2020-03-29, 22:37
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
I USA pågår nu en debatt om hur mycket allmänheten bör få veta om coronapandemin.

Jag tolkar det som att siffrorna i New York börjat gå bananas.

https://www.nytimes.com/2020/03/28/us/coronavirus-data-privacy.html?action=click&module=Spotlight&pgtype= Homepage

Risken är ju att det gör det i USA. Låga löner för många, ingen sjukförsäkring, lätt att få sparken. Detta i kombination med en dyr sjukvård som då många inte har råd med gör att det är upplagt för stor smittspridning och många offer om de inte lyckas hejda det i tid.
Citera
2020-03-29, 22:38
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfiken81
Hej på er! Jobbar på ett grupp boende där 5 personer bor.. igår åkte en av dom in med ambulans.. personen kunde knappt andas så hemskt! Prov togs på Corona och idag kom svaret positivt! Känns så jäkla skit allting. Livrädd att jag smittat ner mina gamla föräldrar som har kol/astma och får lunginflammation 2-3 ggr om året. Jag har noga symtom alls nu. Men många ur personalen är hemma med feber/ förkylning. Imorgon ska det handlas till boendet.. ska vi/ får vi göra det? Jag har jobbat två dagar väldigt nära brukaren. Tack för svar 😊 / orolig
Det är väl inga problem, träffa inte dina föräldrar enligt instruktionerna från FHM så kan du inte smitta dem. Hjälp dem att isolera sig.
Citera
2020-03-29, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Om man ska börja applicera kremlologiska metoder på världens kanske mest transparenta nation, vad ska vi då göra med siffror från övriga nationer??
Jag har inte sagt att det är något fuffens med de svenska söndagssiffrorna. Det handlar (åtminstone i det fallet) givetvis inte om något mörkande, utan om att man tar vilodag precis som vanligt även när det krisar.
Citera
2020-03-29, 22:39
Medlem
Clay79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Noterar att medelåldern på de som skrivits in i IVA-registret sjunker alltmer. Nu är medelåldern 60,8 år, tidigare i veckan var den drygt 62 år om jag minns rätt. Ett tecken på att man börjar bli tvungna att prioritera yngre patienter eller bara slumpen kanske?

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/
Förhoppningsvis en konsekvens av lyckad strategi, dvs skydda de äldre. Men troligen slump?
Citera
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Att de ljuger om antalet döda är faktiskt ett påstående som helt saknar relevans och bara bidrar till att smutsa ned debatten.
Om era sifffror inte bekräftas är det lögn, om era siffror bekräftas är det ett bevis på att ni har rätt.
Med andra ord totalt meningslöst diskutera med fen typ av personer.

Ok, så om kurvan på smittade, inte följer döda, så är det meningslöst att diskutera menar du?

Du låter som att du har en agenda.
Citera
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Hej på er! Jobbar på ett grupp boende där 5 personer bor.. igår åkte en av dom in med ambulans.. personen kunde knappt andas så hemskt! Prov togs på Corona och idag kom svaret positivt! Känns så jäkla skit allting. Livrädd att jag smittat ner mina gamla föräldrar som har kol/astma och får lunginflammation 2-3 ggr om året. Jag har noga symtom alls nu. Men många ur personalen är hemma med feber/ förkylning. Imorgon ska det handlas till boendet.. ska vi/ får vi göra det? Jag har jobbat två dagar väldigt nära brukaren. Tack för svar 😊 / orolig
Antar att ni har riktlinjer kring hur ni ska bete er eller?
Citera
2020-03-29, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Nu har ju inte befolkningstäthet med singelhushåll att göra.

Det sa jag inte.

Att man adderar det i denna kontext med smittspridning är inte irrelevant dock.

Sverige är ett av världens s mest glesbefolkade länder hur som helst, om man jämför relevanta diton.
Vet inte vilka andra länder du skulle replikera med, bortsett från diverse u-länder.
Sveriges är glesast i hela Europa, av 49 länder.
Därefter globalt kommer ca 100 länder före Sverige. Sverige är på ca 160 plats, i hela världen.

Långt ifrån?! Vad vill du säga?
Senast redigerad av M.J.A 2020-03-29 kl. 22:45.
Citera
2020-03-29, 22:40
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Jag håller med, de borde verkligen dela med sig av sina erfarenheter.
Gott så.
Citera
2020-03-29, 22:41
Medlem
Tidningen Fria Tider skriver idag 29 mars 2020 kl 19:35
Sveriges regering lovar nu ytterligare 100 miljoner i extra stöd till FN-för att bekämpa smittspridningen i tredje världen.
Biståndsminister Peter Eriksson Miljöpartiet säger "Det här är en global kris, den kommer inte att kunna lösas genom att alla bara ser till sitt eget". De svenska 100 miljonerna ska betalas ut snabbt lovar Peter Eriksson. De 100 miljonerna ska enligt Peter Eriksson gå till områden som Sverige fokuserar på, såsom hälsa och sanitet i flyktingläger, stöd till vården i de fattigaste länderna.

Varför gör Sveriges regering ingenting för att rädda livet på tusentals invånare i Sverige?
Det är akut krisläge i Sverige nu. Sjukvårdspersonal och kommunal personal går på knä och de har mycket stor brist på respiratorer, vårdplatser och den skyddsutrustning som är nödvändig för att kunna sköta om patienter som har coronavirus. Socialstyrelsen nekar också region Uppsala begäran att få 300 liksäckar för att de vill ta hand om de som avlider i coronavirus på ett värdigt sätt.

Företag i Sverige försöker hjälpa sjukvården med skyddsutrustning och många privata aktörer osv. tillverkar de skyddsutrustningar som de kan göra för att hjälpa de som arbetar med coronasmittade i sjukvården och hos kommunerna i Sverige.

Sverige har under många år prioriterat flyktingar och massinvandringar till Sverige, som har orsakat att Sverige har blivit ett otryggt land med mycket grov kriminalitet och kraftigt försämrad sjukvård.

Nu är det mycket stor kris i Sverige, tusentals svenska invånare kommer kanske dö i coronavirus och sjuka och pensionärerna som har arbetat och slitit i hela sitt liv i Sverige kommer nu offras och dö en fruktansvärd värd död, ensamma utan sina barn vid deras sida.

Nu måste de styrande i Sverige prioritera invånarna som bor i Sverige.

Vilka kommer prioriteras av de som är svårt sjuka pga. coronavirus, när det snart är slut sjukvårds-platser och respiratorer på sjukhusen? De som har arbetat och betalat skatt hela sitt liv i Sverige eller de som aldrig har arbetat i Sverige och aldrig betalat skatt och har begått allvarliga brott i Sverige.
Citera
2020-03-29, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Risken är ju att det gör det i USA. Låga löner för många, ingen sjukförsäkring, lätt att få sparken. Detta i kombination med en dyr sjukvård som då många inte har råd med gör att det är upplagt för stor smittspridning och många offer om de inte lyckas hejda det i tid.
Plus utbredd fetma, drogberoende av alla slag, religiöst inspirerad irrationalitet och vidskeplighet, skrämmande brist på sociala skyddsnät, utbrett vapeninnehav, en till stor del korrupt och inkompetent politisk klass, alltmer ofria massmedia osv osv osv.
Citera
Medlem
WaltWs avatar
Godkväll, jag behövde söka vård av andra skäl än Corona häromdagen och tyvärr blev jag tvungen att gå igenom akuten för att komma till den del av sjukhuset som jag sökte. Var inne i ca 30 sekunder och såg några med respiratorer osv. Hela upplevelsen var skrämmande minst sagt. Jag täckte ansiktet och höll till o med andan (även fast det förmodligen inte hjälper något) de sista 10 sekunderna. Min fråga lyder, vad tror ni chanserna är att bli smittad av denna händelse? Mvh
Citera
Medlem
belfs avatar
Citat:
Dina föräldrar ska inte träffa dig eller andra. Så enkelt är det. Du ska inte röra dem. Prata på avstånd. Inte gå hem till dem osv. Isolera dem några månader. Tråkigt men nödvändigt. Chansa inte, just nu är sämsta tajmingen att blibsjuk för dem, de kanske inte ens får vård utan sövs ner för att dö snabbt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in