2020-03-29, 21:58
Medlem
Hur kommer det sig att Spanien är så mycket värre drabbat än andra länder? Dom kommer ju passera Italien när som helst känns det som.
Citera
Medlem
joh80s avatar
SVERIGE/FINLAND. Gränspolis vädjar till svenska fritidsboende på Åland att sluta försöka ta sig dit, rapporterar Dagens Nyheter. Den senaste tiden har turister och utländska personer med fritidsbostäder i Finland vållat bekymmer på Åland när de försökt ta sig dit. Myndigheterna vill nu uppmana svenskar att hålla koll på vilka regler som gäller.
– Vi har utmaningar med att föra fram det här till allmänheten. I dag har vi haft ett fall där vi tyvärr avvisat en svensk medborgare som kom med färjan till Mariehamn, säger stationschefen Kim Westman till DN.

varför fattar folk inte att de ska stanna hemma!? Vi kommer ju aldrig att få stopp på detta för en stor massa verkar ju inte förstå allvaret i det hela.
Citera
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Att de ljuger om antalet döda är faktiskt ett påstående som helt saknar relevans och bara bidrar till att smutsa ned debatten.
Om era sifffror inte bekräftas är det lögn, om era siffror bekräftas är det ett bevis på att ni har rätt.
Med andra ord totalt meningslöst diskutera med fen typ av personer.

Bäst röda idiot.

Om smittade sticker iväg men inte dödligheten så är Sverige världsunikt.
Citera
2020-03-29, 21:59
Medlem
Madagascars avatar
IVA på stockholm är fullbelagt med COVID-patienter.

92 COVID-patienter ligger på IVA i Region Stockholm:
https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/03/29-mars-lagesrapport-om-arbetet-med-det-nya-coronaviruset/, idag

Stockholm har bara 90 IVA-platser:
https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2020/03/17/intensivvardsplatserna-ska-snabbt-bli-fler/, 17/3

Nu har man nog skakat fram några fler platser och ytterligare fler blir det väl när älvsjömässan snurrar. Men redan nu kan man ju fundera på var övriga IVA-patienter tar vägen - COVID-patienterna ligger ju på alla. Vidare så kan man konstatera att det är svårt att skriva in nya IVA-patienter om det är fullbelagt - apropå kommentarer om att nya IVA-fall minskar i statistiken.

Så jag hoppas älvsjö snart är klar. Sedan förmodar jag att stockholm även har möjlighet att skicka vissa IVA-fall till regioner som inte har fullbelagt.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman
Sen att han säger "går lite igång på det här med epidemin"

Är inte det ganska äckligt och perverst, för att inte säga psykopstiskt?
Vilket svin han är.
Kul för folk att läsa att han "går igång på när folk dör" när de kanske precis förlorat sin närstående.

Sjuk värld vi lever i. Att ingen grillar idioten offentligt!?

Finns inga riktiga reportrar inom msm och fri nätmedia avfärdas som rasister.

Fast ja, det är hemskt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman
Sen att han säger "går lite igång på det här med epidemin"

Är inte det ganska äckligt och perverst, för att inte säga psykopstiskt?
Vilket svin han är.
Kul för folk att läsa att han "går igång på när folk dör" när de kanske precis förlorat sin närstående.

Sjuk värld vi lever i. Att ingen grillar idioten offentligt!?

Bra att han är ärlig. Vi behöver inte mer godhetsknarkande och floskler i Sverige.

Bara att hoppas att den realistiska tonen fortsätter att vara rådande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 235711
Är det verkligen så i vissa butiker i Sverige nu? Vad skönt att höra. Där jag bor uppför sig alla precis som vanligt i butikerna och ingen använder handskar. Alla tar utan att tveka i alla stålhandtag med bara händer och jag har inte sett någon handsprit. Jag brukar gå med en buff som jag drar upp över mun och näsa när jag handlar så det ger ett visst skydd. Övriga kunder i butiken verka tycka jag är konstigt och dum, för det viktigaste är ju att inte vara märkvärdig...
Jag ser dessvärre inte att det är någon högre ökning på hygienen i mina lokala matbutiker vilket kan kännas lite märkligt.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Är du ny här? Det här har vi dragit minst hundra gånger i tråden men säger igen:

Karantän är inte för att bli av med skiten, det är för att sakta ner smittan.

Ekonomiska förluster ska ställas mot antal liv ett land kan offra. Sverige är tydligen beredd att offra många.

Det är ekonomisk kollaps det handlar om, inte endast förluster, och det skulle innehålla ett otal förlorade liv.
Citera
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apropos
Jag vet att du har rätt. Det är dock tyvärr enklare för människor att komma med bortförklaringar och skifta fokus till andra åtgärder, så att man slipper ta itu med sina beroenden.
Varför är köttindustrin orsak till ett virus från fladdermus - överfört till människa via orm eller myrkott?
Citera
2020-03-29, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Fetar det den här gången också.

Vilket land skulle det vara?

Sverige.

Frågor på det?
Relaterat till ursprungsinlägget jag besvarade.
Citera
Medlem
En stor fördel med att inte ta prover skulle kunna vara att folk generellt agerar mer försiktigt. Man tvingas till eget ansvar för hur man rör sig i samhället.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
IVA på stockholm är fullbelagt med COVID-patienter.

92 COVID-patienter ligger på IVA i Region Stockholm:
https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/03/29-mars-lagesrapport-om-arbetet-med-det-nya-coronaviruset/, idag

Stockholm har bara 90 IVA-platser:
https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2020/03/17/intensivvardsplatserna-ska-snabbt-bli-fler/, 17/3

Nu har man nog skakat fram några fler platser och ytterligare fler blir det väl när älvsjömässan snurrar. Men redan nu kan man ju fundera på var övriga IVA-patienter tar vägen - COVID-patienterna ligger ju på alla. Vidare så kan man konstatera att det är svårt att skriva in nya IVA-patienter om det är fullbelagt - apropå kommentarer om att nya IVA-fall minskar i statistiken.

Så jag hoppas älvsjö snart är klar. Sedan förmodar jag att stockholm även har möjlighet att skicka vissa IVA-fall till regioner som inte har fullbelagt.
Vad jag har hört så har man ordnat 50'st nya IVA platser även om det känns på tok för lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in