2020-03-30, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Teorin om en labbläcka, medveten eller genom olyckshändelse, är ändå värd att ha men i beräkningen.

Ett atomkrig vore förödande för alla skulle släppa loss sina arsenaler, jorden dör. Men en viruspandemi långt värre än den vi nu ser kan skörda 50% av jordens befolkning och lamslå samhällen. Vem ska man anklaga? Hur ska man svara det land som väldigt snabb erbjuder sig leverera ett vaccin till de vänligt sinnade staterna när de själv försett sig. Ska man misstänka dem för att ha orsakat det?

Ett storskaligt test precis så oförberett som nu, väcker inte misstankar. Kan vara värt ett begränsat kaos i det egna landet. Ett krig är ju ändå ett ännu större kaos hela ekonomin måste då ställas om.

Ja, alla troliga scenarion ska såklart vara med i beräkningen tills dess att den verkliga sanningen uppdagats.
Citera
2020-03-30, 10:17
Medlem
Någon som har koll på om det är x-tra presskonf. förutom den vanliga vid 14?
Citera
2020-03-30, 10:18
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Suck, man måste vara totalt ignorant om man påstår att Italien hade haft det bättre utan lockdown. Ja, visst, bättre ur scifi-perspektiv då det hade blivit rena apokalypsen.
De skulle kanske inte kört kampanjen "krama en coronasmittad kines för att bevisa att du inte är en fördomsfull rasist"?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beethovania
Precis, man får göra det lilla man kan. Jag kommer aktivt se till att undvika allt som har med Kina att göra. I den mån det går, tyvärr är det omöjligt att undvika helt. Det lär ju inte förändra något, men jag kan personligen känna mig nöjd med att inte stötta ett land som har både en syn på människor såväl som på djur som är fruktansvärd.

Inga turister borde åka till detta vidriga land. Inget samarbete med universiteten. Undvik allt kinesiskt så gott det går och utöva påtryckningar att svenska företag INTE ska samarbeta med Kina i framtiden. Det måste gå att hitta reservdelar i andra delar av världen..

Kinas sätt att pissa på oss genom att öppna dessa marknader så fort de har fått sitt egna folk någorlunda på fötterna igen är så absurt och äckligt och vidrigt och icke hänsynstagande att de förtjänar inget annat än förakt.

Deras attityd tycks vara precis densamma som den f.d. Svenska Akademieledamöten Göran Malmqvist som ville krossa sin kritiker LiLi som en lus..

"Jag ska krossa honom som man krossar en lus".

Precis den attityden ska vi ha. Om alla samarbetar - och ger sitt stöd åt Trump i DETTA ärende - då ska vi krossa Kina och dess ledare så att den svenska ambassaden får be om ursäkt på sina bara knän..l
Citera
Medlem
Jinglers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
En 1.76 lång man som väger 90 kg har inget att frukta då..?

Du har ett BMI på 29,1 och är överviktig på gränsen till fetma så du är i riskzonen.

BMI 25 – 29,9: ÖVERVIKT
Du har övervikt vilket innebär att du enligt BMI väger mer än du mår bra av. Övervikt mellan BMI 25 och 27 kan innebära en måttlig ökning av risken för ohälsa. Men om du rör dig regelbundet och har god kondition är risken för sjukdomar mycket lägre än om du inte rör dig så mycket.
Från BMI 27 ökar riskerna betydligt för högt blodtryck, förhöjda blodfetter och diabetes typ 2.
Citera
2020-03-30, 10:19
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
[b]Anders Tegnell är en farlig man som aldrig någonsin kommer att ändra sig om sin strategi. Han har en helt egen agenda, det är tydligt. Han är högst ansvarig för detta projekt. Johan Carlson stöttar fortfarande sin gamle vän. Vi vet vad han kommer att säga efteråt när detta gått överstyr:

- Absolut oväntat. Ingen kunde ana detta.
Samtidigt så är det troligt att dom kommer skylla på svenskarna "folket följde inte våra rekommendationer i den utsträckning som behövdes"
En sak är säker om allt går fel, ingen av de ansvariga kommer hängas!
Citera
2020-03-30, 10:19
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Vet du vad det är för processer och rutiner som sinkar provtagning?

Island har testa fler än något annat land, som andel i befolkningen, tack vara ett företag som sysslade men DNA tester före krisen De har personal de har skyddsutrustning och tydligen de kemikalier man skyller på att vi har brist på.

Vi måste lära av det här och se till att vi kan tillverka allt vi behöver själva.
Citera
2020-03-30, 10:20
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Ja, när det kinesiska styret nu gick ut och sa att sådana marknader inte hör hemma i ett modernt land så trodde jag faktiskt att de nu skulle vara stängda för gott.
Hemskt för djuren, de vet att det sprider smitta över hela världen och det ger landet enormt dålig publicitet, vilket Kina som satsar så hårt på handel borde fatta missgynnar dem mycket. Därför förstår jag inte att de öppnar dem.

Arrogans..

Finns även tecken på att de skiter i sina (små) miljömål :

Kina hade redan delvis innan coronakrisen beslutat att öka mängden kolkraftverk. Landet har avvecklat de klimatmål som det satt upp under de senaste två åren.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/03/29/utslappen-minskar-kraftigt-men-ar-coronaviruset-bra-for-klimatet-tvartom-menar

Skrivs inte många ord om det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Och jo, om detta inte är en uppenbar lögn så vet jag inte vad. Det finns tydliga motiv - vilket jag nästan har förståelse för - likt dämpa panik och ge ett sken av stabilitet. Detta är tyvärr inte rätt väg och gå, det behövs korrekt data och en korrekt tillämpning kring och av data.
Jag tror (iofs gissar och spekulerar, men detta är ju ett debattforum) att det varit en ideologi på FHM att man skall lugna ned folk och undvika att sprida "panik". Och så låser man fast sig i den tanken som något slags universalrecept, trots att det också finns lägen där man tvärtom faktiskt behöver "skrämma upp" folk för att få dem att inse allvaret i en situation.

Jag tycker Tegnells uppmuntrande ord om folks skidresor till Alperna är ett bra exempel. Det skrevs då om att ryktet gick om virussmitta och att en del resenärer var oroliga och undrade om de skulle avboka. Tegnell tyckte det var bra att folk åkte. Ponera att han istället hade sagt att visst kan man avboka om man känner sig orolig, och att trots allt vet vi inte än ifall det ligger något i ryktena om smittspridning, så den som känner att man vill ta det säkra före det osäkra kan ju göra det. Hade det verkligen uppstått "panik" av ett sådant, lite mer försiktigt uttalande?

Känns snarare som att FHM har panik av rädsla för att folk skall få panik. Personligen tror jag det är ganska ovanligt att folk drabbas av panik ifall de informeras om risker och faror. Och även om de skulle få panik, så är det väl väldigt sällan det ger några förödande konsekvenser. Lite som allt man skrivit om hamstring. Har folks hamstrande av toapapper verkligen fått samhällsordningen att braka ihop och skapat något slags ohanterligt kaos?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Typiskt för sydeuropéer är väl just att de inte revolterar? Franco kunde styra landet med järnhand i 40 år utan minsta revolt. Att italienarna ska gå ut på gator och torg och kräva ändring är väl ungefär lika sannolikt som att Donald Trump ska konvertera till islam?

Säg det till dom döda italienska fångarna
https://www.businessinsider.com/deadly-prison-riots-in-italy-in-response-to-coronavirus-measures-2020-3

och maffian som förbereder lite gammal hederlig plundring och kaosande
https://thesaxon.org/it-became-known-about-the-plans-of-the-mafia-to-organize-riots-in-italy-due-to-coronavirus/16360/
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriper
Jag ska försöka undvika "made in China" så mycket som möjligt.

Vill inte stödja detta sjuka land.

Jag bär gärna en andningsmask av god kvalité som det står Made In China på,

skicka era till mig
Citera
2020-03-30, 10:21
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Typiskt för sydeuropéer är väl just att de inte revolterar? Franco kunde styra landet med järnhand i 40 år utan minsta revolt. Att italienarna ska gå ut på gator och torg och kräva ändring är väl ungefär lika sannolikt som att Donald Trump ska konvertera till islam?
Hmmm ...
Franska bönder brukar man ju här referera till när man tycker svenskar är mesiga.
Franco var en diktator som styrde sitt land med hjälp av militär och säkerhetstjänst.
Inte omöjligt att italienarna tröttnar och går man ur huse - men det skulle ju kunna gälla för vilka som helst (utom möjligtvis svenskar, då ... ).

I vilket fall har inte jag hört om nån revolt därnere.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in