2020-03-30, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Hur länge har du bott i Brasilien? Voce fala portugués? 🙂
Många år så jodå jag pratar språket väl. Har du koll så vet du att du är rökt annars, du kan inte göra ett smack i samhället då ingen pratar annat än portugisiska. Möjligtvis klarar man sig i rio och sao paolo men jag undviker turistställen så där har jag aldrig varit.
Citera
2020-03-30, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quq
Nej, det undrar jag lite också.
När väll läget stabiliserat sig såpass att dom öppnar upp igen så kommer säkerligen smittan blomma upp och allt snurrar igång igen.

Var någon tysk professor som trodde att ett vaccin kan komma vid årsskiftet i bästa fall.

Med tanke på att italienarna bor på varandra och oftast med sina föräldrar högt upp i åldrarna ser jag inte hur spridningen skall försvinna.
Det kommer bli tufft därnere.

Nä, till hösten har det tyska företaget sagt som arbetar på det. Det som Trump ville ha ensamrätten till enbart amerikaner men fick till svar att det inte var till salu eftersom alla i hela världen skulle få det och då först riskgrupperna. Sen finns det ett annat team som arbetar och dom har spår som går dubbelt så snabbt i vanliga fall. Så jag tror nog det kan dyka upp tidigare än årsskiftet.
Citera
2020-03-30, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Låter konstigt, en expert sa idag att om man har högt blodtryck och behandlas och det är på bra nivå är man inte i riskgrupp.

Så alla som dör som Har högt blodtryck är alltså obehandlade? Eller kan han ha fel? Isf ligger miljoner människor i Sverige i risk zon inkl jag

Han kan ha fel.

Ganska många ”experter” misstänker att det är medicinen som höjer risken för smitta och allvarligare sjukdomsförlopp.

ACE hämmare ökar förekomsten av ACE2 receptorer i kroppen.
ACE2 receptorer brukas av viruset för att infektera celler.

Men han kan också ha rätt förstås, men just nu är det ingen som sitter med facit..
Citera
2020-03-30, 01:23
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Jag har väldigt mycket lymfocyter. Nästan max inom referens värde. Kan det vara något positivt mot corona?

Det är väl knappast en nackdel men poängen var att de lymfocyter man har blir sämre på sitt jobb när man blir gammal.
Citera
2020-03-30, 01:24
Medlem
Sydkorea har haft den mest omfattande testningen av alla länder som utsatts av coronaviruset. Detta är vad deras smittskyddsläkare/professor Kim hade att säga om dödlighet etc för ungefär en vecka sedan: https://www.youtube.com/watch?v=gAk7aX5hksU

Dödligheten de har fått fram är 0.1% under 40 år och sedan stigande upp till kring 10% för 80+.
20% av de smittade under 40 år uppvisade inga symptom men kan ändå föra vidare smittan.
Anledningen till olika dödlighet är att yngre individer har bättre immunförsvar.
Citera
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Ja än så länge ser det ut så... Men detta har Tegnell redan adresserat att män kanske har mer aktivt socialt umgänge och därför initialt blir smittad mer frekvent än kvinnor.

Immunsystemet dämpas av det manliga könshormonet. Kvinnor har därför ett starkare försvar och får ett lindrigare sjukdomsförlopp. Skulle man kolla på könsfördelningen för de smittade tror jag kvinnor är överrepresenterade pga ett större socialt umgänge.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Jaha... så det är därför så många svenskar åker till fjällen i påsk, trots att dom avråds från att resa någonstans

Du har helt fel!
Svenskar är numera trygghetsskadade, informationsresistenta människor som tror att dom är bulletproof mot allt ont.
Det som händer andra kan inte hända dom själv
Det är ju endast en liten grupp svenskar som åker till fjälls och nu blir det garanterat ännu mindre.
Svensken är trygg i sig själv och trygg i sitt land. Vi är bäst i hela världen på att vara trygga och det har vi jävlar i mig kämpat för 😂
Den här sjukdomen påverkar inte vårt kulturella beteende så himla mycket. Vi står redan en halvmeter från varandra i köer, nu är det en och en halv och ett bra hostavstånd. Vi pussar inte varandra på munnen eller kinderna varenda gång vi möts osv.
Den här sjukdomen covid- 19 har inte någon egentlig påverkan på vårt kulturella beteende.
Vi behöver inte tjocka släkten 24/7
Citera
2020-03-30, 01:25
Medlem
Citat:
Har läst på lite.. Så det är inte högt blodtryck i sig som är farligt. Utan medicinen mot högt blodtryck? Speciellt ACE medicin?

Inte medicinen i sig som jag förstått det utan att medicinen fungerar genom att blockera ACE(2) receptorerna och kroppen övertid kompenserar mot detta genom att utveckla flera receptorer. Men jag kanske missuppfattat detta.
Citera
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Det gör de flesta svenskar. Inte bara du om du tror det.
Jag har hållt mig hemma tex. Vet fler.
Såklart vet jag att jag inte är ensam nu var det inte gruppen av oss som tar hänsyn till andra jag tänkte på utan alla: Det är bara influensa. Om en månad tror jag de tänker annorlunda faktiskt.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Tillhör inte riskgruppen. Men tack för omtanken. Skönt att veta att du har tillgång till världens bästa vård och att Bolsanaro endast ogillas av knarklangare i världens mest polariserade land.

Ogillas ju uppenbarligen av politiska toppskiktet dvs landets guvernörer eftersom de tagit initiativ till åtgärder mot Bolsonaros avrådan.
Citera
Medlem
Citat:
Tillhör inte riskgruppen. Men tack för omtanken. Skönt att veta att du har tillgång till världens bästa vård och att Bolsanaro endast ogillas av knarklangare i världens mest polariserade land.
Bra då då kan du koppla av och chilla precis som jag. Bryt inget ben pga någon snöfläck bara för då kan det bli jobbigt o få någon att fixa med gipset 😀
Citera
2020-03-30, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Ogillas ju uppenbarligen av politiska toppskiktet dvs landets guvernörer eftersom de tagit initiativ till åtgärder mot Bolsonaros avrådan.

Jo jag vet. Var ironi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in