2020-03-29, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Finns möjlighet att Covid-19 kan bli inledningen till bättre ekonomi? Kan Covid-19 få svenskarna att inse värdet av självförsörjning? Kan Covid-19 få Sverige att börja bygga upp industrier igen, och därmed förbättra ekonomin?

(Och miljön blir bättre ifall industrierna lämnar Kina och återvänder till Västvärlden.)
.
2020-talet kommer bli årtiondet då prepping blir ett centralt begrepp. På statlig nivå.

Alla länder kommer tävla i katastrofförberedelse. Det var ett folknöje redan innan, och corona blir katalysatorn för att det ska göras på samhällsnivå. Innan 2030 kommer Sverige ha bergrum, centralager, m.m. Kanske leder det till försvarsrustning också.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Sen går det en runda och muterar så det tar död på de unga i nästa våg. Som spanska sjukan.

Jo, det är vad jag fruktar. Har läst en hel del om epidemier.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Tack för tipset...
Tror det är större chans att jag skulle dö av detta än Covid-19, så nej tack.
Citera
2020-03-29, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Ingen fråga, bara ett konstaterande. Sverige är långt ifrån världens minst tätbefolkade land.

Nej. Långt ifrån är det inte.
Lägger man till singelhushållen, där Sverige är i absoluta toppen i världen, hamnar vi extremt högt.
Citera
Medlem
Kid-Stardusts avatar
En 12-årig flicka ska ha dött i Helsingborg i fredags och det är det ingen som talar om enligt en kommentar på aftonbladets facebook. Någon som vet något om det fallet?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Jag är en av de som inte trodde på denna dignitet.. men jävlar vad jag längtar efter vändningen.. tyckte det var en bagatell förut men kryper till korset.

När tror ni här stt det kan vända lite? Sommar? Efter sommaren?
Jag tror att kulmen av detta virus i Sverige kommer vara i slutet på Maj sen hoppas jag att vi får kontroll på det hela. Men ju förr desto bättre såklart.
Citera
2020-03-29, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Jag skulle verkligen vilja bo i Tyskland nu, eller Tjeckien. Känns inte tryggt med experiment Sverige.
Tack gode gud för inåtvända svenskar i motsats till kontinental multi-kulti kramande och fransk närgången esprit.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Nej. Långt ifrån är det inte.
Lägger man till singelhushållen, där Sverige är i absoluta toppen i världen, hamnar vi extremt högt.
Jag hörde siffror om att 70% över 60 år bor ensamma idag i Sverige, kan den siffran verkligen vara så hög?
Citera
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rudel-Stuka-Ace
Du har missat förorterna där sossarnas röstboskap bor. Där skiter man helt i vad svenska myndigheter säger, försök få en somalier förstå vad hygien är, lycka till!
Jo det är ju många därifrån som blivit sjuka också.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
Kanske. Än har vi dock inte sett dessa siffror i realiteten. När tusentals börjar dö dagligen i Sverige så ger jag mig, det lovar jag.
Hur många % som dör av den ändras men det har redan dött fler i Corona än förra årets influensa.
Citera
Medlem
ncr04s avatar
Noterar att medelåldern på de som skrivits in i IVA-registret sjunker alltmer. Nu är medelåldern 60,8 år, tidigare i veckan var den drygt 62 år om jag minns rätt. Ett tecken på att man börjar bli tvungna att prioritera yngre patienter eller bara slumpen kanske?

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Det handlar inte om att länder ”ger upp”. Otroligt många länder har inte resurser, kunskap eller ens intresse att agera.

- Dom länderna verkar ha drabbats mycket lindrigare än Västvärlden, enligt dom kartor som skribenten "235711" länkar till.

Citat:
Det första landet utanför Kina med identifierad smitta var Thailand. Sen hände i princip ingenting i Thailand. Myndigheterna lade locket på i rapporteringen och sjukpersonal fick strikta förhållningsregler om att inte rapportera eller prata med någon. Först nu, för att följa allmän opinion och inte förlora ansiktet, börja Thailand agera. I vart fall på låtsas. Och två tredjedelar av världen ser ut ungefär så där. Har man lite koll på hur dessa länder fungerar så förstår man att smittokontroll är körd vid så pass smittsamma virus som detta.

- Ifall ett land saknar resurser att motverka epidemin, så behöver givetvis omvärlden hjälpa till. Jag skulle gärna se att Europa hade stoppat flyg från Asien, men gjort undantag för medicinska samarbeten. Ifall exempelvis Thailand rapporterat förekomst av Covid-19, så borde omvärlden ha bemött detta, inte bara med stängda gränser, utan även med medicinskt bistånd. Jag hade gärna sett att Europa snabbt gav Thailand resurser att stoppa smittspridningen. Den viktigaste åtgärden är att stoppa människors rörlighet, och det behöver thailändarna genomföra själva. Ifall Thailand har behov av skyddskläder till vårdpersonal, och laboratorieutrustning, så kan Europas skattebetalare bjuda på sådant materiel. Europeiska länders flygvapen kan hjälpa till med fraktflyg. Det skulle ha varit värt pengarna ifall det hade hållit smittan borta från Europa.

Citat:
Influensan är betydligt mindre smittsam och den har vi fortfarande ingen möjlighet att agera på. Trots att den varit känd så länge.

- Handlar det om att influensa är omöjlig att stoppa? Eller handlar det om att ingen har ansett det vara värt besväret stoppa influensan? Hur mycket skulle problemen med influensan minska, ifall vissa länder tänkte över hur dom behandlar djur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in