2020-03-29, 20:57
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Campbell säger SydKorea har också teknik för att få tillbaka ett testresultat inom minuter.
https://www.youtube.com/watch?v=Ku4wXYdT2HM

Ett snabbtest är jätte bra. Det innebär att man kan släppa lite på resandet när man fått kontroll över smittan. Affärsresandet tex....

Tyvärr har sverige inte ens börjar kontrollera situationen. Det dör helt enkelt inte tillräckligt många än för att kvinnorna på FHM skall vara beredda och stanna hemma med sina barn.
Citera
Medlem
Vågar vi sammanfatta söndagen som en relativt bra dag?
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Det blir intressant att se hur många som dött utan att testats för Coronan. Jag tror det finns ett stort mörkertal i döda.

Menar du i Sverige så obduceras alla som dör utanför ett sjukhus.

För de som dött på ett sjukhus bestämmer de efterlevande om den döde skall obduceras.
Citera
2020-03-29, 20:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Ja, men man kan inte jämföra stockholm med ett land. Köpenhamnregionen är mer tätbefolkat. Även som land är sverige mer glest.

Jo men det är svårt att jämföra på många sätt. Danmark är ju ingen skidåkarnation t ex. Var nog rätt mycket fler svenskar i Lombardiet som kom hem och spred smittan tidigare och i ett högre tempo. Inte omöjligt att vi har ett mycket högre mörkertal när det kommer till smittade?
Citera
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Gieseke har blivit intervjuad i Aftonbladet:

Avslutningsvis, är det något du vill säga till svenska folket?

– Stanna hemma om du känner dig dålig och vänta tills det går över! Om alla som kände sig sjuka var hemma skulle viruset försvinna på några veckor.

Så enkelt vore det alltså..
Den där Giseke ger jag inte mycket för. Arrogant byråkrat som svänger vilt mellan förnekare till oroad. Registrerar charlatanvibbar på min radar.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Det är bra ned engagemang, men din iver ger oss inte den data som krävs för utvärdera ett skeende som inte avslutats. Inom sin tid får vi veta dödligheten för det nya coronaviruset, troligen kommer vi se skillnader och eventuella likheter med andra pandemier.

Som så många gånger förr, Italien råkade illa ut p.g.a. flera olyckliga omständigheter i kombination med misstag, sedan får vi räkna till andra faktorer som ålderstigen befolkning, husläkare, generationsboende och skitig luft. Det senare är intressant, Lombardiet är Italiens industricentrum, de som dör är äldre och verkade i tider då arbetsskyddet var bristfälligt.

Jag motsäger inte något av detta, jag hävdar inte att vi kan utvärdera allt ännu alls. Jag försökte bara få en, som jag nu vet, total foliehatt att fatta att det inte är en förkylning och att folk visst dör av covid-19 i Lombardiet, Spanien osv.
Dessutom är generationsboendet väldigt begränsat i norra Italien, det vet jag first hand, har varit där mycket. Däremot har de urusel luft, röker på tok för mycket och umgås alldeles för nära (för en lätt asocial svensk). Klart sånt spelat in.
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Jag har inget problem med det, jag förstår problematiken.

Men borde man inte testa de som har symptom(och befinner sig i självkarantän) bara för att ha koll på hur många som verkligen är smittade?
Jo, det var vi många som tyckte när man gav upp den ambitionen för, om jag minns rätt, knappa två veckor sedan.

Ingen på flashback har insyn i beslutsprocessen. Och om någon skulle ha det, så är det ju ändå ingen som kommer att tro på vederbörande. Kanske gjorde man så för att det var ont om tester, kanske för att man tyckte att personalen gör större nytta om de koncentrerar sig på de patienter som är sjukast.

Men om man vill vara välvillig, så får man erkänna att provtagning av alla som söker läkare för förkylning kanske inte ger en nytta som står i proportion till insatsen (i tid och pengar). Alltså, att bara testa dem som söker läkare ger ju ingen information om dem med lättare symtom. Den kunskap man verkligen har nytta av, den kan man kanske skaffa sig bättre och billigare med slumpmässig testning. Och framförallt hoppas jag att man förbereder sig för att använda antikroppstester i stor skala, så snart tillförlitliga sådana kommer ut på marknaden. Det är alltså provtagning som ger svar på vem som varit infekterad och därför är immun,
Senast redigerad av defenseur 2020-03-29 kl. 21:02.
Citera
2020-03-29, 21:00
Medlem
jadrapatrissors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Det är bra ned engagemang, men din iver ger oss inte den data som krävs för utvärdera ett skeende som inte avslutats. Inom sin tid får vi veta dödligheten för det nya coronaviruset, troligen kommer vi se skillnader och eventuella likheter med andra pandemier.

Som så många gånger förr, Italien råkade illa ut p.g.a. flera olyckliga omständigheter i kombination med misstag, sedan får vi räkna till andra faktorer som ålderstigen befolkning, husläkare, generationsboende och skitig luft. Det senare är intressant, Lombardiet är Italiens industricentrum, de som dör är äldre och verkade i tider då arbetsskyddet var bristfälligt.

Italien jobbar också annorlunda till skillnad från andra länder med hur dom registrerar dödsfallen.
But Prof Ricciardi added that Italy’s death rate may also appear high because of how doctors record fatalities.

“The way in which we code deaths in our country is very generous in the sense that all the people who die in hospitals with the coronavirus are deemed to be dying of the coronavirus.

https://www.telegraph.co.uk/global-health/science-and-disease/have-many-coronavirus-patients-died-italy/
Citera
Medlem
Extra

Tyska finansministern begick självmord igår till följd utav Corona. Han var orolig för konsekvenserna för ekonomin.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-03-29/death-of-german-finance-official-linked-to-virus-crisis
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Och kanske inte heller få en politisk omstörtning. Om folket ser att de är utelämnade så kan det ju tänkas att man gör revolt. Verkar som att Italien är på väg mot lite anarki.
Det är det säkert ingen (i ledande ställning) som vill. (Hur det blir med anarki är ju intressant att följa, om man bara slipper vara med på nära håll.)
Citera
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Menar du i Sverige så obduceras alla som dör utanför ett sjukhus.

För de som dött på ett sjukhus bestämmer de efterlevande om den döde skall obduceras.
I teorin kanske du har rätt. I verkligheten vet alla att det inte stämmer. Man slösar inte tester på 85-åringar. Man läser deras sjukjournal och väljer lämplig dödsorsak.
Citera
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Skönt att vi för en gångs skull kan tala öppet och ärligt om riskerna med övervikt. Tycker synd om de ungdomar som vilseletts av Lady Dahmer och liknande röster.

Då är det på sin plats att notera att män i Sverige i högre grad är överviktiga än kvinnor och att covid 19 dessutom synes slå hårdare mot män.

Jag antar att ni två är män. Har jag fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in