2020-03-30, 09:00
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Men det som sker nu är ändå scifi på hög nivå...

Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ja, verkligen.

Covid/corona blixtbelyser verkligen brister, hos politiker, vård, allmänheten osv

Våra sk ledare är inte gjorda för detta, men det finns några undantag.

Sverige är i princip rattlöst.

Nej, det är inte scifi -det är på riktigt, alltihop.

Och det bör hanteras som det det är, ett mycket smittsamt virus.

Det viktigaste är att vårdpersonalen har de skydd de behöver för att göra sitt arbete.
Citera
2020-03-30, 09:01
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Hörde en professor i p1 nu imorse, dom är tydligen i fas 2 kliniska tester så han trodde ca 3 mån till vaccin finns. Tillgängligt för alla vete fan. Men Tegnell har kontroll på läget o vi bör förlita oss på han.

Det låter ju fantastiskt om det skulle vara så. Vilket program var det? P1 sa du?
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Den skyddar bäraren också, men det är som vanligt inte så enkelt. En vanlig mask eller munskydd ger inte 100% skydd, men kanske 50 vilket i alla fall är stor skillnad.
Sedan beror det ju på vilken typ av mask det är, hur man har satt på masken och hur man tar av den. Man måste vara noggrann med att den sluter tätt när man sätter på den. När man tar av den så skall man bara ta i resårbanden och vara försiktig så att man inte smetar ut eventuella virus i ansiktet. Sedan skall man tvätta sig noga om händer och ansikte. Masken kastas om den är engångs, eller så kan man desinfektera den med alkohol eller UVC-ljus till exempel.

Om miljontals asiater kan hantera andningsmasker tror jag nog att svenskar klarar det också.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Allt snack från myndigehter, media och etablissemang om att det är "orättvist" att vissa får jobba hemma, därför ska ingen få göra det (även om de ändrade sig senare). Att "alla" barn minsann ska gå skolan för annars riskerar "svaga" grupper halka efter etc. Rättviseaspekter och politiska "hang ups" går före folkhälsan.

Jag kan jobba hemma men jag får inte för min chef, han säger att det är "orättvist" då alla på företaget inte kan jobba hemma. Ungefär som om att jag vill jobba hemma för skojs skull....
Citera
2020-03-30, 09:03
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)

Och jo, om detta inte är en uppenbar lögn så vet jag inte vad. Det finns tydliga motiv - vilket jag nästan har förståelse för - likt dämpa panik och ge ett sken av stabilitet. Detta är tyvärr inte rätt väg och gå, det behövs korrekt data och en korrekt tillämpning kring och av data.
Citera
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Tycker snarare att Sverige framstår som ett av få länder som inte totalt tappat huvudet och låtit rädslan trigga igång irrationellt beteende.

Det beror på att du är röd. Ni har skev verklighetsuppfattning. Ni skapar en verklighet ni vill ha. I detta fall anser ni att Sverige har lyckats bra. Det är er verklighet. Vår andras verklighet är totalt annorlunda.

Vi ser ett av världens sämsta ledarskap, management by idiots kanske man kan säga. Eller inte ens idioter, de gör ju inget alls. Står ju som förstenade och låter folket göra precis som de själva vill. Vill folket åka corona skidor? Klart att de skall få. Osv.

Vi lite mer normala, skulle sett lite mer action. Detta är vår största kris på 100 år, då skall vi inte fjollor på försvarsposten. Inte heller doktorn från helvetet, mannen som ljuger oftare än bagdad bob.

Vi vill ha sanningen och ledarskap.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TolerantSwine
Så att sätta landet i karantän är detsamma som irrationellt beteende? Annars får du ju förklara vilka beslut i utlandet som har varit irrationella.
Alla de länder där folk 1) uppmanats att nonchalera riskerna och t o m öka antalet barrundor och sedan i fas 2) stängt ner samhället fuillständigt även för barn har kombinerat två extremer som båda är lika farliga för folkhälsan.

När man kommer till extrema situationer som New York, Italien och Spanien så är karantän den enda möjliga vägen. Men det kommer att få ödesdigra följder för deras ekonomi, samhällsliv, politik och framtid öht.
Citera
2020-03-30, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Hörde en professor i p1 nu imorse, dom är tydligen i fas 2 kliniska tester så han trodde ca 3 mån till vaccin finns. Tillgängligt för alla vete fan. Men Tegnell har kontroll på läget o vi bör förlita oss på han.
3 månader t vaccin? Hahaha vad är de för optimister här.. Vi år år ifrån vaccin.
Citera
2020-03-30, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Om miljontals asiater kan hantera andningsmasker tror jag nog att svenskar klarar det också.

Ja exakt. Våra makthavare idiotförklarar ju svenska folket när man säger att de inte klarar av att använda ett munskydd. Men i och för sig så är ju asiater över lag intelligentare än Svenskar. Det skiljer ungefär 10 i IQ. Men de som jobbar inom vården är väl oftast inga Einstein och de kan man lära hur man tar på sig skydd.
Citera
2020-03-30, 09:06
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Det beror på att du är röd. Ni har skev verklighetsuppfattning. Ni skapar en verklighet ni vill ha. I detta fall anser ni att Sverige har lyckats bra. Det är er verklighet. Vår andras verklighet är totalt annorlunda.

Vi ser ett av världens sämsta ledarskap, management by idiots kanske man kan säga. Eller inte ens idioter, de gör ju inget alls. Står ju som förstenade och låter folket göra precis som de själva vill. Vill folket åka corona skidor? Klart att de skall få. Osv.

Vi lite mer normala, skulle sett lite mer action. Detta är vår största kris på 100 år, då skall vi inte fjollor på försvarsposten. Inte heller doktorn från helvetet, mannen som ljuger oftare än bagdad bob.

Artikel i Aftonbladet tysk minister klarade inte pressen av Coronakrisen,

de som arbetar med det här dagligen har en oerhörd press på sig,

så vi behöver vara rädda om dem,

både vårdpersonal och landets ledning i olika befattningar,
Citera
2020-03-30, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot

Att jag inte är nyliberal eller xenofobisk innebär inte att jag är "röd". Jag ger högern rätt när den förtjänar det och vänstern dito. När det gäller ödesfrågor som denna är det bra att lägga bort sitt AIK-Djurgårn-mindset.
Citera
2020-03-30, 09:07
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Det var en diskussion igår gällande antal nyinlagda på IVA. Tegnell använde gårdagens data för att göra en poäng kring att det minskar. Följ gärna siffrorna under dagen. 27mars har fått 4st nya inläggningar sen igår kväll. Dom andra staplarna följer säkerligen samma mönster när regionerna börjar rapportera in igen;

https://portal.icuregswe.org/siri/report/vtfstart-corona
När platserna är fulla lär väl staplarna stabiliseras. Hur många intensivvårdsplatser kan vi skaka fram tro?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in