2020-03-30, 01:26
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Immunsystemet dämpas av det manliga könshormonet. Kvinnor har därför ett starkare försvar och får ett lindrigare sjukdomsförlopp. Skulle man kolla på könsfördelningen för de smittade tror jag kvinnor är överrepresenterade pga ett större socialt umgänge.
Nej. Män 51% Kvinnor 49% var det väl?
Citera
2020-03-30, 01:26
Medlem
EnergizerBunnys avatar
"Uppgift: 26-årig kvinna yngsta svenska dödsoffret

Enligt tidningens uppgifter hade kvinnan ingen känd bakomliggande sjukdom, däremot förelåg en annan riskfaktor."

https://omni.se/uppgift-26-arig-kvinna-yngsta-svenska-dodsoffret/a/4qedER
Citera
2020-03-30, 01:27
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Vad tror du händer när när Italien tvingas frångå sin ”lockdown”?

Alternativen är begränsade.

1. Vaccin ligger i bästa fall 1,5 år bort och då har både första och andra vågen redan sköljt över Europa. Dessutom, vem vill trycka i sina barn och ungdomar ett vaccin som stressats fram i varje led?

2. Det andra alternativet är att försöka uppnå flockimmunitet, vilket också kommer att bli ”blodigt”.

Det finns inga bra val, men att inte välja är också ett val.

Men för guds skull, sluta prata om en omöjlig dröm, sk flockimmunitet.

Det finns ingen immunitet mot ett helt nytt virus som ingen haft förut.
Viruset muterar hela tiden, i början muterade det per värdkropp, enligt de kinesiska forskarna. (länk finns nånstans lååångt bak i tråden)
Detta virus kan man ha oturen få igen och igen. Precis som förkylningar.

ERGO, INGEN FLOCKIMMUNITET!
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Jo jag vet. Var ironi.

Haha ja jag vet, ville bara fylla i lite.
Citera
Medlem
Citat:
Har läst om det, det är när C-19 angripit nervsystemet i nacken. Ni måste turas om att vaka över hen.

Edit: En länk, sök på; COVID-19 cns respiratory stop.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/32104915

Tack.
Citera
2020-03-30, 01:28
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Immunsystemet dämpas av det manliga könshormonet. Kvinnor har därför ett starkare försvar och får ett lindrigare sjukdomsförlopp. Skulle man kolla på könsfördelningen för de smittade tror jag kvinnor är överrepresenterade pga ett större socialt umgänge.
Fel. Kvinnor och män är födda med lika starkt immunförsvar, lika många vita blodkroppar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJewelInTheSea
Ännu en muppteori från ärkemongot Tegnell. Skulle män ha ett mer aktivt socialt umgänge? BS.

Vet inte om det är felaktigt eller inte, jag kan bara prata från min egna erfarenhet och av det jag sett är det inte alls en omöjlighet.

Citat:

Kan vara så också, statistiken från Kina påvisar dock inte att det är en signifikant skillnad utan enbart några enstaka procent.
Kanske är så jag vet inte, min erfarenhet talar emot ditt påstående men det kanske skiljer markant beroende på plats man är i landet.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
"Uppgift: 26-årig kvinna yngsta svenska dödsoffret

Enligt tidningens uppgifter hade kvinnan ingen känd bakomliggande sjukdom, däremot förelåg en annan riskfaktor."

https://omni.se/uppgift-26-arig-kvinna-yngsta-svenska-dodsoffret/a/4qedER

Jag misstänker att riskfaktorn var att hon var rökare?

Väldigt ung förstås för att inte ha några underliggande sjukdomar.
Citera
2020-03-30, 01:30
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Inte medicinen i sig som jag förstått det utan att medicinen fungerar genom att blockera ACE(2) receptorerna och kroppen övertid kompenserar mot detta genom att utveckla flera receptorer. Men jag kanske missuppfattat detta.

ACE-hämmare blockerar inte ACE2. Det finns framforskade mediciner som kan göra detta men de har aldrig kommit ut på marknaden och används således inte.
Citera
2020-03-30, 01:31
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Fel. Kvinnor och män är födda med lika starkt immunförsvar, lika många vita blodkroppar.

Det har aldrig slagit dig att det inte är antalet i sig som är relevant? Varför tror du autoimmuna sjukdomar som t.ex. SLE drabbar kvinnor/män i ration 9:1?
Citera
2020-03-30, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavssons
Många år så jodå jag pratar språket väl. Har du koll så vet du att du är rökt annars, du kan inte göra ett smack i samhället då ingen pratar annat än portugisiska. Möjligtvis klarar man sig i rio och sao paolo men jag undviker turistställen så där har jag aldrig varit.

Muito bem. Disfrutar sa vida🙂
Citera
2020-03-30, 01:33
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quq
Nej, det undrar jag lite också.
När väll läget stabiliserat sig såpass att dom öppnar upp igen så kommer säkerligen smittan blomma upp och allt snurrar igång igen.

Var någon tysk professor som trodde att ett vaccin kan komma vid årsskiftet i bästa fall.

Med tanke på att italienarna bor på varandra och oftast med sina föräldrar högt upp i åldrarna ser jag inte hur spridningen skall försvinna.
Det kommer bli tufft därnere.

Lockdown syftar till att få ordning på sjukvård och åldringsvård - inte att 'spridningen skall försvinna'.
Lockdown i nuvarande omfattning ska pågå till 3 april. Det är inte många dagar kvar nu så i någon form kommer den absolut att förlängas. Samtidigt har jag svårt att se att den fortsätter på samma sätt som nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in