2020-03-30, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Enligt den här snubben finns kapacitet.

Mats Eriksson (Docent i Anestesi & Intensivvård)
@uppsalamats
·
17h
Kapacitet för omfattande testning av C19 finns och är redo att användas.

SVA är sedan mer än en vecka redo att omededelbart köra analyser på sitt laboratorium och hantera masstestning, exempelvis personal inom sjukvård. SVA har mycket hög kapacitet (http://sva.se).

Det är dock inte analyserna som är begränsande, utan alla andra processer kring provtagning och provsvarsrutiner.
Citera
2020-03-30, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Vad tror ni om detta:
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/urnorna-i-wuhan-kan-visa-det-verkliga-dodsantalet-/

Vet att krematorierna gick dygnet runt sedan januari (står även i början av denna tråd)
Inte omöjligt att det är 25.000 döda och inte 2500...
Enligt mig..inte omöjligt med ännu fler.
Citera
2020-03-30, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
https://www.yenisafak.com/en/video-gallery/Hayvanlar%20Alemi/snakes-dogs-and-bats-inside-a-chinese-animal-market-2203281

Här mina vänner får ni se hur det ser ut på en djurmarknad i Wuhan. Fullt av döda hundar, grillade fladdermöss på lollipop-pinnar och ormar. Det är så vidrigt och detta måste upphöra.

Satan va vidrigt
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Vi borde ha typ dubbelt med döda då de har halva befolkningen. Om deras kraftiga åtgärder ger samma resultat som de svenska mer rimliga åtgärderna är det nog deras politiker som bör fundera över vad de gjort och vad de kunnat göra annorlunda.
Det är inte så svårt detta:
Många smittade på kort tid= haveri i vården= fler döda

Få smittade= inget haveri= få döda.

Få smittade, oavsett lagstiftning,= minskad omsättning för de flesta företag eftersom människor isf ägnar sig åt smittbekämpning oavsett om så sker på eget bevåg eller genom lagstiftning.

Shoppa/fika/öla/res som vanligt= kraftig smittspridning= många döda.

Har inte ungefär ALLA förklarat detta mycket pedagogiskt? Alla utom AT då, han är inte direkt pedagog. Det hela borde dock inteens behöva förklaras, även barn kan begripa det.
Citera
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om fördubbling tidigare var varje dag, och nu varannan dag så är det en minskning, hur ser det ut?

Jag vet ej, därför frågar jag.
Jag bryter in här och säger så här: ännu så länge så är det vanskligt att följa siffror dag för dag - slumpen spelar en viss roll hur många som dör och olika distrikt rapporterar olika snabbt. Det intressanta är hur det ser ut på veckobasis. Om det ökar eller minskar(antalet smittade per vecka) tre veckor i rad så kan man se en tydlig tendens.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Så utan lockdown hade de varit mindre ”rökta” ..?

Ja och nej, dom får inte ned sjuktalen, ekonomin har tvärnitat och befolkningen gör nu en gammal hederlig sydeuropeisk revolt.

Hade dom inte agerat i panik och gjort en full lockdown hade fler varit sjuka och döda men man hade sluppit den sociala oron som nu kommer.

dom fick panik gissar jag när panikslagna sjukhusdirektörer började ringa klockan 2 på morgonen.

Därmed inte sagt att Tegnell gör rätt för han valde att inte göra någonting för att få flockimmunitet snabbt och sitta i media och bromsa alla initiativ till social distansing.

Det är ganska klart att det finns en medelväg här att gå,
-gör som Sydkorea och Japan tidigt.
-skydda riskgrupper.
-låt de som kan vara hemma och jobba
-låt de som vill hålla sina barn hemma
Citera
2020-03-30, 10:11
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ann-Chis
Detta är väl inte bekräftat ännu?

Däremot är har det forskats fram att myrkott/pangolins har coronavirus som till 99% stämmer in på covid-19. Alltså kan covid-19 härstammats från detta djur (som bland många djur sålts på wet markets i Kina, däribland Wuhan).

Detta stackars djur som är utrotningshotat smugglas världen över för konsumption (pga vidskepligheter). Så viruset kan väl ha startat någon annan stans i världen?

https://www.afrik21.africa/en/africa-covid-19-gives-pangolin-a-break-from-extinction/
[url]https://www.worldwildlife.org/species/pangolin/URL]
https://www.google.com/amp/s/api.nat...pments-growing[

Teorin om en labbläcka, medveten eller genom olyckshändelse, är ändå värd att ha men i beräkningen.

Ett atomkrig vore förödande för alla skulle släppa loss sina arsenaler, jorden dör. Men en viruspandemi långt värre än den vi nu ser kan skörda 50% av jordens befolkning och lamslå samhällen. Vem ska man anklaga? Hur ska man svara det land som väldigt snabb erbjuder sig leverera ett vaccin till de vänligt sinnade staterna när de själv försett sig. Ska man misstänka dem för att ha orsakat det?

Ett storskaligt test precis så oförberett som nu, väcker inte misstankar. Kan vara värt ett begränsat kaos i det egna landet. Ett krig är ju ändå ett ännu större kaos hela ekonomin måste då ställas om.

Svenska staten ska kanske tänka om att vi behöver en stor beredskap för nästa pandemi. Vi behöver lager, vi behöver kunna producera själva precis som vi kunde under kalla kriget. Det kalla kriget är inte över bara för att det förefaller varmt det är bara mer dolt.
Senast redigerad av Gefundenes F 2020-03-30 kl. 10:15.
Citera
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Enligt mig..inte omöjligt med ännu fler.
Jag litar inte heller på de Svenska siffrorna, men tror vi kommer kunna räkna överdödligheten i efterhand. Politikerna kommer skylla den på ekonomin förstås och den globala depressionen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det är dock inte analyserna som är begränsande, utan alla andra processer kring provtagning och provsvarsrutiner.

Vet du vad det är för processer och rutiner som sinkar provtagning?
Citera
2020-03-30, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det är fortfarande inte samma sak som att den är luftburen.
Och det var ju därför jag skrev "nej".
Citera
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Ja, även om det inte skulle vara den egentliga smittkällan..måste det här vidriga förbjudas!

"För att förbjuda människor att äta ormar och döda hundar" måste fattigdomen minska. Varför tror du att människor i Kina äter döda hundar, ormar eller fladdermus?
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Usch, detta är jag emot. Jag tycker detta visar prov på aningen dålig respekt från kineserna faktiskt. De vet ju hur hårt ekonomierna i väst och övriga världen har drabbats pga Corona. Att de inte bekymrar sig mer över att eventuellt upprepa en pandemi med sina djurköttsmarknader, tycker jag är oroväckande faktiskt.

Vad anser du om detta?

Behöver du fråga vad jag anser om det? Kan inte finnas en enda västerlänning som tycker att det är bra. Men jag funderar mycket på kineserna. Är det en mindre grupp, som tycker att det är häftigt att gå på de här marknaderna och smaka på det här "exotiska" köttet? Eller är det allmänt och normalt i hela befolkningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in