2020-03-30, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavssons
Finns favelor här med, även villor och lägenheter och överallt här är bolsonaro populär, de som inte gillar honom är knarklangarna för de ligger risigt till minst sagt tack vare presidenten där han gjort rejäla krafttag. Jag förstår att det är svårt att ha koll på läget när man bara läser "sanningen" i svensk media. Lättare om man är här på plats och få koll på allt som händer. I sjukvården har de köpt in de nyaste apparaterna och övrig utrustning så de har koll på läget. Bla hill-rom sängar om du har koll? Jo jag har fått ta del av sjukvården och den är väldigt bra, inga köer och proffsig personal. Läkaren ringer tillbaka på whatsup för att lämna besked eller om jag ville kontakta honom. I väntrummet satt många moppebud, någon i kavaj och några andra vanliga människor men med tanke på antalet så var det väldigt organiserat.

Hur länge har du bott i Brasilien? Voce fala portugués? 🙂
Citera
2020-03-30, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Ja hur ser de siffrorna ut för Sverige?

tittar på https://www.worldometers.info/coronavirus/

3.700 diagnosticerade fall och 16 total recovered?

Testar vi om folk är friska/smittfria?

En sån apparat på varje sjukhus i storstäderna?

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/nya-coronatestaren-ger-svar-inom-fem-minuter/

Verkar ju helt klart som en game changer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Och du är nog en sån som inte ser några gråzoner: älskar Trump vad han än gör och hatar Löven vad han än gör. Hoppas du njuter av din semester i karantän 😷
Saknas inte handlingskraft här iaf. Lycka till i Sverige. Kommer du eller somaliern få vård först? 😂
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Har inte sett några uppgifter på att tjejer får mildare symptom, men det finns några procents skillnad i dödlighet mellan kvinnor och män. Det är inte utrett varför ännu.

Ja man vet ålder viss spelar roll i framförallt möjlighet att återhämta sig, finns olika teorier om detta men i grund och botten handlar alla om antalet ACE2 receptorer du har som tros vara den receptor som viruset dockar med för att ta sig in i cellerna, vad jag förstått så ökar dessa generellt med ålder men även av andra anledningar som tex läkemedel som påverkar vasokonstriktion men blir för lång post och det är nog bättre du läser om detta själv, men detta är en av anledningarna till att högt blodtryck anses vara en riskfaktor.
Men oavsett ålder eller kön kan du bli väldigt sjuk.

Varför vissa är helt symptomfria, andra bara får lättare symptom medans vissa får dubbelsidig lunginflammation finns ingen utarbetat teori om ännu vad jag sett, annat än kopplingen till just ovanstående.

Har läst på lite.. Så det är inte högt blodtryck i sig som är farligt. Utan medicinen mot högt blodtryck? Speciellt ACE medicin?
Citera
2020-03-30, 01:19
Medlem
quqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Vad tror du händer när när Italien tvingas frångå sin ”lockdown”?

Alternativen är begränsade.

1. Vaccin ligger i bästa fall 1,5 år bort och då har både första och andra vågen redan sköljt över Europa. Dessutom, vem vill trycka i sina barn och ungdomar ett vaccin som stressats fram i varje led?

2. Det andra alternativet är att försöka uppnå flockimmunitet, vilket också kommer att bli ”blodigt”.

Det finns inga bra val, men att inte välja är också ett val.

Nej, det undrar jag lite också.
När väll läget stabiliserat sig såpass att dom öppnar upp igen så kommer säkerligen smittan blomma upp och allt snurrar igång igen.

Var någon tysk professor som trodde att ett vaccin kan komma vid årsskiftet i bästa fall.

Med tanke på att italienarna bor på varandra och oftast med sina föräldrar högt upp i åldrarna ser jag inte hur spridningen skall försvinna.
Det kommer bli tufft därnere.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Vad skönt med ett sansat och vettigt inlägg. Håller dessutom med. Tror att det blir väldigt besvärligt för många länder framöver. Inte bara de med 0 smittade.

In/Utreseförbud i några månader, och random tester så de kan identifiera kluster för isolation, så kommer de kanske klara sig så länge så de kan få mer erfarenhet med virala läkemedel, alla forskare världen över sitter just nu och forskar om vaccin dessutom. Det finns ju miljarder för den som tar fram vaccin. Det landet kommer ju ha sparat på sjukvården, inga sjukskrivningar, frisk befolkning.

I slutet kommer det landet ha vunnit klart mest ekonomiskt. Landet kommer också komma att ha minst negativa effekter och kan få igång sin ekonomi klart snabbast.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Stämmer det verkligen? Vad är eran uppfattning? Jag upplever att tjejer är lika sociala som killar. Gör ni det?

Jag vet inte om det stämmer. Beror nog väldigt mycket på individ situation men tror inte det är helt osannolikt baserat på vad jag upplevt, men jag har bara sett en sida av det...
Citera
2020-03-30, 01:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
För övrigt skulle jag inte säga att det endast handlar om uttryck av ACE2. Kvinnor har ett mer aktivt immunförsvar än män vilket är en konsekvens av hormonella förutsättningar. Och äldre har sämre kvalitet på lymfocyter som är extremt viktiga i bekämpningen av virus.

Jag har väldigt mycket lymfocyter. Nästan max inom referens värde. Kan det vara något positivt mot corona?
Citera
2020-03-30, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavssons
Saknas inte handlingskraft här iaf. Lycka till i Sverige. Kommer du eller somaliern få vård först? 😂

Tillhör inte riskgruppen. Men tack för omtanken. Skönt att veta att du har tillgång till världens bästa vård och att Bolsanaro endast ogillas av knarklangare i världens mest polariserade land.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Ja än så länge ser det ut så... Men detta har Tegnell redan adresserat att män kanske har mer aktivt socialt umgänge och därför initialt blir smittad mer frekvent än kvinnor.

Ännu en muppteori från ärkemongot Tegnell. Skulle män ha ett mer aktivt socialt umgänge? BS.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Italien har två val. Fortsätta i lockdown tills vaccin kommer (Landet backar till medeltiden) eller så lättar man på lockdown och får smittspridning i hela landet.

Bara välja. Eventuellt kan man successivt lätta på karantänen en region i taget, månadsvis. Men konsekvenserna blir ödesdigra oavsett hur man gör.

Problemet är att om man nu skulle bestämma sig för att fortsätta lockdown kommer man få nya problem i Neapel, i Kalabrien och på Sicilien. Dvs. Maffian. Palermos borgmästare är redan nu rädd för en maffialedd revolt när människor blivit desperata.
Citera
2020-03-30, 01:22
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Ett virus har öht inget intresse av att vi skall dö. Det vill bara att vi skall hosta på varandra så att det kan hitta nya värdar att parasitera. Ebola är ett ganska misslyckat virus, som aldrig lyckas skapa någon pandemi, just för att det är för dödligt. Influensa är ett mycket mer framgångsrikt virus, för att det mycket sällan är dödligt och oftast ger så milda symptom att vi knappt vet om vi är friska eller sjuka, och därför springer omkring och sprider det till varandra.

Ja, och det var ju precis det fenomenet jag beskrev..?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in