2020-03-30, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Detta är ytterligare ett indicium för att viruset spreds på ett annat sätt än från denna djurmarknad. Myndigheterna i Kina vet att viruset kom från en annan källa, det är därför som de inte tror att djurmarknaderna är något problem. Jag tror fortfarande att den troligaste källan är viruslabbet i Wuhan.

Men tänk på detta. OM det nu vore så att viruset kom från labbet från Wuhan, men myndigheterna vill låtsas som om det kom från våtmarknaden precis som SARS - varför i hel..te tillåts då våtmarknaderna igen?

De stängde ju ner och förbjöd våtmarknaderna efter SARS. Och nu stängdes de igen efter Corona.

Bara genom att låtsas ngt och sen gå emot det man själv har låtsats har de ju undergrävt all trovärdighet.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Om alla hade ansiktsmasker,

skulle vi kunna gå till jobbet, handla och va nästan helt som vanligt,

förr eller senare kommer de ledande på att det blir billigare att massproducera andningsmasker så de ekonomiska hjulen kan fortsätta snurra,

än att folk ska stanna hemma och ekonomin står still,

Ansiktsmasker hjälper inte om man delar toalett på arbetsplatsen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Dödsfallen i Italien är underdrivna. Det dör tre gånger så många som rapporteras, men de dör utanför sjukhusen (på ålderdomshem, i hemmet osv) så de räknas inte in i statistiken.

Jag läste också om detta under helgen att de bara skulle ha registrerat de fall som inträffat på sjukhus?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Ja..

EU kostar extrema summor per år och det finns tiotusentals högavlönade byråkrater och vi minns väl alla de roliga historierna om hur dom hade regler för hur böjd en banan får vara och hur grön en gurka får vara.

sen när det blir allvar och det är dags för dom att leda.. INGENTING.

Dom har inga krislager att distribuera inga krismyndigheter att aktivera, ingen koordination.. ingenting.

Det är min klara uppfattning att regeringar och myndigheter i hela EU + EU länge ägnat sig åt att styra hur folk lever sina liv och byggt sina organisationer kring att bestämma över trivialiteter snarare än att förbereda för det värsta men hoppas på det bästa. Dom har struntat i sina kärnuppgifter helt enkelt.

Detta scenario är inte troligt, bara ett exempel, men betänk hur skitdåligt EU skulle agera om Ryssland valde fullskalig invasion, det skulle bli 1939 all over again trots att EU skapades just för att förhindra detta..
Ett scenario är att Europa, den dag USA vänder sig inåt för att lösa sina egna paradoxer och kriser, kommer att vända sig mot Ryssland för att få igång ett samarbete. EU + Ryssland skulle bli självförsörjande på i stort sett alla områden. Något som är USA:s mardröm, naturligtvis.
Citera
2020-03-30, 10:23
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Vad tror ni om detta:
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/urnorna-i-wuhan-kan-visa-det-verkliga-dodsantalet-/

Vet att krematorierna gick dygnet runt sedan januari (står även i början av denna tråd)
Inte omöjligt att det är 25.000 döda och inte 2500...

Svårt att säga.
Den kinesiska ledningen kan mycket väl ha mörkat siffrorna. De vill nog gärna få ned antalet, även andra länder "glömmer" säkert gärna att räkna ett och annat offer.
Samtidigt så vill gärna Kinas fiender och folk fientliga till ledningen där dra på och påstå att dödstalen är enorma.
Jag är alltid tveksam till det som påstås om länder som bl.a. Kina, Ryssland, Iran, Kuba, Nordkorea.
Vad som är sant... Beror på vem man frågar.
Citera
2020-03-30, 10:24
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Jag bär gärna en andningsmask av god kvalité som det står Made In China på,

skicka era till mig

Finns även 3M gjorda i Storbritannien, så det finns alternativ.
Citera
2020-03-30, 10:25
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Enligt den här snubben finns kapacitet.

Mats Eriksson (Docent i Anestesi & Intensivvård)
@uppsalamats
·
17h
Kapacitet för omfattande testning av C19 finns och är redo att användas.

SVA är sedan mer än en vecka redo att omededelbart köra analyser på sitt laboratorium och hantera masstestning, exempelvis personal inom sjukvård. SVA har mycket hög kapacitet (http://sva.se).

Jag hittade inte tweeten.
Länken som du la upp ledde inte till något om testkapacitet.

Däremot framgår det att Mats Eriksson stöder Ulf Kristersson.

Har du en länk som leder till den text som du skrev?

Citera
2020-03-30, 10:25
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Jag tror (iofs gissar och spekulerar, men detta är ju ett debattforum) att det varit en ideologi på FHM att man skall lugna ned folk och undvika att sprida "panik". Och så låser man fast sig i den tanken som något slags universalrecept, trots att det också finns lägen där man tvärtom faktiskt behöver "skrämma upp" folk för att få dem att inse allvaret i en situation.

Jag tycker Tegnells uppmuntrande ord om folks skidresor till Alperna är ett bra exempel. Det skrevs då om att ryktet gick om virussmitta och att en del resenärer var oroliga och undrade om de skulle avboka. Tegnell tyckte det var bra att folk åkte. Ponera att han istället hade sagt att visst kan man avboka om man känner sig orolig, och att trots allt vet vi inte än ifall det ligger något i ryktena om smittspridning, så den som känner att man vill ta det säkra före det osäkra kan ju göra det. Hade det verkligen uppstått "panik" av ett sådant, lite mer försiktigt uttalande?

Känns snarare som att FHM har panik av rädsla för att folk skall få panik. Personligen tror jag det är ganska ovanligt att folk drabbas av panik ifall de informeras om risker och faror. Och även om de skulle få panik, så är det väl väldigt sällan det ger några förödande konsekvenser. Lite som allt man skrivit om hamstring. Har folks hamstrande av toapapper verkligen fått samhällsordningen att braka ihop och skapat något slags ohanterligt kaos?

Jag tror du har rätt i det mesta och uppfattar det lite på samma sätt. Det finns en viss ironi i det hela då jag uppfattar FHM som några som har drabbats av panik - samtidigt som man försöker hålla folket lugna. Jag tänker också att vi behöver möta upp allvaret och arbeta utifrån dessa givna fakta. Inte drabbas av panik, men, utan relevant data och adekvata åtgärder kommer vi ändå hamna i ett tillstånd av panik.
Citera
2020-03-30, 10:26
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Vad hände den 28e... Och kan dödssiffran verkligen stämma på ”worldometers” för Sverige? Stämmer den med andra källor? Den sticker definitivt ut... 0 dödsfall. Från 28 dödsfall dagen innan.

Och med risk för att väcka foliehattar så syftar även ”vad hände” på att uppdateringen inte fungerade som vanligt just den dagen. Varför ska sådant ”alltid” hända just när siffrorna plötsligt avviker så mycket ;-) Jag vill dock gärna ha en mer rimlig förklaring och framförallt dubbelkolla så det inte bara är Worldometers som har fel uppgift.

Vad jag menar med ”inte fungerade”: Jag har följt statistiken närmast dagligen i två-tre veckor. Sveriges siffror har varit väldigt punktliga innan och det har aldrig varit några fördröjningar vad jag har sett (Italiens siffror har haft mest fördröjningar)

Men just den dagen som det nu står 0 dödsfall så kom först ingen uppdatering alls, på sidan där som samlar alla länder. Kom ingen uppdatering på hela dagen här tror jag: https://www.worldometers.info/coronavirus/

På själva statistiksidan där med bara Sverige så var det inte heller uppdaterat dagen därpå under ”daily deaths”: https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/

Först idag har den uppdaterats, två dagar senare. Alternativt efter att jag kollade igår kväll. Till 0 som sagt, vilket isåfall är första dagen utan dödsfall sedan 12 mars. Första under 13 dödsfall sedan 24 mars. Osv.

Inte omöjligt, men oväntat, och en ovanligt stor nedgång. Blir likväl lite nyfiken på varför siffrorna krånglade just den dagen av alla dagar.

Från FHM: "Statistiken sammanställs dagligen med anmälningar inkomna fram till kl 11.30 samma dag. Innevarande dags antal är därför ofullständigt och blir komplett först följande dag."
Citera
2020-03-30, 10:26
Medlem
Robocraps avatar
Vidrigt hur kvällstidningarna profiterar på folks oro..

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/de-unga-som-har-dott-av-coronaviruset-i-varlden/

Premium artikel..

Citera
2020-03-30, 10:27
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Svårt att säga.
Den kinesiska ledningen kan mycket väl ha mörkat siffrorna. De vill nog gärna få ned antalet, även andra länder "glömmer" säkert gärna att räkna ett och annat offer.
Samtidigt så vill gärna Kinas fiender och folk fientliga till ledningen där dra på och påstå att dödstalen är enorma.
Jag är alltid tveksam till det som påstås om länder som bl.a. Kina, Ryssland, Iran, Kuba, Nordkorea.
Vad som är sant... Beror på vem man frågar.
Men att de gång på gång överbevisas för att ha ljugit, det ställer du dig inte tveksam till?
Citera
2020-03-30, 10:27
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Behöver du fråga vad jag anser om det? Kan inte finnas en enda västerlänning som tycker att det är bra. Men jag funderar mycket på kineserna. Är det en mindre grupp, som tycker att det är häftigt att gå på de här marknaderna och smaka på det här "exotiska" köttet? Eller är det allmänt och normalt i hela befolkningen?

Jag tror att det är en viss grupp kineser som gör det. Men att det är en ganska stor subgrupp som gör det. Ungefär som att en stor andel svenskar gillar att åka skidor i fjällen. Dessa djurmarknader är ganska accepterade i Kina, även efter det som skett, tyvärr..

Men långt ifrån alla kineser deltar i kommersen kring de här "exotiska" djurköttsmarknadena. Det är ju bra åtminstone.

Känner du någon som fått Corona förresten. Vi har en kvinna i släkten som fått. Men hon är nu helt frisk, och ingen annan är sjuk. Puh, tack för det! 😅
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in