2020-10-12, 16:57
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Lite roligt ändå att Vince Spadea tog ett blankset mot (en förvisso purung) Federer och att Lukas Lacko gjort detsamma mot Nadal Måste vara rätt skönt att kunna dra upp det esset ur rockärmen på cocktailpartyt eller vid bardisken.

Hehe, även Thomaz Bellucci mot Jokern var överraskande. En riktig "nobody" i sammanhanget.
Citera
2020-10-12, 17:08
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abandoftrust
Härligt att se Nadal Nolla den kaxige världsettan i en final. Rena utklassningen, Nadal gick igenom hela turren utan setförlust, serben kämpar med nextgen som kommer upp(5 set med Greken), frågan är om han han nån GS kvar att hämta Fedal leads the pack

Ja, det märks att Jokern är helt slut nu - det stannar vid 17 Slams. Serben får nog hålla sig till Champions Tour framöver.
Citera
2020-10-12, 19:12
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Ja, det märks att Jokern är helt slut nu - det stannar vid 17 Slams. Serben får nog hålla sig till Champions Tour framöver.

Såg nån kommentera på youtube att Nadal nu är favorit för AO.

(Som han inte vunnit på 11 år. )

"Recency bias" är alltid massiv. Men visst, det kommer ge Nadal lite extra självförtroende om han möter Djokovic igen där. Hade inte slagit serben i en GS sen 2014. Och på hardcourt i en GS sen 2013.

Djokovic kan lätt ha fem mer GS i sig. Kanske fler: han kommer vara klar favorit för 3 av 4 nästa år, om inget oförutsett händer. Nadal är nu helt klart favorit inför nästa FO, nästan vad som än händer, men annars tror jag absolut inte det är säkert att han vinner några fler. Och inte ens FO är en "säker" seger.
Citera
2020-10-12, 19:35
Medlem
ingetbranicks avatar
Jag är inte alls så säker på att Djokovic bara ruskar av sig den här kölhalningen och fortsätter rada upp GS-titlar som om ingenting hänt. Hur ska vi förklara den märkligt bleka insatsen mot Nadal, hjärnsläppet i US Open och den stundtals loja inställningen?

Ja, jag vet att hans facit för hela 2020 är enastående - men han är 33 år, har vunnit hur mycket som helst, tjänat hur mycket som helst, och även om han (eventuellt) besvärades av småskador i Paris så kändes det som att glöden och viljan att vinna var så mycket större hos Nadal. Det skulle inte förvåna mig om Djokovic blir den förste av de tre stora att tillkännage att han lägger av. Men förhoppningsvis dröjer det ett tag.
Citera
2020-10-12, 19:55
Citat:
Jag är inte alls så säker på att Djokovic bara ruskar av sig den här kölhalningen och fortsätter rada upp GS-titlar som om ingenting hänt. Hur ska vi förklara den märkligt bleka insatsen mot Nadal, hjärnsläppet i US Open och den stundtals loja inställningen?

Ja, jag vet att hans facit för hela 2020 är enastående - men han är 33 år, har vunnit hur mycket som helst, tjänat hur mycket som helst, och även om han (eventuellt) besvärades av småskador i Paris så kändes det som att glöden och viljan att vinna var så mycket större hos Nadal. Det skulle inte förvåna mig om Djokovic blir den förste av de tre stora att tillkännage att han lägger av. Men förhoppningsvis dröjer det ett tag.

Ingenting är säkert, men om han skulle vara på permanent dekis tror jag knappast just denna match är av avgörande betydelse (men du nämner ju också USO-debaclet, vilket kom innan).

På honom själv låter det dock som att viljan att fortsätta och jaga slamrekordet är intakt:

https://twitter.com/ozmo_sasa/status...63328538152962

Kanske hans sökande efter uppskattning är så desperat att han inte kan lägga av tidigare än han måste...?

Hursomhelst, visst, en svacka som han hade 2017-18 eller Nadal hade 2015 är alltid möjligt, och kommer det nu kan det vara finito. Men annars, som sagt, är han fortfarande favorit till nästan varje GS han ställer upp i. Men Thiem och Tsitsipas och andra borde kunna utgöra reella hot snart.
Citera
2020-10-12, 22:09
Medlem
Geographicas avatar
Nadals seger i Paris innebar även att han tangerade Djokovics rekord att vinna en gs titel under 3 olika decennier.
Han satte även ett nytt rekord med att bli första spelaren att vinna en major utan att tappa set för fjärde gången!
Att vinna en GS 15 år efter den första titeln är nog ett rekord det också.
Senast redigerad av Geographica 2020-10-12 kl. 22:19.
Citera
2020-10-12, 22:57
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:

Ja, något var det uppenbarligen som inte stod helt rätt till hos Jokern i finalen mot Nadal. Som han stapplade runt i vissa dueller och misstajmade träffar tror jag inte ens han gjorde i femte set av maratonfinalen mot Nadal i AO 2012. Exakt vad problemet var är svårare att sätta fingret på. Det är ju inte ens säkert att det han säger till media stämmer till 100% - han kanske vill mörka en ev. skada för att motståndarna inte ska få ett taktiskt övertag. Eller blev han så tagen efter chockstarten i första set, att han mentalt helt tappade konceptet?
Citera
2020-10-13, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Ingenting är säkert, men om han skulle vara på permanent dekis tror jag knappast just denna match är av avgörande betydelse (men du nämner ju också USO-debaclet, vilket kom innan).

På honom själv låter det dock som att viljan att fortsätta och jaga slamrekordet är intakt:

https://twitter.com/ozmo_sasa/status...63328538152962

Kanske hans sökande efter uppskattning är så desperat att han inte kan lägga av tidigare än han måste...?

Hursomhelst, visst, en svacka som han hade 2017-18 eller Nadal hade 2015 är alltid möjligt, och kommer det nu kan det vara finito. Men annars, som sagt, är han fortfarande favorit till nästan varje GS han ställer upp i. Men Thiem och Tsitsipas och andra borde kunna utgöra reella hot snart.

Detta. Det är så tydligt att Nadal och Federer älskar tennisen och kämpar för att få fortsätta, medan Tjockovic endast älskar att vinna.

Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Ja, något var det uppenbarligen som inte stod helt rätt till hos Jokern i finalen mot Nadal. Som han stapplade runt i vissa dueller och misstajmade träffar tror jag inte ens han gjorde i femte set av maratonfinalen mot Nadal i AO 2012. Exakt vad problemet var är svårare att sätta fingret på. Det är ju inte ens säkert att det han säger till media stämmer till 100% - han kanske vill mörka en ev. skada för att motståndarna inte ska få ett taktiskt övertag. Eller blev han så tagen efter chockstarten i första set, att han mentalt helt tappade konceptet?
För mycket buddhism? Och har svårt att tro att Djokern skulle ”mörka” en skada när han kan ta MTO!
Citera
2020-10-13, 10:02
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shreksmorsa
För mycket buddhism? Och har svårt att tro att Djokern skulle ”mörka” en skada när han kan ta MTO!

Det kanske är en långsiktig strategi från Jokerns sida? Om han tar mto i var och varannan match är det till slut ingen som har en susning om när han är skadad "på riktigt". Då uteblir mycket av det psykologiska övertaget motståndarna normalt hade fått efter ett sånt avbrott.
Citera
2020-10-13, 10:42
Medlem
Helt klart kan Jokern ha fulspel för sig, han är jävligt hal och lite skenhelig.

Federer pure, så sportslig och ädel man kan bli. Rafa har sina tics och hyss för sig och det är säkert jobbigt för motståndet, men han har väl ocd eller vad det heter.

Novak är slug och bortsett från att han har en högstanivå världen sällan skådat, så är det nåt skumt med honom. Tror inte det är en tillfällighet att Roger kommit närmare Rafa. Finns en rakryggad uppriktighet dem emellan på nåt sätt.

Tror och hoppas att Rafa krigar in i döden för att hålla Nole bakom sig. Skulle Nole kliva förbi Rafa och Roger så vore det riktigt tragiskt rent ut sagt.

Rafa har tre upp och om inte Nole tar minst 2 nästa år och Rafa 0,så det är 20-19 inför 2022, så har jag mycket svårt att se att Nole passerar Rafa.

Rafa behöver 2-3 till tror jag.

Rafa är ruggig i medvind och det är exakt vad han äntligen har fått nu!
Citera
2020-10-13, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shreksmorsa
Detta. Det är så tydligt att Nadal och Federer älskar tennisen och kämpar för att få fortsätta, medan Tjockovic endast älskar att vinna.
Spot on!
Citera
2020-10-13, 18:14
Bannlyst
Från grus till tennis i raketfart på snabba mattor i St. Petersburg. Rublev ser rapp ut, hoppas att han kvalar in till London.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in