2020-03-29, 20:25
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Ulf Kristersson:
Bra att någon tänker till lite.

Sparkar han inte bara in en vidöppen dörr här? Tycker jag iaf. Vi har inte kapaciteten, hade den inte från början, och det tycks ingen haft utöver Sydkorea och möjligen Tyskland. Överallt hör man om brist på tester och otillförlitliga tester osv. Rätt säker på att FHM också vill/velat testa betydligt mer än de kunnat och att det jobbas med att få fram större testkapacitet.
Citera
2020-03-29, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Det är klart att viruset är dom konservativas fel! Rackarns jäkla luspudlar! Så jävla hjärndött att försöka blanda in politik i detta.
Detta är en p o l i t i s k kris till 99,9%.

Berlusconis projekt var från dag 1 att göra hyfsat informerade medborgare till irrationella och vidskepliga undersåtar. Om du någonsin sett vad hans tv-kanaler bombarderat italienska folket med i 35 år så vet du vad jag menar.

Silvio har lyckats med sitt projekt. Han har gjort medborgarna till obsessiva konsumenter utan samhällskänsla och med noll medvetenhet om de egna rättigheterna och skyldigheterna. Bra för Silvios politiska karriär - och räddningen för hans ekonomiska imperium. Men döden för landet Italien.

Herr Trump är bara en variant av prototypen Berlusconi. Tro aldrig någonsin något annat.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Man ville avlasta sjukvården som överväldigats.

Och kanske inte heller få en politisk omstörtning. Om folket ser att de är utelämnade så kan det ju tänkas att man gör revolt. Verkar som att Italien är på väg mot lite anarki.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
stockholm kommer nog inte att drabbas lika hårt som i början av 1700-talet?

"Bölder, blod och dödliga sår.

Pesten på sjuttonhundratalet dödade nära hälften av alla stockholmare – och många fattiga på Södermalm dog."

https://mitti.se/nyheter/nar-pesten-kom-till-sodermalm-och-halften-dog/?omrade=sodermalm

1700-talets motsvarighet till Tegnell var Urban Hjärne vid Collegium Medicum i Stockholm som rådde över karantäner och åtgärder mot pesten. Han hävdade in i det längsta att utbrotten var milt och rätt ofarligt. Vilket gjorde att väldigt få åtgärder togs innan det var försent och förbi. Vilket dödade enormt många människor.
Citera
2020-03-29, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av granskottet80
Många föräldrar tvingas ju vara hemma sen man satte restriktionen att barn inte får komma snoriga till förskolan, dom flesta går med rinniga näsor för jämnan. Dom skickas hem direkt i dag. Här hade man kunnat bli hjälpt av att testa fler.
Nu är det individuellt såklart men från åk 5 klarar sig dom flesta barn hemma själva.
Varför klarar alla andra länder det men inte vi?

Vi klarar nog av det men det finns andra åtgärder som är mer verkningsfulla.
Att hålla krassliga knattar hemma är bra men det är kanske inte lika viktigt att hålla friska barn hemma i nuläget.
Det är bättre att vänta med de drastiska åtgärderna tills dess man gjort allt annat.
Viktigare enligt mig att hålla äldre och riskgrupper isolerade och att företagen funkar så bra som möjligt nu när deras produkter behövs kanske mer än någonsin.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
Verkar som att "epidemin" är över innan den börjat:

"Antalet personer som intensivvårdas i covid-19 har minskat, säger statsepidemilog Anders Tegnell till TT. Ökningen i antalet äldre som drabbas har dessutom stabiliserats."

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/antalet-som-intensivvardas-minskar

Det blev inte mer än såhär .

Tröttnar du inte på att trolla runt här? Ingen tror att "det inte blev mer än såhär". Absolut ingen.
Citera
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Bevisar ju bara att vi är i den andra vågen där det är de unga som drabbas.

Lägg ner. Er paranoia-tripp måste få ett slut nu. Sverige har peakat redan.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Så sant! Varför ens befinna sig på ett diskussionsforum om man inte är redo att ta vissa "förluster" som sedan visar sig vara vinster i form utav ny kunskap? Jag tar gärna diskussionen även där jag är total novis och känner att här borde jag nog hålla mig undan för min kunskap och erfarenhet av ämnet i stort, är nada och ingenting - men, hur då lärs sig något nytt? Blir inte alls samma sak att bara läsa en tråd - interagerar man sätter man ens egna kunskaper (goda eller dåliga) och erfarenheter, samt ego på spel och detta är bara nyttigt, OM man är redo att ta den lilla prestigeförlust som det är att "förlora" en debatt. Jag ser det hellre som vinster, dock - även om det ibland svider, hehe!

Japp! Det handlar om personlig mognad skulle jag tro. Sedan finns det förstås en massa tjurgubbar som sätter en enorm prestige i saker och ting. Sådan är inte jag och jag hoppas att jag aldrig blir någon. Är nog en rätt ödmjuk person till naturen, även om jag förstås kan ha åsikter. Åsikter som jag försöker underbygga med fakta och livserfarenhet. Vad finns det att bevis på Flashback liksom? Här diskuterar vi olika ämnen så bra vi kan. Tycker det ska vara högt i tak.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Inga pengar tas från oljefonden för detta, utan det är från statskassan så det betalas med lägre pensioner och högre skatter.

Normalt tar man 3 % ifrån avkastningen av oljefonden. Man frångår ifrån 3 % regeln nu, det har det flaggats för.
Citera
2020-03-29, 20:28
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Tröttnar du inte på att trolla runt här? Ingen tror att "det inte blev mer än såhär". Absolut ingen.

Enligt statistiken så är det ju så. Färre folk kommer in med Corona varje dag. Det blir mindre och mindre folk som behöver intensivvård.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Fladdermusen som tillika är ett däggdjur, är just den som verkar kunna bära på olika typer av Coronavirus utan att själv bli sjuka. Fladdermusen har också en ovanligt hög kroppstemperatur när de flyger vilket gör att fladdermusen tillverkar olika typer av virus som motstår hög feber.
Amerikanska forskare hänvisar till att vi också har stressat fladdermusen när vi tar bort deras boenden för ny markanvändning.
Så med andra ord - moder natur ger just nu payback i 100 procent.
Sedan skulle man ju önska att asiaterna kunde sluta käka dessa lilla insektsfångare.

Fladdermössen tål det på samma sätt som pestråttan tål pestbakterien.

Och ja, kineserna borde sluta äta allt möjligt konstigt. Både för djurens skull och för att de inte ska hålla på och sprida sjukdomar över världen.
Citera
Medlem
HGs avatar
Mitt i allt detta med COVID-19 och dödsfall så verkar det gå ovanligt bra för alla immigranter på flykt. De verkar inte smittas där de sitter 10000 i läger på Grekland eller som i Jordanien. Man kan undra varför de klarar sig så bra i allt detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in