2020-03-25, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andran
Förstår den infallsvinkeln och håller med om att det finns en hel del ryktesspridning i de olika forum som finns i ämnet, både när det gäller levande och avlidna.

Jag vill dock påstå att jag inte ägnat mig åt sådant: En fråga är en fråga, en spekulation är en spekulation. Ett påstående är dock något som ska kunna backas upp.

Därför: Ett skott gick av i lägenheten. Fragment av kulan har analyserats och kunde INTE knytas till Sveavägen.

Dock: Om en person avsiktligt avlossar ett skott i en lägenhet säger det något om en person. Är det rimligt att det var ett s.k. vådaskott, eller är det extremt ovanligt att en person som är kunnig begår ett sådant misstag?

Intressant enlig mig. Inte enligt dig.

Enligt CA sysslade han med vapenvård.

Enligt insatta, som exempelvis Dan Hörning på podcasten Palmemordet, är det helt omöjligt att en erfaren skytt inte ser till att vapnet är tomt i en sådan situation.

Hur den danske författaren vet att Palme var på TV när CA, möjligen, avlossade ett skott genom mottagaren vore bra om någon förklarade.
Citera
2020-03-25, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baphometboy
Enligt CA sysslade han med vapenvård.

Enligt insatta, som exempelvis Dan Hörning på podcasten Palmemordet, är det helt omöjligt att en erfaren skytt inte ser till att vapnet är tomt i en sådan situation.

Hur den danske författaren vet att Palme var på TV när CA, möjligen, avlossade ett skott genom mottagaren vore bra om någon förklarade.

Som sagt,att Palme skall ha varit i rutan i samband med det påstådda vådaskottet är ett så kallat spaningstips.Detta står i granskningskommissionens rapport.
Vad betyder då detta i praktiken?
Antagligen att den person som ringer in anmälan till polisen om att ett skott bränt av i fastigheten Hälsingegatan 19 också påstår att just Palme var på TVn när det skedde.
Så tolkar jag det.

OM Palme verkligen var i rutan kommer vi aldrig att få veta säkert,men datum för anmälan kanske har sparats och en gammal TV tablå från dagen ifråga lär kunna hittas.

Det är bland annat sådant här som nuvarande PU förhoppningsvis försökt få lite mera klarhet i.

Jag vet inte ens om CA var höger eller vänsterhänt..men PU bör ha klarhet i detta vid detta laget om de skött sitt jobb..denna gång.

Framförallt så skulle ett foto av CA för tiden runt dådet vara av stort intresse.Vidare så är naturligtvis all övrig information om CA intressant.Det finns nära släktingar kvar i livet.Jag utgår ifrån att PU gjort sitt jobb härvidlag.
Citera
2020-03-25, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Som sagt,att Palme skall ha varit i rutan i samband med det påstådda vådaskottet är ett så kallat spaningstips.Detta står i granskningskommissionens rapport.
Vad betyder då detta i praktiken?
Antagligen att den person som ringer in anmälan till polisen om att ett skott bränt av i fastigheten Hälsingegatan 19 också påstår att just Palme var på TVn när det skedde.
Så tolkar jag det.

OM Palme verkligen var i rutan kommer vi aldrig att få veta säkert,men datum för anmälan kanske har sparats och en gammal TV tablå från dagen ifråga lär kunna hittas.

Det är bland annat sådant här som nuvarande PU förhoppningsvis försökt få lite mera klarhet i.

Jag vet inte ens om CA var höger eller vänsterhänt..men PU bör ha klarhet i detta vid detta laget om de skött sitt jobb..denna gång.

Framförallt så skulle ett foto av CA för tiden runt dådet vara av stort intresse.Vidare så är naturligtvis all övrig information om CA intressant.Det finns nära släktingar kvar i livet.Jag utgår ifrån att PU gjort sitt jobb härvidlag.
Det finns nära släktingar till denne CA kvar, ja.
Frågan är, om dessa har (haft) någon som helst kunskap om, vilka CA umgicks med under 1980talet,? Vet dom ex.vis om danskfödde Jensen,??!
Citera
2020-03-25, 22:40
Medlem
Inte för att jag har en susning om vem denne Jenssen är..och inte för att jag tror att det har någon bäring på spåret CA.

CA var en omvittnad ensamvarg.
Citera
2020-03-25, 22:49
Medlem
CompleteControls avatar
Citat:
Därför: Ett skott gick av i lägenheten. Fragment av kulan har analyserats och kunde INTE knytas till Sveavägen.

CA hade köpt fem patroner full metal piercing av sin skytteklubb enligt Palmemordets podd eller Paul Smith (eller båda). Det framgår inte när han köpte ammon eller när han hade "vapenvård" framför tv:n...inte säkert "vådaskottet" var med de mycket speciella patronerna. De har ju nästan samlarvärde. Men sånt måste ju PU ha koll på om CA är fortsatt misstänkt. När Dag Andersson lämnade över till KP så var det tre spår som hans grupp höll på med, CA, Sydafrika och PKK (!). Iaf enligt vad han sagt till media.
Citera
2020-03-26, 08:47
Medlem
Jag håller med.

Det är osannolikt att CA använder en av sina fem metal piercing kulor till att skjuta sönder sin TV med.

Att CA i övrigt hade mera "normal" ammunition tillhanda för ändamålet ifråga vet vi.
Citera
2020-03-26, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Jag håller med.

Det är osannolikt att CA använder en av sina fem metal piercing kulor till att skjuta sönder sin TV med.

Att CA i övrigt hade mera "normal" ammunition tillhanda för ändamålet ifråga vet vi.

Jag hänger inte med.. Är detta en spekulation?
Fragment av den kulan är ju redan testad och avförd, vilket framgår av utredaren i Hasse Aros pod.
Citera
2020-03-26, 14:29
Medlem
Citat:
Jag hänger inte med.. Är detta en spekulation?
Fragment av den kulan är ju redan testad och avförd, vilket framgår av utredaren i Hasse Aros pod.

Sant och fel av mig.

Vi vet ju om att kulan som CA skjuter sönder TVn med inte är metal piercing.
Citera
2020-03-26, 21:03
Medlem
Granskningskommissionens betänkande del 3

För att minimera risken för onödiga rykten och samtidigt underlätta för de som snabbt vill läsa in sig på känd fakta i spåret, bifogar jag länk till granskningskommissionens betänkande.

Avsnitt rörande CA (benämns GH) börjar på sida 955.
Citera
2020-03-26, 22:18
Medlem
Kan tilläggas i tråden att domen för djurplågeri kommer i Oktober 1985.
Citera
2020-03-30, 03:04
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Den där påstådda skjutningen, inne i hans bostad, vet vi egentl. rätt lite om. Som jag ser det, en rätt så ointressant detalj i dramat!

Då den förekommer i Granskningskommisionen så verkar den trots allt ganska viktig.
Att just du ser det som en ointressant detalj bär ingen vikt i diskussionen.
Senast redigerad av kato85 2020-03-30 kl. 03:12.
Citera
2020-03-30, 03:37
Medlem
kato85s avatar
I granskningskommissionen står det:

"Denna dag förhördes också GH:s moder.
Hon underrättades om att anledningen till förhöret var en del oklarheter
rörande GH:s vapeninnehav. Vissa från ”profilsynpunkt” intressanta
omständigheter framkom
"

Undrar vad dessa "intressanta omständigheter" var för något. Varför gick kommissionen inte närmare in på vad detta var, pga. sekretess?

Även längre fram i rapporten skriver kommisionen samma sak:

"PU har i olika avseenden försökt analysera uppslaget. Man har bl.a.
upprättat fem olika promemorior angående GH:s förhållanden till utredningen och till sina skjutvapen samt kring hans sociala förhållanden.
Ett antal från ”profilsynpunkt” intressanta omständigheter framkom.
I maj 1996 upprättade PU en sammanfattning över ärendet mot GH"

Det är även märkligt att polisman Torsten S. mött en man i sommarstugan med samma namn som CA, men som alltså inte var CA (!)
Vad är detta, har han blivit utsatt för en teater av CAs anhöriga?
Eller har CAs bror exakt samma för och efternamn som CA? Om så är fallet, varför spelar han då med när Polisen knackar på?
Eller har polisman Torsten S. helt enkelt fått totalt hjärnsläpp?

"Han fick kontakt med en kvinna som förklarade att det fanns
ytterligare en GH
som brukade vistas i en sommarstuga.
Torsten S trodde att kvinnan på något sätt varit behjälplig med rätt adress, eventuellt genom att vid ett senare tillfälle återkomma med adressuppgiften.
Han var säker på att han träffat någon vid sommarstugan och att denne
inte var identisk med GH,
som han alltså hade konfronterats med vid
det nyss nämnda mötet då GH hördes den 17 januari."

CA nämner även att han tidigare ägt .357 metal piercing-ammunition, men att denna varit tyskproducerad.
Om så är fallet så har han inte köpt den av skytteklubben i Skarpnäck, då de sålde amerikanskproducerad.
Förresten ställer jag mig tvivlande till om det öht. fanns tyskproducerad .357 metal piercing ammunition?
Vad jag vet blev denna ammunition specifikt framtagen i USA för deras trafikpoliser.
Rent generellt så hör ju .357 till den amerikanska marknaden eftersom det är en amerikansk kaliber.
Tyskarna kör ju mer på europeisk millimeter-ammunition, där 9mm/10mm (se Heckler Koch-vapen) passar mera europeisk standard än för motsv .38/.357
Någon som kan bekräfta om Tyskland ens producerat en sådan för Europa exotisk ammunitionstyp?
Senast redigerad av kato85 2020-03-30 kl. 04:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in