2020-03-30, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Jag kan jobba hemma men jag får inte för min chef, han säger att det är "orättvist" då alla på företaget inte kan jobba hemma. Ungefär som om att jag vill jobba hemma för skojs skull....

Fegt av din chef att inte våga ta den "eventuella" diskussionen.
Borde bara vara för honom att motivera med att det är bra för alla med glesare kontor.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thure10
Skulle nog säga med övriga norden.
Det har vi ju redan passerat.
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Om alla hade ansiktsmasker,

skulle vi kunna gå till jobbet, handla och va nästan helt som vanligt,

förr eller senare kommer de ledande på att det blir billigare att massproducera andningsmasker så de ekonomiska hjulen kan fortsätta snurra,

än att folk ska stanna hemma och ekonomin står still,

Vad för sorts masker?
Citera
2020-03-30, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Tycker snarare att Sverige framstår som ett av få länder som inte totalt tappat huvudet och låtit rädslan trigga igång irrationellt beteende.

Att skapa en en övergripande struktur och hårda regler när ett nytt virus visar sig vara extremt smittsamt och oberäkneligt, det är rationellt. Som det är nu chansar Sverige hejvilt, och rider antagligen på andra länders hårda strategier. Vi har ingen aning om vad som hänt om alla länder låtit seglen fladdra löst som våra ... Vilken nytta har vi tex av Danmarks lockdown? Det får vi aldrig veta.
Citera
2020-03-30, 09:29
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
“ Sjukvårdsbehovet i Stockholm ökar snabbt dag för dag, säger Björn Eriksson, hälso- och sjukvårdsdirektör i region Stockholm, till SR Ekot.
- Vi ser också att intensivvårdsbehovet ökar dramatiskt, och det går snabbt nu.
Fortsatt ligger dock vården steget före viruset, säger Björn Eriksson.“

Källa TT
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det har vi ju redan passerat.
Kom tillbaka om ett år.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Flockimmunitet är en teoretisk modell som FHM valt att testa, Agnes Wold och Anders Tegnell har ju synts mest i media. Holland och UK valde också den metoden men UK drog sig ur.

Sverige, Holland och UK har minst antal intensivvårdsplatser per capita i Europa...

Intressant. Det innebär att denna "strategi" med flockimmunitet har man valt sedan länge. Sverige Nederländerna och UK har tyckt att de var smarta. Försök inte att stoppa en pandemi utan låt den spridas så blir det billigare och dessutom så får man"flockimmunitet" på köpet.

Att Sverige har valt denna strategi är förmodligen anledningen till den extremt dåliga beredskapen och att man till och med har förstört lager av skyddsutrustning som har funnits.

Men Tegnell som kan vara arkitekten bakom detta i Sverige, kan inte erkänna att han har haft fel utan fortsätter att köra på samma spår in i kaklet. Det är som en religion och han är övertygad om att en dag skall det visa sig att han hade rätt.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Om alla hade ansiktsmasker,

skulle vi kunna gå till jobbet, handla och va nästan helt som vanligt,

förr eller senare kommer de ledande på att det blir billigare att massproducera andningsmasker så de ekonomiska hjulen kan fortsätta snurra,

än att folk ska stanna hemma och ekonomin står still,

Det har du rätt i. Vi får lära oss att skydda oss.
Citera
2020-03-30, 09:30
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GonerStoner
Till påsk är båtarna fullbokad till Gotland .
Hur fan tänker Stockholmare? Vi vill inte ha er här. Självgoda jävlar. Bästa är att ni är inte prioriterad i vården.

Hoppas verkligen båtarna slutar att gå så snart som möjligt.

Vi vill inte till Gotland heller, mest troligt är det äckliga gotlänningar som bor i Stockholm som vill hem till sina äckliga släktingar. TÄNK lite.
Citera
2020-03-30, 09:30
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuntSense
Hmm, jag svarar på detta:

Med:

Sen kommer du:

Så vad fan snackar du om?

Frågan är vad artiklarna menar med RISKFAKTOR i det här fallet.

Mitt svar är, övervikt och/eller rökning.

Förstår inte var ditt svar har en plats i detta?
Bli inte så upprörd nu. En allmän upplysning bara. Vissa tycks tro att unga personer är helt skyddade och inte kan dö av detta virus, bara de inte har några "riskfaktorer", men så är det inte. Det kan hända, även om det är ovanligt.

Och vad spelar det för roll vilka riskfaktorer det eventuellt var i dessa fall? Säger ju inget om riskerna på övergripande nivå ändå.
Citera
2020-03-30, 09:31
Medlem
Utvecklingen i antalet dödsoffer de sista tre dagarna jämfört med föregående tre:

200 Norge
165 UK
150 Ryssland
114 Marocko
108 Irland
90 Tyskland
86 Kanada
82 Danmark
75 Japan
61 USA
60 Belgien
59 Portugal
52 Holland
50 Schweiz, Finland, Kroatien, Ungern
47 Turkiet
37 Brasilien
32 Österrike
25 Rumänien
20 Italien, Grekland
19 Spanien
9 Frankrike
5 Sydkorea
+-0 Argentina
-4 Iran
-12 Israel
-14 Polen
-24 Kina
-30 Indien
-33 Australien
-34 Sverige
Citera
2020-03-30, 09:31
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Ja och? Det här ju bara gnäll om ett vaccin som inte finns. Hade SD föreslagit inköp av skyddsmasker till alla svenskar, desinfektionsteknik, tester med mera så hade jag kunnat ta ditt SD-vurm på allvar, men detta har ju ingenting med det här viruset att göra för det finns inget vaccin än och kommer inte att finnas på 12-18 månader. SD är precis lika dysfunktionellt och odugligt som SDs sju systerpartier.
OM du hade läst frågan till socialministern så skulle du sett att man även ställde frågan om Sveriges sjukvård var tillräckligt rustad inför en pandemi!? Det du kallar för gnäll, är SD´s oro över brister i Svensk medicinhantering och den negativa påföljd det blir för svenskarna (inklusive dig).
Frågan om hur sjukvården står rustad inför en pandemi togs även upp i riksdagen. Feb 7, 2020
Du kan kasta hur mycket skit du vill på SD men faktum kvarstår, SD är det parti som tagit upp frågan om Sverige klarar av en pandemi,och även ställt frågan om varför vi inte har några beredskapslager!?
Alla har rätt att tycka som dom vill, även om du verkar tro att jag röstar på SD så har du helt fel.
Jag tar upp den här informationen för den är viktig. Den är av vikt för att folk bör vilka som faktiskt varit förutseende och som tidigt påpekat brister som skulle kunna vara ödesdigra för svenskarna.
Att ett parti tidigt uttryckt sin oro på det här viset, och som resulterat i en mängd olika frågeställningar i olika områden när det gäller Sveriges beredskap inför en pandemi är unikt.
Det får mig inte att bli Sverigedemokrat men trots det är detta information som alla borde få.

Clara Aranda - kommer svensk sjukvård att klara av en pandemi?

"Vi har i dag en svår situation i svensk hälso- och sjukvård med lägst antal vårdplatser i Europa. När det gäller patienter med svårt smittsamma sjukdomar finns det dessutom just nu endast en högisoleringsenhet som är avsedd för ändamålet.

Den tuffa situationen inom svensk sjukvård är en oroande faktor i sammanhanget, framför allt när det handlar om ett ökat vårdbehov. Ett ökat tryck på vården skulle bli mycket svårt att hantera vid en allvarlig epidemi. Med anledning av den rådande situationen inom svensk hälso- och sjukvård skulle jag vilja få svar på om socialministern anser att Sverige står väl förberett om en allvarlig epidemi bryter ut."

KÄLLA.(Sverigedemokraterna.Youtube)(Se länk)
https://www.youtube.com/watch?v=K_jg_2bI7GY
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in