finanskrisen.
Citera
2020-03-30, 10:28
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville

https://www.aftonbladet.se/tv/a/309294/live-faltsjukhuset-i-alvsjo-visas-for-pressen?broadcastId=71d4b2cd88bcc0c5127db4a51d91c5 3a
Citera
2020-03-30, 10:28
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
"För att förbjuda människor att äta ormar och döda hundar" måste fattigdomen minska. Varför tror du att människor i Kina äter döda hundar, ormar eller fladdermus?

Tradition och kött som kött. Rekordsträvan i gastronomiklubben, jag har provat allt men tiger var dyrt, mycket dyrt! Men kineser gillar fram för allt griskött det kan dom inte vara utan.
Citera
2020-03-30, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tordem
Kina öppnar matmarknader med djur igen https://www.aftonbladet.se/a/EWM48j

Men ja smart. Det har ju lugnat sig ikina så alltär lungt!
Idag förstår jag att Hillary hade rätt om Kina.
Citera
2020-03-30, 10:29
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Vi sägs smittas genom att få virus på händerna och pilla med dem i mun näsa tex.
Om vi har munskydd på offentlig plats där våra händer exponeras för ytor som har virus så skyddas mun och näsa från ofrivillig beröring av mun och näsa med hand. Munskyddet är en mental och fysisk barriär. Ett bra skydd tror jag. Om munskyddet bara ger 25% skydd är det ett fantastiskt vapen mot för snabb smittspridning i samhället, mångfaldigt effektivare än lagar mot att samlas fler än 50 personer tex. Ett mysterium varför FHM har gått i prestiege på munskyddens ringa betydelse.

Jag tror som du att ett krav på mask på alla utomhus och i offentliga utrymmen skulle hjälpa.
På flera sätt, som du skriver. Det handlar ju om att på alla sätt minska spridningsrisken.

Dom enkla maskerna borde väl inte vara så svåra att massproducera?

Citera
2020-03-30, 10:30
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
SVT2, svtplay
Citera
2020-03-30, 10:31
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Teorin om en labbläcka, medveten eller genom olyckshändelse, är ändå värd att ha men i beräkningen.

Ett atomkrig vore förödande för alla skulle släppa loss sina arsenaler, jorden dör. Men en viruspandemi långt värre än den vi nu ser kan skörda 50% av jordens befolkning och lamslå samhällen. Vem ska man anklaga? Hur ska man svara det land som väldigt snabb erbjuder sig leverera ett vaccin till de vänligt sinnade staterna när de själv försett sig. Ska man misstänka dem för att ha orsakat det?

Ett storskaligt test precis så oförberett som nu, väcker inte misstankar. Kan vara värt ett begränsat kaos i det egna landet. Ett krig är ju ändå ett ännu större kaos hela ekonomin måste då ställas om.

Svenska staten ska kanske tänka om att vi behöver en stor beredskap för nästa pandemi. Vi behöver lager, vi behöver kunna producera själva precis som vi kunde under kalla kriget. Det kalla kriget är inte över bara för att det förefaller varmt det är bara mer dolt.

Från ett labb men var? I så fall inte nödvändigtvis i Kina även om epidemin startade eller iaf upptäcktes först där.

Ja, vi behöver beredskapslager.
Citera
2020-03-30, 10:31
Medlem
På PK i fredags refererade FHM till torsdagen siffror på 66 döda och sa att det såg bra ut. I fredags var den officiella siffran 92, i lördags 102 och igår 110, idag minst 124.

Jag gissar på att man utgår från 92 och säger 10 nya under lördagen och 8 under söndagen. Tydlig minskning enligt FHM. Ingenting om en dubblering sen i torsdags!
Citera
2020-03-30, 10:32
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag tror som du att ett krav på mask på alla utomhus och i offentliga utrymmen skulle hjälpa.
På flera sätt, som du skriver. Det handlar ju om att på alla sätt minska spridningsrisken.

Dom enkla maskerna borde väl inte vara så svåra att massproducera?

Enkla? Kravet måste ju uppfyllas, dvs de ska ha den där jävla Pfpf 3 klassningen (minns inte förkortningen på kravet men)
Citera
2020-03-30, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tordem
Kina öppnar matmarknader med djur igen https://www.aftonbladet.se/a/EWM48j

Men ja smart. Det har ju lugnat sig ikina så alltär lungt!

De vet att viruset inte kom från marknaden, annars hade de aldrig öppnat dem igen.
Citera
2020-03-30, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hannial
Idag förstår jag att Hillary hade rätt om Kina.

Vad sa hon om Kina? (sånt som Trump redan inte ha sagt..)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in