2020-03-29, 22:00
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Jag tror Johan Carlson, malariaexperten sett till att vi behandlar tidigt med malariamedicin som transporterar in zink i kroppen och saboterar virusets rna replikation.

Då kanske det är dags att Sverige, med sin malariamedicin, informerar världen att de hittat lösningen på corona. Eller så kanske de kan säga sanningen, att de ljuger. Och att det fungerar bättre än malariamedicin
Citera
2020-03-29, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buish
En stor fördel med att inte ta prover skulle kunna vara att folk generellt agerar mer försiktigt. Man tvingas till eget ansvar för hur man rör sig i samhället.
Tror inte det skulle minska bara för att man börjar testa folk i stor skala, rättare sagt tvärtom är min åsikt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amanojaku91
Blandade känslor.

Tyvärr ser det ganska tufft ut på våra intensivvårdsavdelningar i Stockholm. Antalet IVA-platser har mer än fördubblats på Karolinska i Solna/Huddinge – från 38 till 80 på några dagar – men ingen avdelning har mer än några enstaka sängar lediga. Vi klarar inte en sådan anstormning särskilt mycket längre till.

https://www.medscinet.com/BelPort/default.aspx?lan=1&avd=5

Men det är väldigt positivt att dödssiffrorna inte stuckit iväg som befarat.

Edit: glömde länken

Förstår. Enhetschefen på Karolinska sa på Aktuellt förra veckan att uppskalning pågår. Det skulle finnas 200 platser till nästa helg tror jag, så de håller väl på.

Är fältsjukhuset i Älvsjö igång nu, nån som vet?
Citera
Medlem
Finns Det någon som blivit frisk? Mått bra och allt är som innan? Utan ärr på lungor och dåligt allmäntillstånd? Någon som bara genomgick en förkylning och nu finns inga spår kvar, inga virusrisker och dylikt..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Då kanske det är dags att Sverige, med sin malariamedicen, informerar världen att de hittat lösningen på corona. Eller så kanske de kan säga sanningen, att det ljuger. Och att det fungerar bättre än malariamedicin
Finns det någon konkret fakta som backar upp att detta verkligen fungerar?
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneOneTwoOne
Vad jag har hört så har man ordnat 50'st nya IVA platser även om det känns på tok för lite.
Är det älvsjömässan du menar?
Citera
2020-03-29, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Iofs är befolkningstäthet inte så viktigt, att det bor få personer i Norrlands inland säger inte så mycket om tätheten i de befolkade områdena i landet. Men vi har en relativt stor andel som bor utanför de stora tätorterna.
Ännu har ingen dött av corona norr om Dalälven. Sveriges befolkningstäthet är betydligt högre om man bortser från den delen.

Det viktiga är inte landets befolkningstäthet som helhet, utan hur tätt folk bor där de bor. Ta Kanada, t.ex. Verkar väldigt glesbefolkat i teorin, men nästan alla bor ju i några få storstadsområden som är tätbefolkade, sedan har de enorma områden som i princip är obebodda, vilket i sammanhanget är helt irrelevant. Samma gäller t.ex. Australien och Ryssland, där befolkningen är väldigt ojämnt fördelad över landet.
Citera
Medlem
belfs avatar
Citat:
Då kanske det är dags att Sverige, med sin malariamedicen, informerar världen att de hittat lösningen på corona. Eller så kanske de kan säga sanningen, att det ljuger. Och att det fungerar bättre än malariamedicin
Jag håller med, de borde verkligen dela med sig av sina erfarenheter.
Citera
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
IVA på stockholm är fullbelagt med COVID-patienter.

92 COVID-patienter ligger på IVA i Region Stockholm:
https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/03/29-mars-lagesrapport-om-arbetet-med-det-nya-coronaviruset/, idag

Stockholm har bara 90 IVA-platser:
https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2020/03/17/intensivvardsplatserna-ska-snabbt-bli-fler/, 17/3

Nu har man nog skakat fram några fler platser och ytterligare fler blir det väl när älvsjömässan snurrar. Men redan nu kan man ju fundera på var övriga IVA-patienter tar vägen - COVID-patienterna ligger ju på alla. Vidare så kan man konstatera att det är svårt att skriva in nya IVA-patienter om det är fullbelagt - apropå kommentarer om att nya IVA-fall minskar i statistiken.

Så jag hoppas älvsjö snart är klar. Sedan förmodar jag att stockholm även har möjlighet att skicka vissa IVA-fall till regioner som inte har fullbelagt.

Jag vet faktiskt inte hur dom skall lösa det här. Säkert börjar man distribuera patienter till närliggande regioner men det funkar bara ett kort tag. Jag vet heller inte varför Tegnell går ut och säger att antalet minskar på IVA och därmed någonstans invaggar folket i en trygghet. Faktum är just detta, platserna börjar ta slut, siffrorna går inte ihop och snart börjar det bli fullt.
Citera
Medlem
Kissdroppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Är du forskare inom fetma? Om inte så tycker jag att du ska acceptera deras slutsatser.
Du är efterbliven som fortfarande inte fattar varför man inte kan utmäta en populations övervikt, baserat på endast BMI - trots att du fått förklarat för dig varför!

Jösses..

Och du har rösträtt. Skrämmande.
Citera
2020-03-29, 22:03
Medlem
mrtassles avatar
Citat:
c19.se

Alla kurvor sticker iväg. Utom dödligheten.

Några kommentarer?
100 döda i sverige på senaste 7 dagar.
Och då är inte dödsfall i hemmet inräknade utan bara döda på sjukhus.
Ca samma utveckling som resterande Europa under första 100 döda i länderna.
Citera
2020-03-29, 22:03
Medlem
sannes avatar
Redan när det pågick i Kina kunde i Socialstyrelsen (regionerna) inte hjälpa till med skyddsamaterial (efter rop ifrån Kina), eftersom vi inte hade några lager av skyddsmaterial. I samband med EU samordningen hade Socialstyrelsen redan då identifierat att det fanns ingenting som Sverige kunde hjälpa till med.

Redan i januari 2020, visste alltså Socialstyrelsen att vi hade små lager av skyddsmaterial, och ändå slog man inte larm eller engagerade uppköpare.
Senare kunde man se att EUs regler inte gällde då vissa länder inom EU hade exportstopp, då man hade lagt en beställning ifrån Tyskland.

https://www.svtplay.se/video/25934436/agenda/agenda-29-mars-21-15
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in