Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Delar inte riktigt din syn. För mig är det uppenbart att man sätter samhällsekonomin före. Jag tror att regeringen har tät dialog med FHM. Man närmast säger åt dem, vilka åtgärder de ska föreslå. Sedan hänvisar de tillbaks till FHM att man bara följer deras råd. En Folkhälsomyndighet borde ju sätta hälsan först, men här vill man stänga ned så lite som möjligt.
De länder som vidtagit åtgärder av mycket strikt typ såsom Italien och Spanien ligger några veckor före oss. Andra länder har sett hur det gått för dem och följt efter. De kommer nog få det lugnare. I Sverige ökar vi dag för dag och med exponentiell tillväxt (vilket vi sett hela tiden) går det att räkna ut vart vi är på väg. Om en vecka tror jag vi har ett vårdbehov på över 1000 personer i intensivvård och så många platser finns inte. Om 2-3 veckor kommer det se ut som i Italien. Kanske låter som ett skräckscenario men jag tror dessvärre att det är precis dit vi är på väg. Kan inte se varför vi inte skulle hamna där. Det känns närmast som en tidsinställd klocka.
Jag hoppas innerligt att jag har fel.
Jag hoppas verkligen också att din framtida bild av situationen inte blir en sanning.
Det kommer att öka. Det tror jag. Men jag hoppas det inte blir lavinartat.
Hur länge tror du de som stängt ner helt måste ha det stängt. Hur länge klarar ett land av att '"slå av strömmen helt" någon gång måste de ju slå på strömmen igen. När skall de slå på strömmen. När dödsantalet hamnar på en om dagen. Eller skall man då tänka. Det blir fortfarande en om dagen. Smittan kvarstår.
Eller skall man ha det nedstängt tills ett vaccin kommer.
Samhällsekonomin skulle ju krackelera om man satte allt i karantän, stängde ner allt osv.
Då kommer det inte ens att finnas någon samhällsekonomi att prata om eller också blir det något man endast pratar om eftersom det endast ligger en hundralapp kvar i kassaskrinet.