2020-03-29, 20:31
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Eftersom de ligger efter Stockholm har man ju iaf fördelen av "skrämseleffekten", dvs att folk är mer vaksamma. Och att flera regioner är betydligt mer glesbefolkade med mindre städer

Vi får hoppas på det.

I min stad är det väldigt viktigt bland många att stötta sina favoritrestauranger. Så Facebook är fyllt av bilder på många i alla åldrar som absolut inte håller sig hemma utan är ute och äter med dina vänner.

Rädslan att ens favoritrestaurang ska gå i kk är nämligen större hos många, än rädslan för att bli smittad eller smitta andra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av granskottet80
En sak jag inte förstår är exakt vad man menar med "vi gör rätt" jämfört med andra länder om vi har mindre spridning/dödsfall etc
Finns det NÅT positivt med att låta svenskarna göra som dom (vi) vill?
Vad exakt gör situationen bättre genom att inte stänga grundskolorna, sätta städer i karantän, inte sätta förbud på samlingar som bröllop osv. Pratar inte om ekonomin nu, enbart smittspridning/dödsfall.
Den enda skillnaden jag kan se är att äldre personer lever mer åtskilt/isolerat här jämfört med Spanien och Italien, om man jämför äldres livssituation. För övrigt så har vi typ samma siffror över en 10 dagars period. Men ändå.

Det var som sagt fullproppat på parkeringen i kungens kurva i dag, folk strömmande in och ut på Ikea och köpcentret. Det kan ju knappast vara positivt.

Samhället fortsätter fungera. Mat i butikerna, varor fortsätter produceras, färre företag i konkurs, färre arbetslösa...
Citera
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
Enligt statistiken så är det ju så. Färre folk kommer in med Corona varje dag. Det blir mindre och mindre folk som behöver intensivvård.

Va? Fler och fler söker sjukvård. Att det inte läggs in fler på IVA beror snarare på att läget är ansträngt, platserna sparas in i det sista.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Fladdermusen som tillika är ett däggdjur, är just den som verkar kunna bära på olika typer av Coronavirus utan att själv bli sjuka. Fladdermusen har också en ovanligt hög kroppstemperatur när de flyger vilket gör att fladdermusen tillverkar olika typer av virus som motstår hög feber.
Amerikanska forskare hänvisar till att vi också har stressat fladdermusen när vi tar bort deras boenden för ny markanvändning.
Så med andra ord - moder natur ger just nu payback i 100 procent.
Sedan skulle man ju önska att asiaterna kunde sluta käka dessa lilla insektsfångare.

Det som jag ser märkligt, men jag är ingen virusforskare och har enbart läst ett par enstaka forskningspapper publicerade på just hästskofladdermusen i detta hänseende är vad jag förstått så har de samtliga en stor del av dessa virus (och det är inte enbart corona virus som jag läst) men eftersom det verkar vara helt naturligt förekommande och dessa virus är av naturen väldigt instabila så undrar man hur det kan komma sig att viruset gör en helt häpnansväckande art barriärskorsning men inte lyckats utvecklats till en variant som attackerar fladdermössen i sig på ett liknande sätt som nu hänt för människor här. Det är nästan som fladdermusen och virusen lever i symbios och agerar som ett försvarssystem åt dom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det var det man kunde vänta sig. Sverige älskar att sprida pengar över världen Sedan säger de att det inte finns några resurser. Det finns inget man kan göra förutom att låta folk dö.

Sverige är 14e rikaste landet i Världen och har ingen stats skuld som många andra länder lider av. Därför har vi råd att skänka bort 250 miljarder svenska kr årligen från skatte betalarna utan att någon bryr sig.

Sverige är det enda landet där folket fortfarande får gå utanför sin hemdörr då resten av världen hålls inne i karantän. I balkan länder straffas man med upp till 36månaders fängelse om man inte har en giltlig anledning att vistas utomhus. Något fler länder bör tänka på för att få stopp på det här kinesiska viruset.
Citera
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Ja, det är vad sjukvården erbjuder tills man behöver mera avancerad vård än så.
Det är inte mycket de har i sin verktygslåda mot virus i allmänhet eller mot detta virus specifikt. Tester av mediciner pågår, men dels är det alltjämt bara experiementell behandling, dels är det typiskt de som är svårast sjuka som får bli försökskaniner.

Jag har hört om många som åkte bort under sportlovet, och har (eller haft) symptom som skulle kunna vara Covid-19. Men ingen häromkring har lagts in på lasarettet.
Jag har inget problem med det, jag förstår problematiken.

Men borde man inte testa de som har symptom(och befinner sig i självkarantän) bara för att ha koll på hur många som verkligen är smittade?
Citera
2020-03-29, 20:32
Medlem
Det är dags för inskränkningar i mötesfriheten. Massmöten i religiösa sammanhang är ett av de viktigaste åtgärderna man kan göra. Stäng alla moskeer tills vidare då de bevisligen har haft en betydande del i smittspridning. Sanera och håll de stängda tills smittan är över.
Citera
Medlem
Man skulle kunna införa det system som man har i Kina där staten premierar bra beteenden och straffar dåliga. De som håller sig hemma i lägenheten på fritiden och bär munskydd ute får gratis sjukvård. De som slarvar får betala själva. Jag tror detta system är en av orsakerna till Kinas framgång med viruset.
Citera
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
För Sveriges del så vill jag avvakta några dagar till innan jag känner mig tryggare.
Men vad hände med alla de smittade? Det kanske finns 200 000 smittade idag.

De smittade känner knappt av några symptom, eller så har de lite nästäppa och feber. Inte värre än så. Nu är våren snart kommen och influensa-säsongen över. Då minskar antalet förkylningar (Corona kan väl jämföras med en förkylning).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
En mycket bra artikel i SvD om COVID-19 och som verkar ligga ute utan betalvägg:

Virusets ovanliga egenskap gör det extra framgångsrikt

Vi har bara känt till sars-cov-2 i tre månader. Men ledande forskare vet redan mycket om hur det nya coronaviruset fungerar och varför det beter sig så extremt.

Läs den i sin helhet här:

https://www.svd.se/virusets-ovanliga-egenskap-gor-det-extra-framgangsrikt
Tack för länken och en intressant läsning.

– Det skrämmande är att vi inte ens vet hur många som får vanliga coronavirus varje år. Vi har inga register för coronavirus som vi har för influensa. Vi vet inte varför de försvinner på vintern eller vart de tar vägen. Vi vet inte hur de muterar år efter år, säger Matthew Frieman.

Jag tycker ovan är extra intressant och varför man inte bör smitta ner alltför många i befolkningen.
Citera
Medlem
Citat:
Verkar som att "epidemin" är över innan den börjat:

"Antalet personer som intensivvårdas i covid-19 har minskat, säger statsepidemilog Anders Tegnell till TT. Ökningen i antalet äldre som drabbas har dessutom stabiliserats."

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/antalet-som-intensivvardas-minskar

Det blev inte mer än såhär .

Tegnell har dessvärre haft fel förut.
Citera
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Enligt statistiken så är det ju så. Färre folk kommer in med Corona varje dag. Det blir mindre och mindre folk som behöver intensivvård.

Med all respekt.

Kan ni sammanfatta på vilket sätt ni skiljer ut er till skillnad från en "alarmist".

Varför är detta ett problem i Italien Iran och Spanien (bland flera).

Men inte här?

Det kan ju vara så att ni har valid points.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in