Citat:
Ursprungligen postat av
Stefan4
Rankingen utgörs väl av resultat gjorda under det senaste året? Har det då inte spelats några turneringar under en 4 månaders period så kan man väl fylla den luckan på något vis, istället för att enbart räkna resultatpoäng från 8 månader, ex genom att förlänga perioden till 16 måmader och därefter räkna bort den frysta 4 månaders perioden.
Men jag kanske har missförstått hur rankingsystemet fungerar?

Jag är inte helt säker på att jag förstår dig, men kanske är inne lite på samma själv.
Så vi har 4 månader utan tennis. Säg att vi börjar igen 7 juni, även om det säkerligen inte händer.
När breaket är över måste poängen från förra årets tävlingar inom den 4-månadersperioden börja falla bort, dock alltså med 4 månaders fördröjning. Så 7 juni (eller veckan efter) så faller/droppar poängen från Indian Wells. Veckan efter poängen från Miami, men
även poängen från Halle och Queens. Veckan efter faller poängen från Monte Carlo
och Wimbledon.
Blir rätt många poäng man sumpar då, men det måste ju vara ända vägen.

Nadal kan förstås förlora tusentals poäng på att grussäsongen försvinner, men man kan heller inte tillåta poängen från 2019 vara kvar i 2 år. Men 16 månader förefaller kanske vara vad de siktar på. Annars finge man droppa en jävla massa poäng direkt för typ allihopa så fort 7 juni kommer.
Sen är frågan om man gör något extra med poängen från AO och Dubai/Acapulco, och alla andra tävlingar som annars bara ger poäng i 8 månader istället för 12. Är det som vanligt har man liksom inte lika mycket nytta av de poängen än vad man normalt haft. Så förlänga de poängen 4 månader extra? Verkar svårt att göra: då skulle Djokovic kunna ha 4000 poäng från AO nästa år vid vinst.