2020-03-29, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
De försöker ju få det till viruset inte kommer från Kina, klart de kan öppna sina vidriga marknader..

Det kan dom roa sig med då spåren leder dit och tidigare vidriga virus. Kina är en diktatur och sänder ut propaganda, men det roliga är att alla vet detta. Så vad dom säger är ju ointressant när fakta ligger på bordet. Virus uppstår precis så som dom hanterar levande djur bland annat.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Siffror över Norden
Enligt Bing
https://www.bing.com/covid

Totala fall: 11745
Totalt döda: 231

Finland 1218
Döda 11

Norge 4244
Döda 25

Danmark 2564
Döda 72

Sverige 3719
Döda 123

Sverige som går sin egen väg står för fler än hälften av alla döda...

Danmark som tagit till extrema åtgärder har dock i princip samma antal döda per miljon invånare som Sverige. Får se om det slätas ut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hosnianna
En kommunistisk diktatur går inte att jämföra med fria demokratier. Men om en karantän är en karantän är en karantän för dig kan jag förstå din invändning. Men du måtte ursäkta mig om jag anser att det är ett naivt fyrkantigt tänkande.

Kina-sjukan räknas både som en samhällsfarlig sjukdom och en allmänfarlig sjukdom, svenska staten kan på goda grunder genomföra tvångsåtgärder etc. för att stoppa smittsprudningen men man vill inte pga ideologiska skäl.
Citera
Medlem
Beethovanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Säg vad du vill om deras matvanor, viruset kom fortfarande inte från deras djurmarknad.

Aha, den länken där det står "May not be the source..."

Ja men då så, då är det ju hugget i sten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Hur tror du det ser ut i USA om 2-3 veckor då??

Siffrorna för USA, när det blir som värst, bör jämföras per capita med andra länder. Det kan bli svårt att bli värre än Spanien, USA har fortfarande chansen att begränsa men Spanien är körda,
Citera
2020-03-29, 23:38
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcarolo
Det handlar mer om att Madridområdet liksom Milanoområdet är områden med stort internationellt utbyte. Både business och turism.

Kinesiska textilarbetare tror jag inte har inte särskilt mycket med virusspridningen att göra. Dom är lågavlönade och har inte råd att resa. Dom har ofta varit i italien 5-10 år utan att lämna landet. Dessutom är textilbranchen mer runt Florens än Milano

Ok. Men vi utgår ifrån att du har rätt. Hur sjutton har västvärlden och USA gått så bad i smittan. Fattar inget i detta fall.
Citera
Medlem
Blir fan matt. Vi kunde använda den här krisen för att ena oss mot en gemensam fiende. Men tydligen är vi bortom all räddning. Folk kan inte ens tänka sig att ställa in en skidresa för att eventuellt rädda liv. Är besviken på vilket vidrigt egoistiskt samhälle vi har byggt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavssons
Du är nog en sån som älskar Löfvén och hatar Trump och det går ej att diskutera med sådana människor. Lycka till med coronan i sverige där folk dör som flugor för själv njuter jag här i Brasilien utan corona.

Och du är nog en sån som inte ser några gråzoner: älskar Trump vad han än gör och hatar Löven vad han än gör. Hoppas du njuter av din semester i karantän 😷
Citera
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belf

Om vi räknar på 2 dubblingar varje vecka.
måndag:
v0(idag 16/3) :7 döda
v1(23): 7×4=28 döda
v2(30): 28×4=112 döda

Sen kommer nog dödstakten avta eftersom vi nu beter oss försiktigare...
Med 30 minuter kvar till 30 mars noterar jag 110 döda. Förvånansvärt träffsäker modell!
112 döda 30 mars förutsade den redan 16 mars när vi bara sett 7 döda.
Fortsätter den takten har vi 448 döda om en vecka. Men det tror jag inte eftersom folks beteenden ändrats. En långsammare takt tror jag på, men det kan förstås vara önsketänkande. 224 döda 7 april är ett bra resultat, endast en dubbling/vecka.
Citera
2020-03-29, 23:39
Medlem
joh80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Siffror över Norden
Enligt Bing
https://www.bing.com/covid

Totala fall: 11745
Totalt döda: 231

Finland 1218
Döda 11

Norge 4244
Döda 25

Danmark 2564
Döda 72

Sverige 3719
Döda 123

Sverige som går sin egen väg står för fler än hälften av alla döda...
Jag är orolig över vad som ska hända några veckor efter påsken...och redan orolig över hur sjukvården ska mäkta med allt fler iva patienter.Vi får se i slutändan vilket land som valde rätt väg.
Citera
2020-03-29, 23:39
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Det kan dom roa sig med då spåren leder dit och tidigare vidriga virus. Kina är en diktatur och sänder ut propaganda, men det roliga är att alla vet detta. Så vad dom säger är ju ointressant när fakta ligger på bordet. Virus uppstår precis så som dom hanterar levande djur bland annat.

Ja och förutom att det är synd om djuren så sprider det sjukdomar över världen.
Citera
2020-03-29, 23:41
Medlem
joh80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herb-smoke
Blir fan matt. Vi kunde använda den här krisen för att ena oss mot en gemensam fiende. Men tydligen är vi bortom all räddning. Folk kan inte ens tänka sig att ställa in en skidresa för att eventuellt rädda liv. Är besviken på vilket vidrigt egoistiskt samhälle vi har byggt.
Håller med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in