2020-03-29, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
Vi får väl se helt enkelt. Ingen kan ju förutspå framtiden. Du kanske får rätt och jag fel, det är jag också medveten om. Men som det ser ut för tillfället så tror jag inte det blir något av det här. Jag tror fortfarande inte på att folk dör i Corona i t.ex. Italien, Spanien och USA. Ett dussintal om dagen kanske, men resten är inte p.g.a. Corona. Men som sagt, tiden får utvisa.

Edit.
Läste din förklaring senare.
Senast redigerad av Abcdefgordon 2020-03-29 kl. 20:50.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Tja,

Du skrev till mig igår.

Du undrade hur man skulle kunna komma till affären om det är karantän.

Jag har inget bra svar, kolla på Italien eller Spanien.

Butiker för livsmedel är öppna.

Nu vägrar jag tro att du är dum i huvudet, så snälla förstå att det jag skrev igår är ett uttryck för oro.

Jag tror nämligen att karantän nu är vägen fram, trotts ekonomiska issues.

Vi kommer att få en kraschad sjukvård annars.

Det kommer ta flera veckor innan detta planar ut, därför karantän nu.

All respekt och jag vet att du bryr dig.
Ta hand om dig.

Hälsningar/
Herr Sinnersten.

Såklart karantän är det enda rätta. Fast då måste man också innefatta tuffa åtgärder för dom som bryter mot dom.
Och det vet du och andra som läser detta aldrig kommer ske.

Tack detsamma.

Mvh G-C
Citera
Medlem
Har läst olika rön om att covid-19 inte nödvändigtvis har startat i Wuhan. Då myrkott är ett av världens mest traffikerade djur kan väl smittan, om den härstammat från myrkotten (vilket kan vara fallet), startat någon annanstans för att sedan dyka upp i Wuhan?

Enligt en rapport som gjordes 2017 ingick 33 länder i denna illegala traffikering. Kan ej länka just den (öppnar pdf direkt och lyckas ej få länken). Men man kan söka på:
THE GLOBAL TRAFFICKING OF PANGOLINS
A comprehensive summary of seizures
and trafficking routes from 2010–2015
Sarah Heinrich, Talia A.Wittmann, Joshua V. Ross,
Chris R. Shepherd, Daniel W.S. Challender,
Phillip Cassey

https://www.worldwildlife.org/species/pangolin

https://www.google.com/amp/s/api.nationalgeographic.com/distribution/public/amp/animals/2020/02/pangolin-scale-trade-shipments-growing

Vad tror ni?

Redigering. Länk till översiktsbild på länder involverade i myrkotts-trafficking

https://www.google.com/amp/s/www.researchgate.net/figure/Countries-or-territories-involved-in-pangolin-Manis-spp-trafficking-incidents-between_fig9_321860130 /amp
Senast redigerad av Ann-Chis 2020-03-29 kl. 20:56.
Citera
Medlem
Yinool0401s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oldtimedrunk
För att många är känslomässigt engagerade och har en världsbild som raseras om de har fel.

Folk är otrevliga mot varandra året runt på det här forumet. Har inget med Covid att göra.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Kanske inte är så många gamla o multisjuka i tältlägren?

Du menar att de redan har rensats ut? Å andra sidan är det väl mest män som behöver asyl i världen som grupp ;-)
Senast redigerad av HG 2020-03-29 kl. 20:47.
Citera
2020-03-29, 20:45
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Själv tror jag inte Corona är mer än i princip en vanlig influensa. Förmodligen så är 30-50% av den italienska (och spanska) befolkningen redan smittade med Covid-19. Förmodligen den svenska också. Det dör ungefär 2000 människor om dagen i Italien år ut och år in, mestadels äldre. När de testar dessa människor så blir det alltså 700-1000 smittade dödsfall per dag. Det betyder inte att folk dog av viruset, bara att de bar på det. Skillnaden mellan Italien/Spanien och t.ex. Tyskland är att de förstnämnda verkar testa alla människor på sjukhusen och de som dör, oavsett orsak, räknas som en "Corona-död" just för att de testade positivt. Som sagt, bara för att man testar positivt för ett litet virus betyder inte det att viruset tog kål på en.

Hade dödsfallen gått upp till 3000 per dag eller mer, då är det långt över normala dödssiffror (för Italien) och då hade det varit mer alarmerande.

Tack för ert utförliga svar, du har poänger.
Jag uppskattar en diskussion hellre än pajkastning.

Nu går ju sjukvården på "knäna".

Det händer ju vanligtvis inte i tex Lombardiet, hur tänker ni kring detta?
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Själv tror jag inte Corona är mer än i princip en vanlig influensa. Förmodligen så är 30-50% av den italienska (och spanska) befolkningen redan smittade med Covid-19. Förmodligen den svenska också. Det dör ungefär 2000 människor om dagen i Italien år ut och år in, mestadels äldre. När de testar dessa människor så blir det alltså 700-1000 smittade dödsfall per dag. Det betyder inte att folk dog av viruset, bara att de bar på det. Skillnaden mellan Italien/Spanien och t.ex. Tyskland är att de förstnämnda verkar testa alla människor på sjukhusen och de som dör, oavsett orsak, räknas som en "Corona-död" just för att de testade positivt. Som sagt, bara för att man testar positivt för ett litet virus betyder inte det att viruset tog kål på en.

Hade dödsfallen gått upp till 3000 per dag eller mer, då är det långt över normala dödssiffror (för Italien) och då hade det varit mer alarmerande.

Snälla människa... såg du länkarna jag skickade till dig femtioelva gånger om överdödligheten i framför allt Lombardiet? Vill du ha fler?

Har du sett sjukhusen i Brescia, Bergamo och Cremona? Vill du länkar?

Vet du vad läkare som jobbar med coronasmittade säger?

Inser du att "din" sk teori skulle i princip omyndigförklara varenda virolog, epidemiolog samt varenda läkare och sjuksköterska som har och har haft med covid-19 att göra? Att du avfärdar dem som okunniga, idioter eller samtliga som del av en världsomspännande konspiration?

Kort sagt; skärp dig.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Ja hur ser de siffrorna ut för Sverige?

tittar på https://www.worldometers.info/coronavirus/

3.700 diagnosticerade fall och 16 total recovered?

Testar vi om folk är friska/smittfria?

Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Nej vi testar inte om folk är friska av den enkla anledningen att just nu hade det varit ett stort slöseri på resurser.

En sån apparat på varje sjukhus i storstäderna?

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/nya-coronatestaren-ger-svar-inom-fem-minuter/

Campbell säger SydKorea har också teknik för att få tillbaka ett testresultat inom minuter.
https://www.youtube.com/watch?v=Ku4wXYdT2HM

En svensk student rapporterar läget i Sverige i slutet av filmen
https://youtu.be/Ku4wXYdT2HM?t=955
Citera
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Antingen trollar du eller så är du helt väck. Vad dör de av i Italien osv då? Ångest?

Vanliga ålderrelaterade sjukdomar. Allt från cancer till hjärtinfarkt till förkylning. Och i vissa fall även Corona. Multisjuka 80-åringar är väldigt sköra och även ett litet virus kan ibland få bägaren att rinna över. Det dör dock inte 1000 per dag p.g.a. Coronaviruset. Det finns absolut inga bevis för detta. Du skickade länkar som skrev att dödssiffran hade gått upp med 20% mot normalt. Hade 1000 dött i Corona så borde den siffran legat på 50-60%. Sedan kan man inte slå ut en dag i mars månad mot snittsiffran per år heller. Under vintern sker ofta fler dödsfall, och vissa år/månader kan det gå upp lite extra.

Som sagt, jag tror det finns folk som dör av Coronaviruset. Men det är absolut inte 1000 om dagen (i Italien). Kanske 50 personer.
Citera
Medlem
Tegnellens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Delar inte riktigt din syn. För mig är det uppenbart att man sätter samhällsekonomin före. Jag tror att regeringen har tät dialog med FHM. Man närmast säger åt dem, vilka åtgärder de ska föreslå. Sedan hänvisar de tillbaks till FHM att man bara följer deras råd. En Folkhälsomyndighet borde ju sätta hälsan först, men här vill man stänga ned så lite som möjligt.

De länder som vidtagit åtgärder av mycket strikt typ såsom Italien och Spanien ligger några veckor före oss. Andra länder har sett hur det gått för dem och följt efter. De kommer nog få det lugnare. I Sverige ökar vi dag för dag och med exponentiell tillväxt (vilket vi sett hela tiden) går det att räkna ut vart vi är på väg. Om en vecka tror jag vi har ett vårdbehov på över 1000 personer i intensivvård och så många platser finns inte. Om 2-3 veckor kommer det se ut som i Italien. Kanske låter som ett skräckscenario men jag tror dessvärre att det är precis dit vi är på väg. Kan inte se varför vi inte skulle hamna där. Det känns närmast som en tidsinställd klocka.

Jag hoppas innerligt att jag har fel.

Du har helt fel. Observera att FHM står för Folkhälsomyndigheten, inte "Coronastopparmyndigheten".
När man sysslar med folkhäsa måste man ta hänsyn till saker som t.e.x. "hur många friska unga män tar livet av sig om vi krashar samhällsekonomin", "hur många dör för att sjukhus måste skära ner" osv.

Om man har som enda syfte att stoppa Coronaviruset som är i princip ofarlig för nästan alla så gör man fel, men som tur är har man ett vidare perspektiv än så.
Citera
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Såklart karantän är det enda rätta. Fast då måste man också innefatta tuffa åtgärder för dom som bryter mot dom.
Och det vet du och andra som läser detta aldrig kommer ske.

Tack detsamma.

Mvh G-C

Jag tackar för ett uppriktigt och ärligt svar.

E.L
Citera
2020-03-29, 20:46
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Är det bara jag eller har tonen där ute blivit lugnare?
Idag har jag sett några grafer från erkända internationella institut som pekar på kurvor som planar ut relativt kraftigt. UKs regering har tydligen gått ut med att man skriver ner hotbilden, en hel del börjar tro att Tegnell har rätt och på sociala medier är det inte lika dystert. Detta bara på någon dag? Vad händer? Är den gode Tegnell ett geni? Lugnet före stormen? Jag är förvirrad.

Bönar och ber att jag hela den här tiden haft helt fel och oroat mig i onödan.
Nu ögnade jag bara snabbt igenom BBC sida men jag tolkar det som att de snarare gått upp i beredskap? Vart såg du det där om att de skrivit ned hotbilden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in